Az egyre nagyobb méreteket öltő munkaerőhiány is komoly kihívás elé állítja a MÁV-csoportot. A legnagyobb hiány a vasúttársaságnál a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van. Ezekben a munkakörökben olyan kevés az ember, hogy csak folyamatos túlórával tartható a menetrend, csakhogy szeptember végére a mozdonyvezetők, a váltókezelők és a jegyvizsgálók többsége is kimeríti nemcsak az éves munkaidőkeretét, hanem az új Munka Törvénykönyve és a MÁV hatályos kollektív szerződésében meghatározott maximum 300 órás túlórakeretet is – írja a Népszava.
Extra díjazás fejében további száz órával növelhető a túlórakeret, ám ha a munkavállaló úgy érzi, hogy ez már veszélyezteti az egészségét, vagy egyszerűen csak túl fáradt a további extra munkához, akkor semmi sem kényszerítheti rá – hangsúlyozta Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke. Ha sokan úgy döntenek, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket, emiatt pedig járatkimaradások lehetnek.
A napilap cikke szerint 2025-2027-re nyugdíjba megy az a generáció, amely a MÁV munkavállalóinak derékhadát adja, akkor pedig hirtelen több ezer embert kellene pótolni.
A szakszervezeti elnök szerint mozdonyvezetőnek lenni ma már nem annyira vágyott munka, mint egykor, ráadásul a 800 ezer forintos bér sem elég vonzó ehhez.
Kiemelt fotó: illusztráció, iStock