Most, 3 évvel később kerültek nyilvánosságra a 2012-es PISA-teszt eredményei, és az ezek alapján készült statisztikák. A felmérés során a 15 évesnél idősebb gyerekek szövegértési, matematikai és természettudományi alapkészségeit mérték, valamint azt, hogy ezek mennyire függenek össze a számítógépes ismereteikkel, ezekenkívül feltérképezték a gyerekek digitális szövegértési képességeit is.
Nem segít a túl sok kütyü
Nem lettek jobbak azoknak a tanulóknak az eredményei, akiket infokommunikációs eszközök segítségével tanítottak. Sőt, a matematikai teljesítmény egyenesen romlott azokban az iskolákban, ahol a legtöbb számítógépet használtak az oktatáshoz 2003 és 2012 között.
Persze ez nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem érdemes haladni a korral, a legjobb eredményeik azoknak lettek, akik csak időnként használtak digitális eszközöket a tanuláshoz.
Egyre romlik a magyar diákok teljesítménye
A magyar diákok a 34 ország közül a 30. helyen végeztek a felmérésben, és a digitális szövegértési készségeik kiemelkedően rosszak voltak.
A feladatrész során egy Searing nevű fiktív belga városról kellett különféle kérdéseket megválaszolni, amelyekre a kitalált város honlapján találhatták meg a válaszokat. Vagyis egyszerre mérték a diákok szövegértési készségeit és azt, mennyire tudnak eligazodni az interneten. Követték, hogy hova kattintanak, és az eredményeket 4 részre osztották: releváns, nem releváns, téves, de korrigált, téves és nem korrigált. A tesztek során a magyar diákoknak gyakran akadt nehézségük az információk megtalálásával, rossz helyre kattintottak, vagy sokáig tartott megtalálniuk a válaszokat. Sokan voltak, akik bele sem kezdtek a feladatrészbe. Általában ugyanazok a diákok teljesítettek alul ezen a teszten, akiknek a szövegértéssel is problémáik akadtak. Magyarországon évek óta folyamatosan romlik a diákok teljesítménye.
Ázsia az élen
A legjobban a szingapúri, dél-koreai, hongkongi és japán diákok teljesítettek. Az ázsiai országokat Kanada követi, Európából a legjobb eredményt a hetedik helyen végzett Észtország érte el a PISA-teszten. A teszt legnehezebb feladatát a szingapúri tanulók 70 százaléka oldotta meg helyesen, az átlag 40 százalék volt, míg a magyar diákoknak csak 25 százaléka tudott megbirkózni vele – ismerteti az Origo.