A legtöbben azonban továbbra is abban a hitben utaznak, hogy biztosítva vannak, és csak nemrégiben döbbentünk rá mi is arra, hogy ez nem így van. Egy nagyon kedves barátom úton hazafelé villamosra szállt. Kapaszkodott, de a villamos hirtelen akkorát fékezett, hogy hanyatt esett, és szó szerint a hátán csúszott egészen a kocsi közepéig, ahol egy kapaszkodóhoz csapódott a feje, ez állította meg. Iszonyú fájdalmat érzett a csípője tájékán, és a feje is nagyon fájt. Mivel a vezetőnek ilyen esetben mindig végig kell mennie a kocsikon, és megnézni, hogy nem sérült-e meg az utasok közül valaki, így most is ez történt. Amikor a földön fekvő barátomhoz érkezett, megkérdezte, hogy mi a baja, majd, mikor mondta, hogy iszonyú fájdalmai vannak, akkor megpróbálta lebeszélni őt arról, hogy mentőt kelljen hívnia, mert akkor sokáig kell állnia a villamosnak. Egy idő után belátta, hogy kell a mentő, ezért ki is jöttek, és közben a rendőrök is megérkeztek. Szerencsére az ügynek tanúja is van, mert egy nagyon helyes csaj, aki egészségügyi főiskolára járt, mindvégig a sérült mellett maradt, sőt, a kórházba is bekísérte. Neve, telefonszáma megvan. A kórházban kiderült, hogy a barátomnak eltört egy csigolyája, az, hogy a gerincvelő nem sérült, az színtiszta mázli. A legoptimistább számítások szerint is három hónapig fog feküdni, addig szó sem lehet munkáról. Remélhetőleg minden rendben lesz, és meggyógyul, de jelenleg pokoli fájdalmai vannak.
Az esete kapcsán tudtuk meg többen, hogy bizony neki nem jár már az utasbiztosítás. Ha valamilyen kártérítésre igényt tart, akkor pereskednie kell. Ami idő, fáradság és pénz – ez biztos. Vélhetően egy csigolyasérült ember nehezen futkos ügyvédhez, még nehezebben szerzi be a papírokat, pedig minél előbb neki kellene, hogy álljon a dolognak. Arról nem is beszélve, hogy a munkából kiesik biztosan három hónapra, vagyis a legrosszabb esetben csak a fizetése 65 százalékát kapja, abból viszont nem él meg a gyerekével. Mivel munkából hazafelé történt az eset, ezért jó esélyekkel munkahelyi balesetnek minősítik, és végig a betegállomány alatt a fizetése 95 százalékát kapja majd. Nem túl rózsás kilátások…
A BKV Zrt.-t is megkerestük az ügy kapcsán természetesen. Sok mindent szerettünk volna megtudni tőlük, de csak ennyit írtak válaszként: „A BKV Zrt. utas-balesetbiztosítással nem, de általános és szolgáltatói felelősségbiztosítással rendelkezik. A felelősségbiztosítási módozatban foglaltak szerint a partner Biztosító társaságunk helytáll a BKV Zrt. által okozott károk megtérítéséért a biztosítási szerződésben meghatározott kártérítési limit mértékéig, amennyiben a magyar jogszabályok alapján Társaságunk felelőssége a károk bekövetkezésében megállapítható. Utasaink a káreseménnyel kapcsolatos bejelentéseiket az alábbi helyeken tehetik meg: BKV Zrt. Forgalombiztonsági és Üzemeltetési Szolgálat (postacím: 1980, Budapest Pf. 11, fax: 06/1/461-6500/243-19, telefon:06/1/334-1964, vagy 06/1/461-6500/244-69 mellék) vagy BKK Zrt. Ügyfélszolgálat (cím: Budapest, 1075 Rumbach Sebestyén u. 19–21., tel: 06/1/3 255 255) Ezek az elérhetőségek a kárbejelentés fogadására szolgálnak, a konkrét kárügyintézéssel kapcsolatos ügymenetről Társaságunk a károsultat a kárbejelentés fogadását követően tájékoztatja.”
Vagyis, ha valóban a villamos vezetője tehet a balesetről, akkor mégiscsak jár biztosítás, de ezt először be kell bizonyítani. Az üggyel kapcsolatban ezért egy baleseti kártérítésekre szakosodott ügyvédet is megkérdeztünk.
Dr. Koltai Zsuzsanna szerint mindenképpen jogi útra kell terelni a dolgot, mert a sérülés súlyos, a felelősség pedig bizonyíthatónak tűnik, hiszen a rendőrség is kijött helyszínelni, és tanú is van.
„Első körben a kárigényt be lehet nyújtani a BKV-nek, és a társaság felelősségbiztosítója fizethet. Ilyen esetben bizonyítani kell, hogy a villamosvezetőt valamilyen szabályszegés terheli, és ebben az esetben az utas kára megtérülhet. Ehhez tudni kell, hogy pontosan melyik járaton történt a baleset, hány órakor. Ha ezek az információk rendelkezésre állnak, érdemes ismeretlen tettes ellen feljelentést tenni a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztályánál, amely hatóság a súlyos balesetek nyomozásával kapcsolatban kizárólagos vizsgálati jogosultsággal rendelkezik. Ebben az esetben megindul a nyomozás, és még az is előfordulhat, hogy sajnos egyetlen fillért sem kap végül a károsult, pedig önhibáján kívül sérült meg. Irodánknak most van egy olyan ügye, ahol ketten is súlyosan megsérültek egy buszon, mert a busz elé vágott egy autó a Várban, de végül megszüntették a nyomozást, mert nem lehetett bizonyítani, hogy az autó hirtelen fékezésre kényszerítette a buszvezetőt, így nem lehetett megállapítani, hogy ki a hibás. A kártérítési perek egy részénél a bizonyítás nehézségekbe ütközhet, ezért mindig arra érdemes gondolni, hogy hogyan fogjuk bizonyítani később azt, ami ott, abban a pillanatban akár evidensnek tűnik számunkra. Például, ha helyszínelnek a rendőrök, vagy sikerül néhány tanú elérhetőségét felírni, akkor azért valószínűleg könnyebben meg lehet találni később a felelőst” – mondta el Koltai Zsuzsanna ügyvéd az NLCafénak.
Az iroda alapvetően sikerdíj fejében vállalja el az ilyen és hasonló ügyeket, vagyis a károsultnak csak akkor kerül pénzbe, ha sikerül valamilyen kézzelfogható összeget érvényesíteni. Ez nemcsak azért jó, mert a károsultnak nem kell egyetlen pluszforintot sem előlegeznie, hanem azért is, mert így az iroda dolgozói valóban motiváltak abban, hogy sikerrel záruljon az ügy.