“Ezt nem lehet átérezni”
Stiller Ákos (HVG) – Méteres lyukakban bányásszák a reményt Farkaslyukon
Stiller Ákos fotóiért kattints a képre!
“Engem a hétköznapok izgatnak. Ez a sorozat egy munkámból született, elküldtek, hogy fotózzam le egy bánya megnyitását Farkaslyukon. Ez egy Ózdtól nem messze fekvő kis település, alig több mint hatszáz család otthona. Sok konfliktus és sok változás színhelye, ezeket próbáltam megörökíteni. Az újra megnyíló bánya bedobott egy követ az állóvízbe. Ezen a régóta meglévő munkanélküliséget és mélyszegénységet értem, hiszen – sok magyar településhez hasonlóan – Farkaslyuk is virágzott egykor, szemben a jelennel, ami egyelőre az enyészet. A bánya megnyílt, de munka még nincs, az emberek a meddőhányókból ássák ki a szenet, hogy meg ne fagyjanak, éhen ne haljanak. Egészen elképesztő példái az élni akarásnak, a kényszerűségnek és a küzdelemnek. Három éven keresztül kétszer-háromszor is jártam ott, de én ezt a sorozatot így is csak a történet első részének érzem. Ahogy általában, most sincs pont a mondat végén, legfeljebb vessző vagy gondolatjel. Nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy hogyan fog folytatódni. Az eddigi élmény engem sokkolt. Amit láttam, fölfoghatatlan volt. Mert nem lehet megérteni azt, amikor az emberek mindennap küzdenek az életben maradásért. Nem is akarok úgy tenni, mintha át lehetne érezni ezt. Legfeljebb átadni lehet az én eszközeimmel.”
“Szeretem meghökkenteni az embereket”
Urbán Ádám (szabadúszó) – Vizuális környezetszennyezés
Urbán Ádám fotóiért kattints a képre!
“Sokat utazom Magyarországon belül, így nem volt nehéz felfigyelni az elhagyott hirdetőtáblákra. Mivel láttam belőlük jó néhányat, a képekből sorozat lett. Nekem nem tetszenek, az volt a célom, hogy felhívjam a figyelmet arra: jó lenne, ha eltűnnének. Amúgy is szeretem elgondolkodtatni, meghökkenteni az embereket. Jellemzően egyébként inkább portrékat készítek. Mert ami engem igazán megfog, az az emberek arca, rajtuk az érzelmek: kiváló lenyomatai a korunknak.”
“Hihetetlen feszültség”
Mohai Balázs (MTI) – Csendes ellenállók
Mohai Balázs fotóiért kattints a képre!
“Engem kifejezetten a riportok érdekelnek. Fogjon meg a téma, ehhez képest minden másodlagos. Ezt a sztorit én találtam magamnak, a saját érdeklődésem vitt Isztambulba. A képek egy tüntetésen készültek, több napig fotóztam az embereket. A Gezi park felszámolása elleni demonstrációnak számos áldozata is volt, de én már egy későbbi szakaszban értem oda. A nagy, véres demonstráció után egyszer csak néma tüntetésbe kezdtek az emberek. Csak álltak itt-ott a városban, random módon, farkasszemet néztek a rendőrökkel, arra számítottak, hogy senki nem fogja őket bántani. És igazuk is lett, a hatóságok tehetetlenek voltak velük szemben. Ki egyedül állt egy parkban, ki háromszáz ember között, de mindenki mozdulatlanul és néma csendben. Hihetetlen feszültséget keltett az akció mindenkiben.”
“Szeretném tudni, hogy mi van most vele…”
Móricz Simon (Népszabadság) – Kilakoltatási kísérlet
Móricz Simon fotóiért kattints a képre!
“Ez egy hétköznapi munka volt, de mivel egy kilencvenhárom éves hölgy kilakoltatásáról szólt, nagyon is érdekelt. Panni nénitől az elhunyt fia adósságai miatt akarták elvenni a lakását. Nem értette, mi történik vele. Ez az egész fotósorozat hat óra eseményeit mutatja be. Reggel megjelent nála tíz-tizenkét civil otthonvédő, majd a hatóság emberei és hihetetlenül sok fotós, operatőr, újságíró, érdeklődő. Panni néninek ez a hat óra nagyon kimerítő volt. Épp ezért szeretem az utolsó képet, ahol egy volt devizahiteles hölgy öleli át, Panni néni arcán pedig már ott van a megkönnyebbülés, amivel le lehet zárni ezt az állóháborút. Állóháború, hiszen veszekedés, dulakodás nem volt. Szerencsére pozitív vége lett, Panni néni az otthonában maradhatott. Egyedül azt sajnálom, hogy – bár többször visszamentem azóta a helyszínre –, Panni nénit nem találtam ott, pedig szeretném tudni, hogy mi van most vele…”
“Rengeteg kutya életét mentik meg”
Végh László (Magyar Nemzet Magazin) – Kiszolgáltatva
Végh László fotóiért kattints a képre!
“Alapvetően a szociofotók érdekelnek. A bántalmazott kutyák problémája kutyasétáltatás közben jutott eszembe. Elkezdtem szervezeteknél, állatmenhelyeknél érdeklődni, az ő segítségükkel jött össze az anyag. Az érintett meg benne, hogy rengeteg kutyának az életét mentik meg az állatvédők, a szónak a legszorosabb értelmében. A sorozatban van olyan kutya, akit viadalokról mentettek ki, egy másikat golyó talált el, a többiek közül jó párat az utcán szedtek össze. A képek szerintem arra világítanak rá, hogy nagyon sokan felelőtlenül vállalnak kutyát, aminek sok szenvedés az eredménye.”
