Spórolj Nyugat-Európában! |
Az igen magas árszínvonal miatt Észak-Európát igen nehéz olcsón bejárni. Magával a megközelítéssel még semmi probléma nincs: a Wizz Air ugyanúgy elvisz 10 ezer forint alatt Malmőbe, Göteborgba, Stockholmba vagy Turkuba, mint ha délre utazunk, Oslóba viszont a Norwegian légitársaság valamivel drágább. A gond ott kezdődik, amikor már ott vagyunk. Oslo egész Európa legdrágább városa, ahol 20 ezer forint/éj alatt egyáltalán nem találtam szállodát. Norvégiába sok globális szállodalánc be se tette a lábát, a helyiek, élen a Scandickel, rettenetesen drágák. Aki spórolni akar, vagy lead az igényeiből, vagy ismerősöket kutat fel és náluk kuncsorog szállásért, vagy el se indul. A hostelek, illetve ifjúsági szállások persze olcsóbbak és kitűnő minőségűek, lényegében azt lehet mondani, hogy az átlagos európai hotelárból Skandináviában hostelt kapunk.
Spórolj a közlekedéssel!
Szerencsére a vonatutakkal azért lehet spórolni, időben megvásárolva a jegyeket ki lehet kapni kifejezetten olcsó ajánlatokat Svédországban és Norvégiában is. A vidéki kempingek is igen olcsón adnak sátorhelyeket, illetve ami inkább érték, tisztálkodási és főzési lehetőséget. Az éttermek északon mindenhol nagyon drágák, de Norvégiában például az alapvető élelmiszerek is gyakran kétszeres-háromszoros áron vannak az itthoniakhoz képest. Ami alig drágább, mint itthon, az például a gyorséttermi kaja, de valljuk be, McDonald’s-on élni sem túl szerencsés egy-két napnál hosszabb időtávon.
Természetesen az autóbérlés is horror áron van, egy többhetes északi túrához érdemes olyan verziókon is elgondolkodni, ami délen nem feltétlenül jutna eszünkbe: az itthoni lakóautó-bérlésen és váltott vezetéssel kiutazáson, illetve – ha főleg a városokra vagyunk kíváncsiak – a többhetes vonatbérleten. Előbbinél a szállás megoldott, utóbbi pedig elég nagy kedvezményt ad, s aki bírja, annak az éjszakai vonatok a szállásprobléma áthidalásában is segítenek. Svédország szerencsére egyértelműen olcsóbb Norvégiánál. Itt a városi közlekedés napijegyei például alig drágábbak, mint itthon, a két legnagyobb városban pedig van olcsó Formule1 hotel, viszonylag közel a belvároshoz, jó tömegközlekedéssel. A szállodák Finnországban is nagyon drágák, de aki ellátogat északi rokonainkhoz, ne is foglalkozzon velük.
Éljen a mökki!
Finnországban télen–nyáron csak egyfajta szállástípust tudok ajánlani, a tóparti nyaralóházat, a mökkit. Az árak nagyon széles sávban mozognak, minél nagyobb házat bérlünk, főre lebontva annál jobban járunk. Nyáron a házak többségét nem adják ki egy hétnél rövidebb időre. A csúcsidő június közepétől augusztus elejéig tart, érdemes kicsivel előtte vagy utána menni fél áron. A teljesen felszerelt házakhoz természetesen kötelezően szauna tartozik, többórás felejthetetlen program kell hogy legyen a szauna felfűtése, a kolbászsütés, majd gőzkamrában való felhevülés után a tóban való megmártózás. A mökkiket túlnyomórészt a környéken lakó családok adják ki, de régiónként és országosan is több gyűjtőoldalról foglalhatók, és a kempingekben is feltűnnek.
Minél nagyobb házat, mökkit bérlünk, főre lebontva annál jobban járunk |
Kempingek amúgy egész Skandináviában bőven vannak, viszont a sátrazással vigyázni kell, mivel ahogy haladunk északra, úgy lehet igen könnyen nyáron is szétfagyni éjjelente. Ezt jómagam egy életre megtanultam, amikor augusztus közepén Lappföldön, a három ország határkövéhez közel sátraztunk, hogy feltúrázzunk egy környékbeli gyönyörű tunturira (hegy), de reggelre megfagyott a vizünk. (Apropó túra: Lappföldön a túraútvonalak mentén menedékházak vannak, melyeket bárki használhat, csak annyi a feltétel, hogy amit elhasználunk, azt töltsük fel, legyen az akár cukor vagy tűzifa. A finnek meg tudják csinálni, hogy egy-egy ilyen útra alig visznek élelmiszert, fognak maguknak halat.) Északon egyébként vasútvonal is alig van, a buszközlekedés is ritka, a stopposokra is furán néznek, tehát nemigen van más választás, mint a saját vagy bérelt autó, illetve lakóautó.