Bűvösvölgy: Ez itt a Józsi FM!

B. Sz. | 2015. Október 23.
A rádiós, a híradós, a hangmérnök és az újságíró is mind iskolás gyerek. A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központban jártunk.

Budapest, Hűvösvölgyi út. Impozáns, modern épület, tágas kerttel. A recepción kiderül, hogy épp a szokásos forgatókönyv szerint zajlik minden: a diákok (jelenleg egy felső tagozatos osztály) forgószínpadszerűen vándorolnak az egyes állomások között. Közben játszva tanulnak egy sor médián belüli szakmát.

Bekukkantunk az egyik terembe. Itt készül a híradó. Két fiú áll a mikrofon előtt, a köszönést, bemutatkozást gyakorolják, majd jöhet a hírolvasás. Az animátorok mindenben segítenek, de így is nehéz műfaj ez. Néhány próba és felvétel. Az osztálytársak kuncognak a háttérben. Persze, hisz nem ők vannak soron, nem tudják még, hogy nem is olyan könnyű híreket értelmesen, komolyan felolvasni. A “híradósok” utána visszanézhetik magukat. Kiderül, hogy kissé hadarva olvasták a szöveget, és a hangsúlyozást is gyakorolni kell még.

A következő stúdióban kisfilm készül. A díszletautóban hárman ülnek, az animátor három kerettörténetet ajánl fel, az autós üldözés lesz a befutó. Ezt játsszák el a fiúk, közben megy a felvétel, a végén pedig meg is kell vágni a filmet. Az izgalom mindenkit magával ragad, beleértve az osztályfőnököt is. Az egyik diák szerint az a legjobb benne, hogy “a fantáziánkra volt bízva a dolog, saját magunknak kellett spontán kitalálni a szöveget, így elég vicces lett“. Egyik osztálytársa azt mondja, ő azt élvezi a legjobban, hogy csapatokban lehet, és mindenki csinál valamit. 

Megyünk tovább, rádióstúdióba nyitunk be. Ez itt a Józsi FM. Rádiós beszélgetős műsor készül, a mai téma a sport. A mikrofon egyik oldalán is, másik oldalán is ülnek, olyan ez is, mint a valós élet, egymással beszélget a riporter és a vendég. Mások a betelefonálókat “fogadják”, megint mások a hangmérnök szerepét töltik be. A diákok közül itt is mindenki lelkes, azt mondják, olyan, mintha “igazi stúdióban lennénk”. Valakit meglep, hogy “ez milyen összetett és mennyi munka van vele“.

Az utolsó helyszín ma a lapkészítés. A diákok itt is maguk szabják meg a tematikát, nevezetesen, hogy divattal, bulvárral vagy sporttal szeretnének foglalkozni. Aztán jöhet a lap tematikájának összeállítása, majd a címlapszerkesztés. A vélemények itt is pozitívak: “Amíg nem jártam itt, el nem tudtam képzelni, hogyan csinálják az újságot” – mondja az egyik fiú. Egybehangzóan vallják, hogy azért szuper a dolog, mert tőlük függ itt is az egész folyamat.

Azon túl, hogy a foglalkozások során a diákok ráébrednek a műfaji nehézségekre, a mi feladatunk elsősorban a kritikai gondolkodás és a józan ítélőképesség fejlesztése, a médiatartalom előállításának, a szerkesztési elveknek, a média működési mechanizmusainak bemutatása – mondja Takách-Batta Zsuzsanna, az NMHH kommunikációs igazgatója. – Az általuk felkonferált hírről például el kell dönteniük, hogy igaz vagy hamis. Vagy egy információhalmazból kiválogatva általuk választott szempontok alapján kell összeállítaniuk egy újság címlapját. Azt is megismerik, hogy hogyan készítenek el egy reklámot vagy egy filmjelenetet, és ettől kezdve egészen más szemmel figyelik a televízióban vagy az interneten látottakat, hallottakat.”

Bűvösvölgy célcsoportja nemcsak a diákokat jelenti, a központot működtető NMHH pedagógusoknak is számos hasznos segédanyagot készített. Hogyan vonjuk be a tanításba a Facebookot vagy a YouTube-ot? Hogyan beszéljünk a testképzavarokról? A tanárok munkáját a média különböző területeit lefedő óravázlatokkal, szakkönyvekkel és egy ismeretterjesztő füzetsorozattal is segítik. Ezek ingyenesek, és online is letölthetők. Szülőknek szóló kiadványaik számos információval szolgálnak a médiának a gyermekekre gyakorolt hatásáról, és hasznos tanácsot adnak arra vonatkozóan, hogy hogyan segíthetünk a gyerekeknek tudatosabban és biztonságosabban használni a médiaeszközöket. Bűvösvölgy  folyamatosan fogad 50 fős csoportokat a 9–16 éves korosztályból.
 
Exit mobile version