Nincs uniós támogatás – mi lesz a hármas metró sorsa?

Iván Viktória | 2014. December 11.
Rozsdás és kigyullad, a 3-as metró felújítása mégis kikerül a jövő évi tömegközlekedési fejlesztések közül, legalábbis uniós pénz biztosan nem lesz rá.

A 3-as metró felújítása kiesett a 2015–2020 közötti uniós pénzből fedezett projektek közül. Ugyanígy a kisföldalatti rekonstrukciója és a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötése is, amelyek a nyáron tárgyalt Balázs Mór-tervben még a legfontosabbak között szerepeltek. Így is 2019-re készült volna el, így ki tudja, mikorra.

Szép, új metró és kisföldalatti helyett lesz vasút, ahogyan az Index kibogozta a Magyar Közlönyben nemrég megjelent listából azokat a 7 évre szóló közúti és vasúti fejlesztéseket, amelyekből némelyik akár már január elsején elindulhat. A Nyugati pályaudvar épületfelújítása aztán valóban halaszthatatlan. Szerepel ezen kívül még Budapest – Keleti pályaudvar épületfelújítása, a Hungária körút – Rákospalota–Újpest korszerűsítése, az elővárosi HÉV-vonalak fejlesztése, felújítása, és a repteret a belvárossal összekötő vasút kialakítása.

A metró felújításához a kormányzati szándék és az uniós forrás együttesen szükséges. A felújításért 65 milliárd forint értékben kezességet vállalt a kormány, ez azonban nem elég: a BKK számításai szerint a 3-as metró infrastruktúrájának újjászületése “a legkedvezőbb esetben is legalább 100 milliárd Ft-ra tehető. Ez nem tartalmazza a járműpark megújításának költségét, mely – attól függően, hogy a meglévő járművek teljes körű újjáépítése vagy új szerelvények beszerzése mellett születik-e döntés – 65-90 milliárd Ft körüli összegre tehető”. Márpedig a teljes vasúti pályát is fel kellene újítani ahhoz, hogy a közlekedés biztonságos legyen.

Megkérdeztük a Főpolgármesteri Hivatalt:

Azt a választ kaptuk, hogy a Főpolgármester hivatalos úton külföldön tartózkodik, nem tud nyilatkozni.

“Ha nincs felújítás, akkor leállíttatom a metrót”

A változás annál is érdekesebb, mert a kormány finanszírozta az 1-es és 3-as metró felújításának, a 2-es metró fejlesztésének előkészítését. Éppen azért, hogy amint rendelkezésre állnak az EU-s források, egy-két éven belül bele lehessen vágni. Sőt maga Tarlós István nyilatkozta a VS.hunak: “Ha nincs felújítás, akkor leállíttatom a metrót.” Egy másik interjúban azt nyilatkozta, hogy három alapfeltétel szükséges ahhoz, hogy el tudja végezni a munkáját, egyik a 3-as metró infrastruktúrájának felújítása. Ebbe beletartozik az állomások, a mozgólépcsők, az utastájékoztatási rendszer megújulása ugyanúgy, mint az, hogy javítsák az esélyegyenlőségi feltételeket – kerekes székesek, babakocsisok, látássérültek számára – is.

A 3-as metró több mint 30 éves, és megépítése óta folyamatosan üzemel. Ez annyit jelent, amit mi is láthatunk: nemcsak a szerelvények romlottak le, hanem a pálya, az állomások, a gépészeti berendezések is korszerűtlenek. Erről amúgy több ezer oldalnyi előkészítő vizsgálat, állapotfelmérés készült, amelynek nyomán a szakértők számára is világossá vált, hogy további beavatkozás nélkül már csak jelentős korlátozásokkal lehetne biztonságosan üzemeltetni az M3-as metróvonalat. Vannak úgynevezett kritikus helyek, amelyeken cserélik az elhasználódott sínszálakat, és a rozzant kocsik helyére a piros metró vonaláról 20 kocsit helyeztek át, amelyek fiatalabbak, ha ez matuzsálemek között jelent egyáltalán valamit.

Kis katasztrófakrónika a 3-as metró vonaláról

2013

– az Arany János utcai állomást több alkalommal le kellett zárni a mozgólépcsők üzemképtelensége miatt;
– a Lehel tér körzetében számos áramellátási probléma jelentkezett, szerelvények vesztegeltek a sötét alagútban világítás nélkül.

Nincs uniós támogatás – mi lesz a hármas metró sorsa?

Rozsdás és kigyullad, a 3-as metró felújítása mégis kikerül a jövő évi tömegközlekedési fejlesztések közül, legalábbis uniós pénz biztosan nem lesz rá.

2014

Exit mobile version