Milyen vásárló vagy?

Zewa | 2012. Május 22.
Árcédula, érték vagy összhatás? Mi dönti el, hogy mit veszel le a polcról? Vásárlás tudatosabban, avagy a minőség is jó vásár lehet.

Van, akit mindig levesz a lábáról egy szép cipő a kirakatban. Van, aki filctollal bekarikázgatja a szupermarketek szórólapjait. Van, aki benzindrágulás előtt mindig megtankol. Van, aki a tömeget elkerülve éjszaka megy nagybevásárolni. Van, aki két rekesszel is megvesz az akciósból.
És te? Hová sorolnád magad: a tudatos vásárlók közé, vagy azokhoz, akiket nem különösebben hoz lázba a válogatás?

Senki sem sorolható kizárólag egyetlen olyan csoportba, amelyet egy 2010-ben, 10 európai országban végzett felmérés* során meghatároztak, de a legtöbben jól azonosíthatjuk, milyen viselkedés jellemző ránk a leginkább.

Te hogy vásárolsz?

Íme a négy legjellemzőbb csoport a vásárlással kapcsolatban mutatott viselkedés szerint.
Te is megtalálod magad az egyikben?

 

Így vásárolok:

Jobb érzés, ha ugyanannyi pénzből jobban megrakom a kosarat.
Felőlem lehet bármilyen jó egy áru, ha az ára nem az…
Mindig lehet találni egy még olcsóbbat valamiből.
Igazából semmire sem szeretek sok pénzt kiadni…

Típus:

TAKARÉKOSKODÓ vásárló vagy, vagyis erősen árérzékeny. Többnyire a „legolcsóbbat” elv alapján választasz, ahogy Magyarországon a vásárlók kb. 30%-a. De vajon mindig ez a jó taktika?

 


Így vásárolok:

Minden üzletben lehet jó vásárt csinálni, csak fel kell fedezni.
Szerintem nem biztos, hogy a drágább jobb, és az olcsó sem mindig éri meg!
Ami úgyis kell otthon, azt akciós időszakban veszem meg.
Amire érdemes, arra szívesen költök többet is.


Típus:

Igazi ÉRTÉKKERESŐ vagy, ha vásárlásról van szó. Tudatosan keresel, tervezel, mint a hazai vásárlók 29%-a (Európában ez a szám 34%). Tőled érdemes ellesni a jó vásárok titkait!

 

Így vásárolok:

Nekem a legfontosabb, hogy nyugodtan, kényelmesen vásárolhassak.
Kinézem magamnak, és megveszem, ez ilyen egyszerű.
Ami olcsó, az inkább gyanút kelt bennem.
Inkább nem stresszelem magam a mindenféle ajánlatokkal.

Típus:

Irigylésre méltó helyzetben vagy: GONDTALAN VÁSÁRLÓ lehetsz. Azt veszed meg, amire éppen szükséged van, kényelmesen, problémamentesen. Ezzel hazánkban egy 12%-os csoport egyike vagy. Gondold végig: a tudatosabb vásárlás is lehet  szórakoztató!

 

Így vásárolok:

Mindig ugyanott vásárolok, a bevált úton járok.
Meg sem próbálom átlátni a kínálatot, bízom a kedvenc boltomban.
Nem fogok a városon keresztülvágni egy-egy jó vásárért.
Főként fixen ugyanazokat a dolgokat szoktuk beszerezni.

Típus:

A vásárlás terén bizony a SZOKÁSOK RABJA vagy. A megszokott helyen, a megszokott árut szereted megvenni. Ez hazánkra jellemző hozzáállás, ez a réteg 29%-ot tesz ki! Meglepődnél, milyen nagy választékra és jó üzletekre bukkanhatsz, ha körülnézel!

 

Hogyan vásároljunk tudatosabban?

Senkit sem lehet rávenni, hogy minden korábbi szokását feladja. De az is tény, hogy ha tudatosabban állunk a vásárláshoz, pénzt, időt és bosszúságot takaríthatunk meg, ráadásul a felfedezett újdonságokkal nem kevés új élvezet várhat ránk!
A cél tehát a tudatosság. De hogyan? A lényeget összefoglalhatjuk 2 pontban:

1. Ne legyünk a szokások rabjai!

2. Felejtsük el az ár mindenhatóságát!

Vagyis ha nem is engedhetjük meg magunknak, hogy gondtalan vásárlók legyünk, próbáljunk kiszakadni a passzívan mindig ugyanazt választók közül és az árérzékeny csoportból is!

A tudatos vásárló felméri, mire van szüksége valójában:

Különösen gyakori csapda, ha nem látjuk, hogy a minőséggel sokszor mennyire jó üzletet köthetünk. Gondoljunk például az energiatakarékos izzókra vagy az újratölthető elemekre. Egy magasabb értékű beruházás az áru teljes használati időtartamára vetítve kifizetődőbb megoldást eredményez.

A minőség és praktikusság tehát sokszor jobb iránytű, mint pusztán az ár. Ennek a felismerése az egyik legfontosabb lépés, ha szeretnél tudatosabban vásárolni.

Ha ugyanennek az igazságnak szívesen utánaszámolnál nyereményjáték formájában is, kattints ide, és ismerd meg a Zewa Papírmatek játékát!

További információk!

*A cikkben szereplő számadatok és kategorizálás egy 2010-ben, 10 európai országban végzett kutatás eredménye. Forrás: Élelmiszer online, 2012.

Exit mobile version