A Kihívás Napja – Megpróbáltuk kitölteni a tanárok minősítő tesztjét

Dreissiger Ágnes | 2014. Február 25.
Ahhoz, hogy egy tanár magasabb szintű szakmacsoportba kerüljön, március végéig "minősítő portfóliót" kell kitöltenie – ám sokan nem hajlandók rá. A Radnóti Miklós Gimnázium huszonegy éve pályán lévő vezető magyartanárával, Fábián Mártonnal néztük át a több mint százhatvan oldalas dokumentumot. Próbáltuk értelmezni – nem volt könnyű.

A pedagógusi életpályamodell elgondolását a kezdetek kezdete óta kritizálják. Most egy újabb eleme, az úgynevezett portfólió verte ki a biztosítékot. Ez az a dokumentum, amit minden tanárnak ki kell töltenie ahhoz, hogy az úgynevezett kettes fokozatba léphessen.
A pedagógusi életpályamodellben ugyanis négy fokozat létezik. Aki szakvizsgázott, az automatikusan az egyes fokozatba lép, és 14 év elteltével kérheti a kettesbe való átlépést. A hármas fokozatban a mestertanárok, a négyesben a kutatók, tudósok szerepelnek. A fokozatok jelzik a szakmai tapasztalat- és tudásbeli különbséget, de nem utolsó szempont, hogy a fizetésük is eltérő. Több variáció is felvetődött, végül az oktatási kormányzat leegyszerűsítette a dolgot: “pedagógus I.”-be tett minden tanárt, a kezdőtől a nyugdíjas korúig. Ezért kell most az a bizonyos, szűrőként funkcionáló portfólió. Ezzel együtt megjelent egy úgynevezett minőségbiztosítás is: a tanárokat ki kell képezni kiképzővé. Bizony, olyanokká, akik elbírálják majd a kollégáikat, hogy azok megfelelnek-e minden követelménynek, például azoknak, ami ahhoz kell, hogy I.-ből a II.-be lépjenek. Hááát…

“Tiltakozásunk jeléül nem töltjük fel a portfólióinkat. Úgy véljük, hogy a pedagógus I.-ben való maradásunk a jelenlegi minősítési rendszer szégyene, olyan rendszeré, amelyet nem kívánunk legitimálni. (…) A pedagógusok minősítésének jelen formájaként átgondolatlannak, előkészítetlennek és megalázónak tartjuk” – írta közleményében többek között például Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke, Pethőné Nagy Csilla és Bihari Péter tankönyvszerzők.

Fábián Márton 21 éve tanít magyar irodalmat a Radnóti Gimnáziumban. Számos tankönyvet írt, publikált. Szakfelügyelőnek, azaz “kiképzőnek” jelentkezett, amihez viszont át kell kerülnie a pedagógus II.-be. Úgyhogy most a portfólióját tölti. Nincs sok ideje: március 30-ig készen kell vele lennie ahhoz, hogy a következő tanévtől már más szinten legyen. Ehhez nincs más dolga, mint elolvasni a nagyjából 160 oldalas kitöltési útmutatót, majd kitölteni és feltölteni a portfóliót, részt venni egy online tesztvizsgán, elvégezni egy hatvanórás tanfolyamot, és… már a zsebében is van a pedagógus II. igazolvány.
Azok, akik most bojkottálnak, többek között pont ezt tartják megalázónak: hogy óravázlatokat írjanak és töltsenek ki, hogy majd valaki bemegy egy órájukra, és 45 perc alapján eldönti, alkalmas-e arra, hogy magasabb fokozatba lépjen. (Száz pontból ötvenet lehet a portfólióra, harmincat a próbaórára, és húszat az iskola vezetőségének véleményére kapni.) A portfólió minden elemét lehetetlenség lenne visszaadni, de a teljesség igénye nélkül mondunk néhány érdekességet a tartalmából:

A magyartanárral az egyik bevásárlóközpont kávézójában találkozunk, laptoppal érkezik. Nagyjából félórát várunk az internetre, aztán szintén hosszas percek telnek el, míg az oldal betöltődik. Amikor belépünk végre a felületre és kisilabizáljuk, mit is nyissunk meg, ilyen kihívásokba ütközünk:

Kérésünkre azonban erőt vesz magán, és átgondolja, mit is írna a rubrikába. Csak hát…  mint mondja, nem tudja előre megmondani percre pontosan, mikor mi mennyi időt vesz majd igénybe, mint ahogyan azt sem, a diákok egy-egy feladatra hogyan fognak reagálni. “Ha azt akarjuk, hogy önállóak és kreatívak legyenek, hogyan jósolhatnánk meg előre mondjuk egy beadandó fogalmazás eredményét?” – kérdi.

Exit mobile version