Az Állatkert Holnemvolt Parkjában az 1922 óta működő hullámvasút szombat délutáni üzemzavarát még aznap elkezdték kivizsgálni. A vizsgálat megállapította, hogy a hullámvasút egyik szerelvénye utasokkal, de fékező nélkül indult el a pályán. A 980 méter hosszú pálya utolsó, jobbos kanyarjában a fékezés hiánya miatt a nyolc közül két kerékpár lefutott a sínről. Mivel ilyenkor az alépítmény nem engedi a forgózsámolyt 11 centiméternél nagyobb mértékben oldalirányban elmozdulni, sőt meg is akasztja, a szerelvény azonnal lefékeződött és megállt.
Az üzemzavar közvetlen kiváltó oka az üzemeltetési rend megsértése volt. Bár figyelmeztették a beszállóperonra beengedett utasokat, hogy ne üljenek be a forgalomból néhány percre kiálló szerelvénybe, közülük többen mégis beszálltak a kocsikba. A kétféle rögzítő berendezés közül csak a parkolóféket alkalmazták, azonban ennek fékereje a szerelvény álló helyzetben tartására csak üres, terheletlen állapotban alkalmas. A peronra az utasokat beengedő munkatárs későn észlelte a helyzetet, és bár megkísérelte, de nem tudta a parkolófék bekapcsolt állapota ellenére kigördülő szerelvényt megállítani, a vészleállítót időben üzemeltetni.
Minden rendben, gurul tovább
A szombaton elvégzett műszaki felülvizsgálat megállapította, hogy a hullámvasút továbbra is biztonságos, nincs biztonsági vagy műszaki akadálya annak, hogy a közönség felüljön rá. A szerelvény leparkolásának, illetve a közönség peronra engedésének szabályait megváltoztatták.
A Holnemvolt Park játéküzemei közül a hullámvasút a legnépszerűbb. Tavaly, amikor már az Állatkert üzemeltette, összesen 172 ezren utaztak rajta. Ez hozzávetőleg tízezer kört jelent, így a hullámvasút szerelvényei 2014-ben annyit futottak, mint a transzszibériai vasútvonal teljes hossza. Az üzemeltető a hullámvasútra évente mintegy 25-30 millió forintot fordít. Legdrágább a faszerkezet ütemezett cseréje, illetve a drótkötél és a speciális gépészeti alkatrészek cseréje. A hullámvasutat minden évben alávetik egy független szakértők által elvégzett műszaki és biztonsági vizsgálatnak. Idén erről a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem illetékes szakértői állították ki a szükséges bizonyítványt.
A hullámvasút működésének eddigi 93 éve alatt soha nem történt személyi sérülést okozó baleset.
- További NLCafé cikkek a témában:
- Elszabadult a hullámvasút a budapesti állatkertben – utasok is voltak rajta
- Saját hullámvasutat épített a kisfiának az apa
- Hullámvasút félősöknek – galéria!