Egy százalék: menjen, de hova?

D.Á. | 2015. Május 19.
Egy napja van mindenkinek arra, hogy elkészítse az adóbevallását. És ezzel együtt arra is, hogy az egy százalékról nyilatkozzon. Az viszont, hogy kinek adjuk, minden évben nehéz kérdés.

Bizalmatlanok vagyunk

Nem csak azért vagyunk nehéz helyzetben, mert bizalmatlanok vagyunk, hogy a pénz valóban oda kerül-e, ahol a legnagyobb szüksége lenne rá. Az egyszázalékos adakozási kedvnek nem tesznek jót a hűtlen kezelésekről szóló hírek. Aki viszont elszánt, hogy jótékonykodjon, számos alapítvány és civil szervezet közül választhat, feltéve, ha van ideje az ilyen honlapokat böngészni.

Márpedig annak, aki valamilyen okból nem érintett, ám elkötelezett, maradnak a kampányok és a reklámok, amelyek alapján kiválasztja, hova utalja a pénzt. Alaposan átalakította az elmúlt években a civil szervezetek működését az, hogy az egykulcsos adó bevezetése óta jóval kevesebb a nekik felajánlott egy százalékok összege. Emiatt viszont a reklámok szerepe még jobban felértékelődött: akinek van pénze magát hirdetni, azt megismerik, nagyjából erről szól a helyzet.

154 milliót kaptak

Pedig hogy érdemes-e adakozni, nem is kérdés. Évről évre kiderül, hogy a különböző karitatív szervezetek, különösen a gyerekekkel foglalkozók, sok felajánlást kapnak. Az adózók tehát fontosnak tartják az elesettek és a betegek támogatását. A tavalyi évben például a legnagyobb összegű felajánlást a Heim Pál Kórház Fejlesztésért Alapítvány kapta – 154 millió forintot –, az Országos Mentőszolgálat Alapítvány 92,9 milliót, a Bátor Tábor Alapítvány pedig 82,9 milliót.

Fotó: MTI

Őket követik a daganatos gyerekekkel foglalkozó különböző alapítványok (például a hűtlen kezeléssel gyanúsított Gyermekrák Alapítvány 70 millióval), a bohócdoktorok, az árva gyerekeknek otthont adó SOS Gyermekfalu, a gyermekmentő-szolgálatok, a Bethesda Kórház, és a Böjte Csaba által létrehozott, erdélyi árvákkal foglalkozó Dévai Szent Ferenc Alapítvány.

Legitimizáljuk

Az 1 százalékos felajánlások egyébként nem csak azért fontosak, mert hozzájárulhatunk ahhoz, hogy egy-egy általunk fontosnak tartott szervezet megvalósíthassa céljait. Azért is fontos, mert a megfelelő helyre érkező pénz nagyjából reális képet ad arról, mennyire erős és mennyire legitim az adott szervezet.

És még egy fontos momentum: május 20-ig már csak azért is érdemes beadni az adóbevallást, mert aki csúszik, az az adakozás lehetőségéről is lemarad.

Exit mobile version