Ötven évvel ezelőtt ellopták Caravaggio 1609-ben készült Jézus zsületése Szent Ferenccel és Szent Lőrinccel című olajfestményét a palermói Szent Lőrinc-oratóriumból; a rendkívül nagy értékű kép a mai napig nem került elő – írja a hvg.hu. Jelenleg a festmény egy másolata látható az eredeti helyén, az ellopott mestermű ma, ötven évvel az ellopása után is a világ tíz legkeresettebb műalkotása között szerepel az FBI nyomozati listáján.
Ugyan az elmúlt évtizedekben számos elmélet született arról, hogy hova tűnhetett a páratlan értékű alkotás, egészen a tavalyi évig szinte semmit sem tudtunk arról, hogy mi lett a sorsa. 2018-ban azonban az olasz parlament maffiaellenes bizottságának egyik jelentése alapján kiderült: valószínűleg a Cosa Nostra két főnökének, Stefano Bondantének és Gaetano Badalamentinek a kezébe került.
Megdöbbentő módon közel fél évszázadba telt, hogy a maffiára terelődjön a gyanú – írja a lap, hozzátéve: már a hetvenes években felmerült, hogy a szicíliai szervezett bűnözés korabeli keresztapáinak közük lehet a festmény ellopásához, de ezt az információt akkoriban elhallgatták a hatóságok. Most egy 2001-ben készült, vágatlan interjúfelvétel derített fényt a keresztapák érintettségére. A videót október közepén fogják bemutatni Palermóban, de a Guardian már most megszerezte. Mint írják, a Massimo D’Anolfi forgatta kisfilmben egy 2003-ban elhunyt pap, Rocco Benedetto tesz vallomást az üggyel kapcsolatban, akit a tolvajok megkerestek a képrablás után.
Benedetto szerint a Caravaggio-mű Badalamenti birtokában volt vagy van; a maffiavezér emberei váltságdíjat is követeltek érte. A pap azt állította, néhány hónappal a kép elrablása után a tolvajok levelet írtak neki, amelyben közölték: náluk van a festmény, és azt követelték, hogy az egyház adjon fel hirdetést a helyi lapban, amelyben váltságdíjat kértek a képért. Két nap múlva Benedetto újabb levelet kapott, amelyben a remekmű egy kivágott darabkáját is elküldték neki – pont úgy, ahogy a maffia az elrabolt áldozatok esetében szokott eljárni, akiknek sokszor a fülüket vagy az ujjukat vágják le a zsarolás nyomatékosítása kedvéért.
A levélben az elkövetők újabb hirdetést követeltek a Giornale di Siciliában, ám ezúttal az egyház nem tett eleget a kérésüknek.
Benedettót később azzal is megvádolták, hogy valójában ő áll a a műkincslopás mögött. Évekbe telt, amíg tisztázta magát, pedig időközben a sejtése, hogy maffiózók lehetnek a tolvajok, beigazolódott. A hetvenes években egy környékbeli pap informálta őt arról, hogy látott egy fotót az ellopott festményről, amikor egy másik, szintén eltűnt kép kapcsán kapcsolatba kellett lépnie a maffia embereivel.
Ezzel az információval Benedetto azonnal a rendőrséghez fordult, de a hatóságok nem léptek semmit. „A rendőrség évek óta tudott a festmény hollétéről. Palermo közelében volt. A maffiózók arra használták, hogy dicsekedjenek a hatalmukkal” – mondta a videóban.
Az 1990-es években aztán a rendőrség egy Salvatore Cancemi nevű informátora is megerősítette Benedetto állítását. Cancemi azt mondta, hogy a kép tárgyalási alapja volt Szicília legnagyobb főnökeinek, akiknek komoly presztízst jelentett a Caravaggio-mű birtoklása.
A festmény jelenleg Svájcban lehet. Valószínűleg Gaetano Badalamenti 2004-es halála után juttatták az alpesi országba, ahol darabonként adhatták el műkereskedőknek. A kép utáni nyomozás továbbra is folyamatban van.
Kiemelt képünk illusztráció (Fotó: Eric Cabanis / AFP)