A családokban a hétköznapi pénzügyi döntések túlnyomó része a nők kezében van. A napi bevásárlásról, a gyerekeknek vásárolt dolgokról jellemzően egyedül döntenek. A nagyobb összegű kiadásokról pedig – például bútor, számítógép, külföldi nyelvtanfolyam – a párok többsége együtt hozza meg a döntést.
A gyerekholmitól az intim betétig, de nem tovább
Egy amerikai felmérés alapján az összes fogyasztói döntés 83 százaléka a nők jóváhagyásával születik meg, egy magyar vizsgálat szerint pedig az autóvásárlások 67 százalékában is a nő mondja ki a végső szót.
Azonban hiába, hogy a nők költik el a háztartások bevételeinek túlnyomó részét, és a nagyobb kiadásokról sem döntenek nélkülük a férfiak, hiába dolgozik a pénzügyi szektorban rengeteg nő, mégis úgy tűnik, hogy a pénzügyek nem tartoznak azok közé a témák közé, amik igazán érdekelnék a nőket. Legfeljebb csak az, hogy túl sok a kiadás, túl drága a gyerekcipő, az intim betét, csak úgy folyik ki a pénz a kezeink közül, aki nem könyveli, mire költ, nem is érti sokszor, mire ment el a fizetése.
Azonban a tudatosság fontos lenne, még akkor is, ha az a jellemző, hogy a nők a befektetési ügyekkel kapcsolatban kisebb érdeklődést mutatnak. Az előtakarékossági vagy a hitelfelvételi stratégiák és termékek kialakítása során a várhatóan hosszabb élettartammal éppúgy számolni kell(ene), mint azzal a ténnyel, hogy mi, nők kisebb havi jövedelemmel rendelkezünk, mint a hozzánk hasonló pozíciójú férfiak, és sokszor bizony úgy alakul, hogy egyedül kell felnevelnünk a gyermekeinket.
Ezeket a különbséget pedig érthetetlen módon kevés cég tartja annyira fontosnak, hogy elsősorban nőket megcélzó banki, pénzügyi konstrukciókkal rukkoljon elő, vagy hogy kifejezetten nőknek szóló médiafelületeken ismertesse, népszerűsítse a termékeit.
Szemérmes biztonsági játékosok vagyunk
A Lloyd’s egy korábbi felmérésében arra jutott, hogy a nők általában kisebb kockázatvállalási hajlandóságot mutatnak, és határozottan diverzifikáltabb portfólióban gondolkodnak, mint a férfiak.
A nők és a pénzügyek összefüggésében elég szomorú módon szinte csakis férfiak előadásában és legfeljebb csak a kosztpénz elköltéséről esik szó, a megtakarításokról alig. A nők foglalkozzanak csak azzal, hogy mire költsék a pénzt, a megtakarítás, az előtakarékosság, a hitelfelvétel tabu.
A Fidelity Investments friss tanulmánya szerint tízből nyolc amerikai nő nem beszél pénzügyekről a család vagy a barátok előtt, részben azért, mert a témát “kényelmetlennek” vagy “túl személyesnek” tartja. Ami elég vicces, tekintve, hogy a családi ügyekről vagy az egészségi állapotáról viszont jellemzően szinte bárkinek részletekbe menően beszámol a nők nagy többsége. Majdnem minden második nő (47 százalék) mondta csak azt, hogy meg merné vitatni(!!!) pénzügyeit valamilyen pénzügyi tanácsadóval vagy egyéb pénzügyi szakemberrel.
Az sem kizárt, hogy a jelenség összefügg azzal a sokat idézett ténnyel, hogy sok lányt már általános és középiskolában is lebeszélnek arról, hogy számokkal foglalkozzon, és a többségük simán el is hiszi, hogy nem való ez neki. Így aztán a nők többsége, ha nem is a párnacihában, de biztonságos és alacsony kamatot fizető folyószámlán tartja a pénzét.
Egy tavalyi amerikai pénzügyi felmérésben a nők 93 százaléka az ötös osztályzatnál rosszabbat adott magának a befektetésekkel kapcsolatos tudását firtató kérdésre. Ez az önbizalomhiány is hozzájárulhat ahhoz, hogy a nők nem szívesen keresik a pénzvilág híreit, információit. Ennek ellenére a válaszadók 92 százaléka azt mondta, szeretett volna többet megtudni a befektetésekről, és 83 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy tervezi bővíteni ismereteit.
A tanulmány viszonylag egyértelműen azt igazolja, hogy a nők szeretnének jobban képben lenni a pénzügyeik kapcsán, csak egyelőre nem találják meg őket a nekik megfelelő helyen és formában elkészített, ilyen témájú információk.
Reméljük, ez már csak idő kérdése.