A trükkös kérdések valójában tesztek, megmutatják, hogy váratlan helyzetben hogyan viselkedik, mennyire őrzi meg nyugalmát, hogyan reagál a provokációra – ez előrevetíti, hogy egy adott munkahelyi helyzetben hogyan fog cselekedni. Aranyszabály, hogy senkit nem illik szidni és negatív kritikával illetni, volt munkaadót különösen nem. Koncentráljon a metakommunikációra, ne hagyja, hogy az ujjak kopogása, lábrázás, tollcsattogtatás elárulja idegességét. Maradjon nyugodt és higgadt (vagy legalábbis imitálja). Az interjú készítőit az is érdekli, hogy mit mond, de az, hogy hogyan mondja; az nyom többet a latban. Bármilyen trükkös kérdést kap, őrizze meg hidegvérét, humorérzéket és mosolyát.
Kezdjük az általános kérdésekkel, melyekkel gyakorlott interjúra járók már sokszor szembesültek.
„Mit mesélne magáról dióhéjban?”
Az interjúztató nyilván arra kíváncsi, hogy hogyan tud kapcsolatot teremteni, hogyan fejezi ki magát (különösen idegen nyelvű interjú esetében), mennyire tud prezentálni és szabatosan fogalmazni. Ebben az esetben a „hogyan” szinte fontosabb, mint a „mit”. Gondolja át, hogy 1-2 percben mit tart fontosnak elmondani saját magáról, emeljen ki 1-2 sikeres projektet, emlékezetes, szakmailag kiemelkedő feladatot. Ne monológot mondjon, hanem próbálja frappánsan összefoglalni azt, amiről úgy gondolja, hogy az ön szakmai útját jól jellemzi.
Nem javasolt válasz: „Budapesten születtem, átlagos családban, két testvérem van…” – az élettörténetét ne mesélje el, maradjon szakmai területen.
„Hogyan készült fel erre az interjúra?”
Elvárás, hogy az interjú előtt gyűjtsön adatokat a cégről és informálódjon. Minimum olvassa el a honlapjukat szakmai szemmel. Ha webes fejlesztő állásra jelentkezik, akkor mesélje el, hogy mit gondol a cég honlapjának felépítéséről, dizájnjáról, ha értékesítői állásra pályázik, akkor nézzen utána a publikus forgalmi adatoknak. Fontos, hogy képben legyen a céggel, annak piaci helyzetével, versenytársaival kapcsolatban. Információt és véleményét próbálja megosztani az interjút vezetővel.
„Elolvastam a honlapjukat és a médiában megjelent interjúkat is megnéztem. Nagyon tetszett, amit a honlapon a cég stratégiájáról írtnak, úgy vélem, éppen egybevág eddigi tapasztalataimmal……”
Itt is megmutathatja, hogy tisztában van az iparági trendekkel, cégstratégiával, -kultúrával. Mondja el, hogy az ön képzettsége és szakmai tapasztalatai hogyan tehetik a céget sikeresebbé. Ne gondolja, hogy ez túlzás. Az állásra nem csak ön jelentkezik egyedül, az interjúra általában olyan 4-6 jelöltet hívnak be, aki elvben – az önéletrajzuk alapján – képesek lehetnek az állás betöltésére. Fontos megmutatnia, hogy mennyire motivált az állás elnyerésére.
„Miért ön lenne a legalkalmasabb erre az állásra? vagy „Miért önt válasszuk?
Itt a remek alkalom, hogy megcsillantsa erősségeit, de csak módjával. Kerülje el a „tucat jelzőket”. A pályázók nagy többsége ilyenkor azt mondja el magáról, hogy keményen dolgozik, motivált és igazi csapatjátékos. Gondoljon arra, hogy az interjú készítőjét az érdekli, hogy megvannak-e azok a személyiségjegyei, amelyek alkalmassá teszik az állás betöltésére. Ezért fontos, hogy ön jól megértse, hogy miről is szól az állás, és milyen típusú ember tudná azt sikerrel betölteni. Olyan tulajdonságait és azokat a szakmai eredményeket emelje ki, amelyek az adott álláshoz kapcsolódnak. Ha ügyfelekkel kellene dolgoznia, akkor meséljen el egy olyan helyzetet, amikor egy ügyfele nem volt elégedett, és emlékezzen vissza, hogy milyen megoldási javaslatai voltak, hogyan kezelte az ügyfél elégedetlenségét, hogyan tette ismét elégedetté, és biztosította, hogy ne menjen át a versenytárshoz.
Érvelhet azzal, hogy kialakult kapcsolatrendszere van, jól beszél egy ritka idegen nyelven, vagy elvégzett egy tanfolyamot, van valamilyen speciális ismerete, amelyre a cégnek szüksége lehet. Ezért is érdemes utánanézni a cégnek és a munkakörnek, hogy ezek az apróságok is időben kiderüljenek, és jobban „eladhassa” saját képességeit.
Érdekelnek a további izzasztó kérdések is? Kattints a cikk folytatásáért!