Autóbiztosítási kisokos

nlc | 2011. Július 27.
Akinek nincs cascója, kockázatos játékot űz – megmondjuk, miért.

Magyarországon törvény írja elő az összes gépjármű felelősségbiztosítását. A kötelező gépjármű felelősségbiztosítási rendszert nem véletlenül vezették be: nekünk segít a bajban, mert az általunk másnak okozott baleseti károk megtérítését szolgálja.

De miért jó cascót kötni?

A kötelező biztosítás csak az általunk másnak okozott károk megtérítését szolgálja, ha mi voltunk a hibásak, a baleset során megsérült autónkat nekünk kell kijavíttatni. A balesetek mellett ráadásul egy sor más veszély is fenyegeti az autónkat, amelyekről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Gondoljunk  az elemi károkra, például a viharok okozta sérülésekre, vagy a lopásra, a rablásra, a rongálásra – ezekre nyújt megnyugtató fedezetet a casco. Sőt: a kötelező felelősségbiztosítástól eltérően azokban az esetekben is csökkentheti a kárunkat, amikor nem a saját hibánkból kerültünk bajba, ugyanis a kár rendezésével nem kell megvárni a felelősség kérdésének tisztázását. Mint Horváth Andrea, az Allianz Hungária nem–életbiztosításokért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta, ez a biztosításfajta nagy segítség lehet olyan esetekben is, amikor a kocsinkkal vétlenül szenvedünk balesetet, de ezt nem tudjuk bizonyítani. Az is gyakori eset, hogy a parkoló autónkat összetörve találjuk, és a „kedves” elkövető nem hagy cédulát a szélvédőn – ilyenkor is fellélegezhetünk, ha van cascónk.

Meglepően kevesen tudnak arról, hogy egy sor kiegészítő biztosítás is létezik, amikkel még jobban csökkenthetjük a kárveszélyt:  ilyen a poggyászbiztosítás, a casco mellé választható élet- és utasbiztosítás, kár- és jogvédelmi biztosítás és társaik. Érdemes alaposan tájékozódni biztosítónknál, mert egy kis utánajárással biztosan egy sor kiaknázatlan lehetőségre bukkanunk.

Milyen összeg fölött érdemes cascót kötni a kocsira?

Mi az a gazdasági totálkár?

Amennyiben a gépjármű javítása nem gazdaságos vagy műszakilag nem lehetséges, úgy totálkárrendezésre kerül sor. Abban az esetben beszélünk gazdasági totálkárról, ha a gépjármű olyan mértékben sérült, hogy a biztosító által a kárrendezésre fizetendő összeg megközelíti, vagy meghaladja a jármű piaci értékét.

Általánosságban elmondhatjuk, hogy a saját autóra mindenkinek érdemes cascót kötni, akár olcsón, akár drágán vásárolta a járművét – ezért aztán mindenképp érdemes biztosítani. Egy  olcsóbb autó javítása, esetleg pótlása is  jelentősen megterheli a családi kasszát nem is beszélve egy értékesebb járműről.. Azt meg nyilván nem kell külön kifejteni, hogy a balesetek és elemi károk nem nézik, hogy olcsóbb vagy drágább autót tesznek-e tönkre.

Ezzel kapcsolatban mesélte el Horváth Andrea, az Allianz Hungária szakértője azt a történetet, amikor egy ügyfelüknek a lakása előtt parkoló, ráadásul hitelre vásárolt autójára egy szép, megtermett fát döntött a vihar – a kocsi épp hogy csak nem tört totálkárosra. A fát a tűzoltóságnak kellett leemelnie, a használhatatlan roncsot pedig az 50 km-re levő megyeszékhelyre kellett szállítani autómentővel. A történetnek mégis jó vége lett, hála a cascónak, mert a biztosító fizetett az ügyfelének, ráadásul az autó helyreállításának idejére kölcsönjárművet kapott.

További cikkek a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával.

Exit mobile version