A hír: A Vogue című divatlap amerikai kiadásának világszerte ismert főszerkesztőjéről, Anna Wintourról nevezik el a New York-i Metropolitan Múzeum tavasszal újra megnyíló divattárlatát, amely több évszázadot ölel fel az öltözködés történetéből. A divatbibliaként is emlegetett Vogue amerikai kiadásának 64 éves főszerkesztője egyebek között jótékonysági rendezvények révén 125 millió dollárt gyűjtött a részleg több éven át tartó felújítására. Thomas Campbell múzeumigazgató kimagasló jótevőnek, szószólónak és barátnak nevezte a divatvilág egyik legbefolyásosabb személyiségének tartott Anna Wintourt, aki 1988 óta áll a Vogue élén.
Winkler Nóra véleménye: Meryl Streep kilép a liftből, rémülten mosolygó asszisztense asztalához siet, rá sem néz, csak lehajítja elé súlyos bundáját és irodája felé vonul, hogy az ott rettegő és igyekvő beosztottjai közt szétszórjon pár kellemetlen parancsot. Anna Wintour, az amerikai Vogue főszerkesztője adta a filmbeli figura alapját, a történetet egykori asszisztense, Lauren Weisberger írta meg könyvben, ebből készült az ismert film, Az ördög Pradát visel.
De a címben említett bevonulás a múzeumba most nem abból áll, hogy egy másik kabátot adott le, csak itt épp a ruhatárba. Wintour mint névadó vonul be, méghozzá a világ talán legfontosabb múzeumába, mostantól az idők végezetéig. De nézzük csak az elejéről! Wintour idén lesz 65 éves, és ebből legalább ötvenet a divat környékén töltött. Londonban született, apja szintén újságíró-szerkesztő volt, ami lehetett volna mindegy is, de Charles, aki a London Evening Standard-nél dolgozott, kifejezetten sokszor fordult tinédzserlányához, segítsen kitalálni, milyen tartalmak lennének érdekesek a fiatalok számára. Biztos ezek a beszélgetések is szerepet játszottak a pályaválasztásban, mindenesetre Anna tanulmányai után divatlapoknál kezd dolgozni. Munka miatt költözik Amerikába is, ahonnan Londonba visszatérve már a Vogue-nál helyezkedik el. Innen csak egy lépés az amerikai kiadás, ami akkor éppen laposan vegetál, de Wintour ötletei nyomán visszatalál erős, magabiztos önmagához.
Anna Wintour |
A Vogue divatlap, a divat pedig maga a változás. Ennek szellemében kezd dolgozni, első címlapjával máris feltűnést keltve, mert pozícióba ültetett, tökéletes frizurájú modell helyett egy utcán sétáló, szélfútta, dinamikus lány fotóját hozza. Még fel is hívják a nyomdából, nem valami tévedésről van-e szó. (A címlaplány amúgy farmert és drágakövekkel díszített felsőt viselt, és ugyan ma már nem meglepő, hogy ezeket szabad kombinálni, akkor ez hallatlan bátorságnak számított.) Hasonló ötletei, ízlése, nyitottsága, és persze rémisztő határozottsága révén az azóta eltelt huszonöt évben a Vogue sziklaszilárd, megmondószerepű lap lett, Wintour pedig ugyanez élőben. Fekete napszemüvegben, bubifrizurában ül minden fontos divatbemutató első sorában, ahova minimum félórával kezdés előtt érkezik, azt mondja, ilyenkor jönnek a legjobb ötletei. Gyakorlatilag mindenkit ismer, és ebben nemcsak a divat, művészet, társasági élet legnagyobb celebritásai vannak benne, de a leendő valakik is, mert Wintour nagyon figyeli a fiatalokat is. Ezzel a networkjével szervezte az elmúlt években vagyonnyi bevételt hozó, látványos Costume Institute jótékonysági eseményeit, melynek sok százmilliós adományai a New York-i Metropolitan Múzeum divathoz kapcsolódó gyűjteményét támogatták. Az esteken Oscar-gálákkal felérő vendégkör vett részt, egyik évben Oprah Winfrey volt a műsorvezető, az asztaloknál Beyoncé, Madonna, Katy Perry, Anne Hathaway, Sarah Jessica Parker ültek extravagáns estélyikben. Wintourt persze nehéz nem jól öltözött emberek között elképzelni, de ezt nemcsak stylistokkal körülvett A-listás sztárok érzik kötelezőnek.
Olvastam szerkesztők és újságírók visszaemlékezéseit, kiből mit hozott ki, hogy hozzá mentek állásinterjúra. A nők egy része rémülten keresett hibátlanul összeillő darabokat a gardróbjában, mások végigjárva barátnőiket kértek kölcsön táskát, övet, ballont és sálat, de a legszórakoztatóbb az az eset, amikor egy – joggal – szorongó nő óriási kiadásokba verve magát egy komplett szettet vásárolt össze egy luxusáruházban. Neki igazán az volt sokkoló, hogy egy második körre is behívták, amire szintúgy tartani akarta a színvonalat, és végül erre a kétszer húsz percre előre elköltötte háromhavi keresetét, de legalább felvették. A Met Costume Institute harmincötezer tételes gyűjteményében ruhák, jelmezek, kultikus darabok, kiegészítők szerepelnek, hét évszázad válogatott anyaga. Terét most grandiózus tervek szerint építik át, májusban már mint Anna Wintour Costume Center nyílik meg. Erre korábban nem volt példa. Amerikában sok múzeum őrzi családok nevét, van, akiről termet, lépcsősort, szárnyat neveznek el, de ezek mögött konkrét és nagy összegű támogatás áll, évekig tartó privát adományozás. Anna Wintour ezt adománygyűjtőként érte el, és ha az írás az apja vonala, az adományozás szervezését és kultúráját anyukájától tanulta. Az ördög Pradát visel bestseller könyv lett, a film szintén rekordnézettséggel futott. Wintour nem volt nagyon lelkes tőle, de menet közben megszerette, sőt a New York-i filmpremierre Pradában ment el. A Meryl Streep által alakított könyörtelen főszerkesztő figurájáról annyit mondott, az a tapasztalata, hogy az emberek hálásak, ha valaki képes dönteni. A filmhez pedig annyit fűzött hozzá, hogy „minden, ami a divatot glamúrossá és érdekessé teszi, csak jót tesz az iparágnak”. Ha úgy vesszük, ezek mind beleépültek a Wintour-mítoszba, amiből mostantól a múzeum is sokat profitál és építi tovább a divat kultuszát. Wintour egyébként két gyereket szült, de férjétől elvált, amikor a kiadónál beleszeretett valakibe. Kollégái azt mondták, akkoriban mintha valami mosolyszerű tűnt volna fel néha-néha az arcán…