A változás szelei az autóbiztosításokat is elérték: mostanáig ugyanis megszokhattuk, hogy évről évre valamivel kevesebbet kell fizetnünk, mert a biztosítótársaságok versengenek a fogyasztók kegyeiért. Hogy most pontosan mire számíthatunk, még nem tudhatjuk, mert idén október 30-ára esik a kötelező biztosítás tarifahirdetésének időpontja, úgyhogy addig csak találgathatunk, mennyi is lesz az annyi.
Az előzetes becslések szerint akár 5-10 százalékkal csökkenthetik is a biztosítók majd a díjaikat, ám – mint Gillyén Ágnes, a MABISZ kommunikációs főosztályvezetője megkeresésünkre elmondta – ezeket a kalkulációkat nem kell készpénznek venni. „A biztosítók féltve őrzik tarifáikat egészen a díjhirdetés napjáig, addig legfeljebb csak becslések látnak napvilágot, s ezeket a becsléseket mindenki saját érdeke szerint kommunikálja” – mondta. Annyi azonban ezúttal nagy valószínűséggel becsülhető, hogy az idén az árcsökkenés mégis el fog maradni.
A kormányzat ugyanis jövőre baleseti adót szándékozik bevezetni, amelyet – az adótörvény tervezete szerint – a kötelező felelősségbiztosítás összegén felül kell beszedniük a biztosítóknak. Ez a 30 százalékos extra teher valószínűleg bőven ellensúlyozza majd az előzetes kalkulációkban szereplő biztosításidíj-csökkentést. Tegyük hozzá, a baleseti adóról szóló törvénytervezet a parlament előtt van, de egyelőre nem fogadták el, tehát még változhatnak a pontos számok.
Miután egy átlagos gépjármű-tulajdonos ma körülbelül 21 ezer forintot fizet kötelező biztosítási díjként, így – ha nem csökkennek az árak – az új adó járművenként évi 7000 forint pluszterhet jelenthet. Azt is tudni, hogy a tervezet szerint nem csak azok az autósok fizetik majd az adót, akik balesetet okoztak. A baleseti adó alanya a biztosított lesz, vagyis a díj minden autósra vonatkozik majd.”
További cikkek a témában:
www.mindennapipenzugyeink.hu
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával