A 3-as metró felújítása kiesett a 2015–2020 közötti uniós pénzből fedezett projektek közül. Ugyanígy a kisföldalatti rekonstrukciója és a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötése is, amelyek a nyáron tárgyalt Balázs Mór-tervben még a legfontosabbak között szerepeltek. Így is 2019-re készült volna el, így ki tudja, mikorra.
Szép, új metró és kisföldalatti helyett lesz vasút, ahogyan az Index kibogozta a Magyar Közlönyben nemrég megjelent listából azokat a 7 évre szóló közúti és vasúti fejlesztéseket, amelyekből némelyik akár már január elsején elindulhat. A Nyugati pályaudvar épületfelújítása aztán valóban halaszthatatlan. Szerepel ezen kívül még Budapest – Keleti pályaudvar épületfelújítása, a Hungária körút – Rákospalota–Újpest korszerűsítése, az elővárosi HÉV-vonalak fejlesztése, felújítása, és a repteret a belvárossal összekötő vasút kialakítása.
A metró felújításához a kormányzati szándék és az uniós forrás együttesen szükséges. A felújításért 65 milliárd forint értékben kezességet vállalt a kormány, ez azonban nem elég: a BKK számításai szerint a 3-as metró infrastruktúrájának újjászületése “a legkedvezőbb esetben is legalább 100 milliárd Ft-ra tehető. Ez nem tartalmazza a járműpark megújításának költségét, mely – attól függően, hogy a meglévő járművek teljes körű újjáépítése vagy új szerelvények beszerzése mellett születik-e döntés – 65-90 milliárd Ft körüli összegre tehető”. Márpedig a teljes vasúti pályát is fel kellene újítani ahhoz, hogy a közlekedés biztonságos legyen.
Megkérdeztük a Főpolgármesteri Hivatalt:
- Mikor számíthatunk arra, hogy megkezdődik a metrókocsik felújítása?
- Elegendő-e erre 65 milliárd forint?
- Mikor kerülne sor a komplex rekonstrukcióra?
- Milyen lépéseket tervez Tarlós István annak érdekében, hogy megvalósuljanak a Balázs Mór-tervben megfogalmazott célok?
- Leállítja-e a főpolgármester a metrót, ahogyan korábban már azt nyilatkozta, megteszi, amennyiben a felújításra nincs elég pénz?
Azt a választ kaptuk, hogy a Főpolgármester hivatalos úton külföldön tartózkodik, nem tud nyilatkozni.
“Ha nincs felújítás, akkor leállíttatom a metrót”
A változás annál is érdekesebb, mert a kormány finanszírozta az 1-es és 3-as metró felújításának, a 2-es metró fejlesztésének előkészítését. Éppen azért, hogy amint rendelkezésre állnak az EU-s források, egy-két éven belül bele lehessen vágni. Sőt maga Tarlós István nyilatkozta a VS.hunak: “Ha nincs felújítás, akkor leállíttatom a metrót.” Egy másik interjúban azt nyilatkozta, hogy három alapfeltétel szükséges ahhoz, hogy el tudja végezni a munkáját, egyik a 3-as metró infrastruktúrájának felújítása. Ebbe beletartozik az állomások, a mozgólépcsők, az utastájékoztatási rendszer megújulása ugyanúgy, mint az, hogy javítsák az esélyegyenlőségi feltételeket – kerekes székesek, babakocsisok, látássérültek számára – is.
A 3-as metró több mint 30 éves, és megépítése óta folyamatosan üzemel. Ez annyit jelent, amit mi is láthatunk: nemcsak a szerelvények romlottak le, hanem a pálya, az állomások, a gépészeti berendezések is korszerűtlenek. Erről amúgy több ezer oldalnyi előkészítő vizsgálat, állapotfelmérés készült, amelynek nyomán a szakértők számára is világossá vált, hogy további beavatkozás nélkül már csak jelentős korlátozásokkal lehetne biztonságosan üzemeltetni az M3-as metróvonalat. Vannak úgynevezett kritikus helyek, amelyeken cserélik az elhasználódott sínszálakat, és a rozzant kocsik helyére a piros metró vonaláról 20 kocsit helyeztek át, amelyek fiatalabbak, ha ez matuzsálemek között jelent egyáltalán valamit.
Kis katasztrófakrónika a 3-as metró vonaláról
2013
- Január 29.: Két, egymástól független műszaki meghibásodás történt. A Corvin negyed és a Kálvin tér között eltört egy tűzoltóvezeték, és a felspriccelő víz a szerelvények szellőzőrendszerén át az utasokat is elérte, illetve ruhájukat beszennyezte. Eközben az újpesti végállomás egyik kitérője meghibásodott.
- Április 29.: Üzemzavar miatt nem járt a metró a Deák tér és az Árpád híd között.
- Június 7.: A Klinikák állomásra behaladó szerelvényen a beépített tűzjelző berendezés tüzet jelzett, az automatikus oltás is megtörtént. A berendezés működése után a szerelvény tovább füstölt.
- Június 12.: A reggeli normál üzemkezdeti időpont, 4:30 helyett csak 5:20-kor tudott elindulni a metró az Árpád híd és Újpest-Központ között, mert az egyik szerelvény füstölni kezdett. Ez a vonat lett volna az első utasszállító szerelvény a vonalon.
- Június 17.: Füstölt az Újpest-Központ állomás kihúzóvágányán tartózkodó egyik szerelvény.
- Augusztus 6.: A Ferenciek tere állomáson az egyik kocsinál füstölést tapasztaltak. Ugyanezen a héten:
– az Arany János utcai állomást több alkalommal le kellett zárni a mozgólépcsők üzemképtelensége miatt;
– a Lehel tér körzetében számos áramellátási probléma jelentkezett, szerelvények vesztegeltek a sötét alagútban világítás nélkül.
- Szeptember 10.: Az Újpest-Központ végállomásra behaladó szerelvény egyik kocsijánál tüzet észlelt a végállomáson tartózkodó másik vonat személyzete – a szerelvény saját tűzjelző- és oltóberendezése nem működött.
- Ugyanezen a napon nem közlekedett az észak–déli metró az Árpád híd és Újpest-Központ között, mert az újpesti végállomás biztosítóberendezését nem lehetett távvezérelni a Kálvin téri menetirányítói helyiségből, így a váltók nem voltak átállíthatók.
- Szeptember 19.: A Ferenciek tere állomáson az egyik Deák tér felé tartó vonat füstölt.
Rozsdás és kigyullad, a 3-as metró felújítása mégis kikerül a jövő évi tömegközlekedési fejlesztések közül, legalábbis uniós pénz biztosan nem lesz rá.
2014
- Június 6.: Erősáramú kábelek égtek le Kőbánya–Kispest körzetében.
- Július 15.: 6:59-kor a Nyugati pályaudvar állomásra érkező vonatból jövő füst az állomást is elborította, a pályán lévő programszőnyeg olajsáros burkolata is kigyulladt.
- Szeptember 15.: Reggel 5.45-kor egy szerelvény kezdett füstölni a Lehel téren, amelynek eloltásához a tűzoltók segítségét is igénybe kellett venni. A forgalom szünetelt a Deák tér és az Árpád híd között, azonban a Deák téren egy Kőbánya–Kispest felé haladó vonat is ezzel egyidejűleg meghibásodott.
- November 4.: Az M3-as metró Újpest-Központ végállomásán az egyik forduló vonat közbenső kocsijának kompresszora füstölni kezdett.