“Született vezető” – szokták mondani azokra, akik karizmájukkal képesek hatást gyakorolni az emberekre és otthonosan érzik magukat a vezető szerepben. A vezetői készségek egy része nyilván velünk született, de bizonyos tulajdonságok és attitűdök tanulhatók és fejleszthetők. Mi szükséges ahhoz, hogy valaki jó főnök legyen?
A “jó vezető” egyike azoknak a kifejezéseknek, amelyeket rengetegszer hallunk, de egyértelmű definíciója nem létezik. Annyi bizonyos, hogy ideális esetben az illető tisztában van saját vezetési stílusával és ügyel arra, hogy ezt a stílust rugalmasan alkalmazza az irányítása alatt álló csapat tagjain. Egy jó vezető a kommunikációjával és viselkedésével motiválja és inspirálja munkatársait.
Karizma, szakmai tudás, delegálási képesség, nyitottság
Jáhny Ákos HR-tanácsadó szerint kimondottan jó és rossz vezető anélkül, hogy meghatároznánk, hogy milyen vállalatról van szó, nem létezik. Van olyan vezetői típus, amely egy adott vállalatnál működik, egy másik esetében nem működhet, akár a vállalati kultúra, akár a munkavállalók összetétele miatt. Egy jó vezetőnek mindenképpen rendelkeznie kell karizmával, szakmai tudással, delegálás megfelelő fokával, illetve mind a munkatársak, mind az ügyfelek felé tanúsított figyelemmel. A HR-tanácsadó szerint különböző vezetői személyiségtípusok léteznek, az, hogy melyik válik be, teljesen vállalatfüggő.
Tipikus vezetői hiba lehet a delegálás nem megfelelő foka, ilyenkor a vezető megpróbál mindent saját magára vállalni, ezzel nemcsak a saját, de a munkatársai életét is megnehezíti – hívja fel a figyelmet Jáhny Ákos. Probléma lehet az információáramlás megakasztása is, ilyenkor a vezető nem áramoltatja az információt lefelé, ez pedig nehéz helyzetet szülhet akár rövid, akár hosszú távon. Az is problémát jelenthet, ha az illető nagyon elzárkózik a munkatársak elől és szinte megközelíthetetlenné válik.
A legfrissebb állásokért kattints ide! |
Fontos, hogy munka közben a vezetőt bárki könnyen elérje és megszólítható legyen, lehessen vele egyeztetni az illetékes kérdésekben. Nem jó ugyanakkor, ha túlságosan közvetlen kapcsolatot ápol a munkatársakkal. Jáhny Ákos szerint léteznek persze olyan cégek, mint pl. egy IT szervezet, ahol egyenesen jó is lehet, ha a vezető nem is kimondottan barát, de jó viszonyt ápol az alkalmazottakkal, mert a kreatív gondolkodást ez elősegítheti.
Támogatás, a siker elősegítése, önkontroll
Szelecki Zsófia coach, a DGS Global ügyvezető igazgatója szerint egy vezetőnél elsősorban a támogatói beállítottság a legfontosabb, a nyitottság, hogy mások munkáját segítse. Másodszor a mások sikerének pozitív megélése és az a képesség, hogy másokat sikerre vigyen. A harmadik és egyben legfontosabb pedig az önkontrollra való képesség.
A cikk folytatását itt olvashatod!