Míg a barátnője bulizik, ő pénzt keres – kipróbáltuk az Ubert

Dreissiger Ágnes | 2015. Január 15.
Sokan szidják, főleg a taxisok, és sokan szeretik, főleg az utasok: kipróbáltuk az Ubert, az okostelefonos fuvarszolgálatot.

Az Uber már a megérkezése előtt hatalmas balhékat váltott ki, ami ha a taxisok szemszögéből nézzük, érthető: az okostelefont használók körében hamar elterjedt, és ez bizony elég nagy kiesést jelent majd nekik. Ez gyakorlatilag egy olyan alkalmazás, amivel önjelölt sofőrök és utazni vágyó budapestiek találhatnak egymásra.

A 444.hu-nak korábban azt nyilatkozta az Országos Taxis Szövetség vezetője, hogy a jogszabályok módosításában bíznak, ami gyakorlatilag illegálissá tenné az Ubert. Az új szabály ugyanis kimondaná, hogy Magyarországon, közúton, díj ellenében végzett személyszállítás, fuvarvállalás és fuvarszervezés (ez érinti az Ubert) is csak engedély birtokában végezhető.

Most illegális is meg nem is

Budapesten tavaly novemberben indult el a szolgáltatás, amire nem vonatkoznak a jelenleg érvényben lévő jogszabályok és rendeletek, így az Uber szerint nem is minősül illegálisnak. A taxisok szerint viszont igen. Maguk a sofőrök sok esetben illegális tevékenységet végeznek, őket több százezer forintra büntethetik, ha nincs személyszállítási engedélyük és überezésen kapják őket. Ráadásul előfordulhat, hogy adót sem fizetnek a fuvarokon keresett pénz után. A taxisok abban bíznak, hogy a most készülő kormányrendelet bezárja a kiskaput.

 

4000 helyett 1700

Egyelőre ez nem történt meg. Én viszont már régóta szerettem volna kipróbálni, de sokáig szerencsétlenkedtem az alkalmazással, és az első napon még nem volt utazásra fogható sofőr a rendszerben. Így az indulásról lemaradtam, meg a kezdeti bónuszokról is.

Aztán amikor tegnap lerobbant a kocsim, úgy éreztem, eljött az idő. Csakhogy a szerelő a 11. kerület szélén dolgozik, ott viszont hiába próbáltam autót kapni, fél órán keresztül sem sikerült. Hiába frissítettem, nyomogattam, nem ment. Így maradt az autómentő, aki visszahozott a városba, meg a busz. És mivel teli voltam csomagokkal, a Móricz Zsigmond körtéren beültem egy taxiba. Nem lakom messze, de tömegközlekedéssel bonyolult lett volna. A végén 1500 forintot fizettem, pedig légvonalban a Móricztól egy kilométerre sem lakom.

Ez már csak azért is fontos, mert ma reggel úgy döntöttem, újabb próbát teszek, megnézem, könnyebben tudok-e überezni reggel. Fél perc sem telt el, máris felvillant a sofőröm képe, kocsija, rendszáma, meg az is, mennyit kell rá várnom. Nagyon tetszett, hogy végigkövethetem az autót, míg hozzám nem ér: így pontosan láttam, hogy még a pesti oldalon jár, araszol a dugóban, aztán kerülni próbál, végül rákanyarodik az Erzsébet hídra. Az is jó, hogy közben tudsz a sofőrrel sms-ezni, én például kicsit aggódtam, hogy ér át Budára, miközben még csak a Dohány utcában jár, de ezt is megoldotta.

És ami talán a leglényegesebb: nagyjából harmadannyiba került az út így, mint taxival. A 450 forintos alapdíjjal, 280 forint/kilométerrel és 70 forint/perc várakozási idővel számolva a reggeli csúcsban a mai kis utam legalább négyezer forintba került volna, ha taxit hívok. Így viszont mindössze 1700 forintot fizettem. Nincs pénzmozgás, az elején bónusz 2500 forintot kapsz a kódodért. Ha elfogy, akkor a bankszámládról vonják le a pénzt, amit nyomon is követhetsz.

Így néz ki az alkalmazás a telefonon

Kölcsönös szívesség

Megkérdeztem néhány, überezésben jártasabb barátot, ismerőst, milyen tapasztalatokat szereztek. Mindenki csak jót mondott: korrektek, megbízhatóak, kedvesek a sofőrök, és nagyon olcsó. Egyikük szerint olyan, mintha kölcsönösen segítene egymásnak utas és sofőr. “Nem kell várni, lehet osztozni az úton, nagyon emberi az egész” – mondta egy másik ismerős.

Sofőr amúgy az lehet, aki büntetlen előéletű, a jogsija mellett kocsija és autóbiztosítása is van, az autó pedig legalább négyajtós és nem idősebb tízévesnél. Regisztrálni kell a honlapon, de nem csak hivatásos sofőrök teszik ezt meg. Az egyik kolléganőm például azt mesélte, több sofőrrel is beszélgetett, miért csinálják. “Az egyikük azt mondta, elvált, és nem szereti azokat a hétvégéket, amikor nincsenek a gyerekek vele, így inkább autózik. Olyan is volt, aki a barátnőjét szállította be rendszeresen bulizni a városba, és amíg a lány mulatott, ő keresett egy kis pénzt. De van pékségtulajdonos is, aki a kapcsolati hálóját szerette volna bővíteni.”

Az, hogy valamilyen alternatív megoldásnak jönnie kellett, elég egyértelmű. A taxizás ugyanis rettenetesen drága. Igény viszont van rá. Kérdés, hogy az Uber a létező legjobb megoldás-e.

Bármennyire is utasbarát árakkal dolgozik azonban, mégsem övezi osztatlan lelkesedés az Ubert. Európa több országában is betiltották már, így a taxisok tiltakozása nyomán a franciáknál és a németeknél. De Indiában és a legfrissebb hírek szerint Kínában sem működhet tovább a cég. Indiában azután döntöttek így, hogy kiderült, egy sofőr megerőszakolhatta az utasát. Később kiderült, hogy férfit korábban vádolták már hasonló bűncselekménnyel, csak akkor végül nem ítélték el.
 
Exit mobile version