Az országos kompetenciamérést minden év májusában írják a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok. A feladatokat központilag állítják össze, a tesztekkel a tanulók matematikai és szövegértési képességeit mérik fel.
A kompetenciamérések célja, hogy az oktatási tárca és a pedagógusok képet kapjanak, hogyan alkalmazzák a diákok a képességeiket, a megszerzett tudást a mindennapi élet gyakorlatában. A szövegértés-felmérőkből például az is kiderülhet, a hétköznapi szövegeket mennyire képesek értelmezni, például el tudnak-e igazodni a MÁV-menetrendben.
A tesztfüzet kitöltésére négyszer negyvenöt perc áll a diákok rendelkezésére.
Az elmúlt évek gyakorlata szerint a feladatlapokon adatvédelmi okokból a diákok neve nem szerepel, csak egy kód, amely alapján tudják magukat beazonosítani. A 2015-ös eredmények már megtalálhatók az oktatási hivatal honlapján.
A tavalyi tesztek országos eredményeiből kiderült, a tanulók matematikai képességei hatodikról a nyolcadik évfolyamra jelentősen fejlődnek, míg nyolcadikról a tizedikre már jóval kisebb mértékű a javulás. A szövegértési képességek terén egyenletes fejlődés tapasztaltak a szakemberek.
A kompetenciamérések átlagában nincs változás
Az értékelésből azonban az is megállapítható, hogy a két kompetenciaterület átlageredményeiben évek óta nincs jelentős változás. 2008 óta az országos adatokban mindkét kompetenciaterületen csak statisztikai ingadozások tapasztalhatók.
Az adatokból az is kiderült, a tanulók tíz százaléka, vagyis minden tizedik diák nagyon rossz eredményt ért el a felmérésen. Szakértők úgy gondolják, a gyengén teljesítőkre sokkal jobban oda kell figyelni a lemorzsolódás elkerülése érdekében.
Kompetenciamérésre természetesen 2016-ban is sor kerül. Idegennyelvből május 18-án, szövegértésből és matematikából május 25-én töltik ki a teszteket a diákok – írja a Híradó.hu.