Több mint egy hete tél van, de ez az útviszonyokból még nem derül ki. Az aszfalton ősz uralkodik, és pont abban az utálatos, nyálkás, esős, vizes leveles formájában, amit autósként nehéz megszeretni.
Ami pedig a hőfokot illeti, kezdünk közeledni a nulla felé, a héten már állandósulhat a +7 körüli érték. Ütött tehát az óra: aki eddig halogatta, most már annak is TÉNYLEG meg kell(ene) vennie a téli gumit sajnos még akkor is, ha egy teljes szett ára felér legalább egy havi minimálbérrel.
Ausztriában ugyanis már javában havazik, és lehet, hogy mi is hamarabb belefutunk, mint várnánk. Az út persze hó nélkül is veszélyessé válhat, ehhez elég, ha fagypont alá csökken a hőmérséklet.
Íme a riogató webkameraképek a szomszédból!
Ütött a nyári gumik órája: a héten +7 fok alá csökkenhet a hőmérséklet, márpedig ez az a határ, amikor ajánlott téli gumira váltani. De hogy lehet megúszni egy vagyon kifizetése nélkül?
Darabja húszezer Még a tehetősebb családoknak is jelentős érvágás lehet a csere, tekintve, hogy a gumi átlagára a legfrissebb statisztika szerint 20 288 forint. A magyarok többsége szervizben veszi meg, de egyre többen vásárolnak gumit hipermarketekben. Legjobban a Michelin- és a Continental-gyártmányok fogynak, harmadik a Hankook. |
A magyar autósoknak csak a fele vált téli abroncsra, pedig ősszel – részben épp ezért – mindig megnő a balesetek száma. A többség csak az első hó láttán döbben rá arra, hogy tél van, sokan persze nagyon is tudják, csak épp a kerékpénzt próbálják kiszorítani.
Sokan sokáig nem fogjuk elfelejteni a tavalyi márciusi hóvihart, amikor autósok ezrei kerültek napokra a hó fogságába. Akkor sokan kárhoztatták azokat, akik nyári gumival indultak fakutyázni, ám az a helyzet, hogy a KRESZ ellen nem vétettek; az ilyesmi felelőtlenség ugyan, de jelenleg nem szabálytalan.
Sok szakember lobbizik azért, hogy legyen az, vagyis tegyék kötelezővé, de legalábbis ajánlottá hivatalosan is a téli gumiabroncsok használatát – idén azonban már nem valószínű, hogy sor kerül erre, leghamarabb a következő évi szezonra várható. (Ausztriában, Szlovéniában és Romániában már régóta kötelező a téli gumicsere.)
A szavazók többségének véleménye szerint:
Persze, már régebben.
A hideg évszakokban száraz úton tapad a nyári gumi is, de erre nem érdemes bazírozni Szörényi András, a Vezess.hu szerkesztője szerint. „A nedves utakon fölényben van a téli abroncs a nyári gumival szemben, sőt a különbségek havon és jégen drámaira nőnek. Lehetőleg négy abroncsot vegyünk, de ha csak kettőre van pénz, akkor inkább a hátsó kerekekre tegyük őket, hiába elölhajtott a legtöbb mai autó. Jobb elakadni vagy el sem indulni, mint kifarolva a szembe jövő Kamaz alá perdülni a hátsó nyári gumikkal…”
Vannak, akik úgy próbálnak spórolni az abroncsokon, hogy téli gumit használnak egész évben. Ám ahogy a nyári gumik sem tökéletesek téli körülmények között, úgy a téli gumikat sem forró napokra tervezték. „Ebben az esetben hosszabb fékútra és idő előtti elhasználódásra lehet számítani.”
Szörényi András szerint keveset autózóknak a négy évszakos gumi is megfelelő lehet: „Az utóbbi időben ezek tulajdonságait a téliekhez közelítik a fejlesztők, de jó időben a nyárinál, télen a télinél gyengébbek valamivel.” A négy évszakos gumik önmagukban drágábbak, mint a téliek vagy nyáriak. De azért lehet velük spórolni: az évenként kétszeri átszerelés költsége (10-12 ezer forint) megmarad, ráadásul nem érhet meglepetés minket.
Így spórolj! Ha itthon autózol… Inkább acélkerék Profilozás: Mégis számít a kor… Márkás, használt vagy új, de nóném? |