“Tudták, hogy vége, nincs tovább”
Sióréti Gábor (fotográfus, a Magyar Narancs képszerkesztője) – Stohl
Sióréti Gábor fotóiért kattints a képre!
“Ezzel a sorozattal szerettünk volna az Alföldi vezette Nemzeti Színház utolsó előadásáról egy anyagot. A színházzal közösen arra jutottunk, hogy Stohl Andráson, a Mephisto főszereplőjén keresztül mutatjuk be a búcsút. Kora délutántól az előadás végéig tartott a munka. Az érzelmek közül azon az estén a feszültség dominált. Egyrészt az előadás miatt: még csak az ötödik volt, de egyben az utolsó is mindenki azt szerette volna – érthetően –, ha kirobbanóan nagy a siker. Másrészt tudták, hogy vége, nincs tovább. Mindezt az energiáikban viszont egyáltalán nem lehetett érezni, hihetetlen elánnal készült, tette a dolgát mindenki. Engem egyébként a dokumentum, a riportfotónak az a része érdekel igazán, ami már inkább a művészet kategória. A téma ezen belül mindegy.”
“A készüléstől kezdve a küzdésen át a győzelmi mámorig”
Mudra László (Origo) – Magyar Jégkorong 2013
Mudra László fotóiért kattints a képre!
“A sport téma azóta van jelen a fotóimon, hogy a dunaújvárosi férfi jégkorongcsapatot fotózom. Ezzel a sorozattal a sportág 2013-as legemlékezetesebb pillanatait szerettem volna visszaadni, a meccsek előtti készüléstől kezdve a küzdésen át a győzelmi mámorig. Ezenkívül számos téma érdekel, köztük a riportok is. Jelenleg egy német újságíróval a Magyarországon élő menekültek helyzetét örökítjük meg, igyekszem külföld felé is nyitni.”
“Az anyagias világ teljes feladása”
Bácsi Róbert László szabadúszó – Szörfösök (A sorozat bekerült a World Press Photo legjobb hat sorozata közé)
Bácsi Róbert László fotóiért kattints a képre!
“A sorozat Dél-Franciaországban készült. Szakácsi Eszter kolléganőmmel mentem ki, aki szörfözött. Évek óta akartam már egy sorozatot készíteni olyan szörfösökről, akiknek az az életük, hogy járják az óceánokat, este dolgoznak valamit, nappal szörföznek, közben lakókocsiban élnek. Ami megfogott a témában, az a szabadság, az anyagias világ teljes feladása. A többi munkámban is a társadalomábrázolás érdekel elsősorban.“
Mit jelentettek Ildikónak a gyerekei? Mindent.
Hajdu D. András (Origo) – Nyíregyháza–Zürich expressz
Hajdú D. András fotóiért kattints a képre!
“Ildikó egy 38 éves asszony, anya és nagymama is. Négy gyereke van és egy férje. Időnként kimegy Zürichbe szexmunkásnak, más érdemi bevétele nem nagyon van a családnak. Ez a kedvenc képem. Nézd meg, a legkisebb vigyorog, a középső érzi a zavart a történetben, a legnagyobb pontosan tudja, miről van szó. Nézd meg az apát is. Ő az, aki szerencsejátékon eljátssza a pénz nagy részét, amit Ildikó hazaküld. A gyerekekkel kapcsolatban sem lehet rábízni semmit. Mit jelent neki a felesége? “Én Ildikóban a pénzt láttam meg először” – mondta egy interjúban. “Mit fogok ebből a fotózásból én profitálni?” – kérdezte tőlem Ildikó. Őszintén elmondtam, hogy ő szerintem semmit, de a gyerekeinek már lehet, hogy segít átértékelni a prostitúciót. Mit jelentettek Ildikónak a gyerekei? Mindent. Nap mint nap hazatelefonált, elképesztő összegeket költött erre. Mostatok-e hajat, ettetek-e, érződött a törődés minden kérdéséből. Minél inkább közeledett a hazaút, annál felszabadultabb volt. Két-három évvel ezelőtt még jól keresett, ma már, harmincnyolc évesen kevesebb a kuncsaft. Mi zajlott le közben bennem? Folyamatosan rettegtem attól, nehogy elveszítse a gyerekeit, mire hazajön. A gyerekeket rendszeresen ellenőrizte ugyanis a gyámügy. Témák amúgy? Mindegy, csak társadalmi szempontból jelentős legyen.“
A Magyar Sajtófotó Kiállítást május 18-ig lehet megtekinteni a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. www.capacenter.hu
A 32. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazottjai:
A legkiemelkedőbb teljesítményért járó MÚOSZ Nagydíj: KATEGÓRIADÍJAK 1. Hír-eseményfotó (egyedi) 2. Képriport (sorozat) 3. Emberábrázolás-portré (egyedi) 4. Emberábrázolás-portré (sorozat) 5. Művészet (egyedi) 6. Művészet (sorozat) 7. Sport (egyedi) 8. Sport (sorozat) 9. Természet és Tudomány (egyedi) 10. Természet és Tudomány (sorozat) 11. Társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia (egyedi) 12. Társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia (sorozat) 13. Bulvár, humor (egyedi vagy sorozat) – Díjfelajánló: Blikk szerkesztősége |