Be kell tiltani a magassarkús vezetést?

Megyeri Nikolett | 2012. Március 26.
Szakemberek szerint veszélyes tűsarkakon vezetni, de a flipflop papucs sem épp praktikus. Húzzunk a volán mögött sportcipőt, vagy nyomjuk a pedált mezítláb?
Betiltanák a magassarkús vezetést

Egy felmérés szerint a nők 40 százaléka magas sarkú cipőben vezet autót. Nagy-Britanniában szakemberek egy csoportja azt akarja elérni, hogy tiltsák be a volán mögött a magassarkú viselését, mivel szerintük balesetveszélyes. Ez esetben meggondolandó, hogy a tilalmat kiterjesszék-e más, közlekedésbiztonsági szempontból veszélyes lábbelikre is.

„Sok vezető igen kevés figyelmet szentel a saját és mások biztonságának azzal, hogy nem megfelelő lábbelit visel” – jegyezte meg Julie Townsend, a kezdeményezés egyik elindítója. A felmérésből kiderült, hogy a nő vezetők csupán 34 százaléka foglalkozik ezzel.

A magassarkún kívül rengeteg nő visel tanga- vagy épp éktalpú papucsot a vezetéshez, de akadnak bőven olyanok is, akik inkább mezítláb nyomják a pedált. A férfiak szintén nem túl óvatosak: 27 százalékuk vezet papucsban, 22 százalékuk pedig mezítláb. Ha magassarkút nem is, de más veszélyes lábbelit – például strandpapucsot – a férfiak is viselnek, egy vonatkozó szabályozás tehát őket is érinthetné.

„Azt javasoljuk, hogy mindenki tartson az autójában egy megfelelő lábbelit, hogy megelőzze a baleseteket. Ha olyan cipőt viselsz, amit a forgalmi vizsgádra nem vettél volna fel, valószínűleg a vezetéshez sem kellene viselned” – magyarázta Gareth Kloet biztosítási szakember.

Ha tűsarkúban jársz, használj váltócipőt!

Sárosiné Kádas Eszter gépjárművezető-oktató egyetért a brit kezdeményezéssel. Mint azt lapunknak nyilatkozva elmondta, magassarkúban vezetni valóban igen veszélyes, hiszen a lábbeli sarka beakadhat, illetve a láb akár be is szorulhat a két pedál közé, ami akadályozza például a hirtelen fékezést. A szakember azt sem ajánlja, hogy akár flipflop, akár éktalpú papucsban vezessünk, mivel ezekből bármikor kicsúszhat a láb. A mezítlábas vezetéssel viszont Eszter szerint nincs különösebb gond, nem veszélyesebb, mint cipőben ugyanez.

Az oktató a lapos, puha talpú cipőt – sportcipőt – tartja ideálisnak. A tanulók gyakran váltócipőben vezetnek, és ezt a lábbelit szerinte érdemes a jogosítvány megszerzése után is készenlétben tartani.

Nagy István autós oktató szintén betiltaná a magassarkús vezetést, és a papucsokat – legyen akár vastag talpú, akár strandpapucs – nem ajánlja sem a nőknek, sem a férfiaknak. Hozzátette, hogy azok a lábbelik sem biztonságosak, melyek nehezek, csúszós a talpuk vagy nem hagyják szabadon mozogni a bokát. Ő a legmegfelelőbbnek a lapos, de nem magas szárú cipőket tarja, melyeknek épp annyira vékony a talpuk, hogy a vezető biztosan érezze a pedálokat.  

Fehérné Polcz Melinda, a Magyar Autóklub Budapesti Autósiskolájának vezetője mást mond: szerinte a csupasz talp ehhez túlságosan érzékeny. Melinda szerint vékony talpú, zárt, lapos cipőt kéne hordanunk, nyáron pedig olyan szandált, ami biztosan fogja a lábat. Mint mondta, általában ő maga is tűsarkúban jár, de az autójában mindig tart váltócipőt.

Arra a kérdésünkre, hogy ha ennyire balesetveszélyes nem megfelelő lábbeliben vezetni, akkor vajon miért nincs még erre vonatkozó hivatalos szabályozás, a szakember úgy válaszolt: vélhetőleg azért, mert relatív, hogy mi számít biztonságosnak, és egy ilyen szabályt meglehetősen nehéz lenne betartatni. 

Exit mobile version