Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) közölte, a balesetmentes és biztonságos közlekedés érdekében a mentőautók szirénázva is legfeljebb 30 km/h-val léphetik túl a többi közlekedőre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy 50 km/h sebességkorlátozású útszakaszon szirénázva maximum 80 km/h sebességgel haladhatnak a mentők, míg autópályán, ahol 130 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, legfeljebb 160 km/h-val közlekedhetnek, kereszteződésbe érve pedig a piros lámpán maximális körültekintéssel, megkülönböztető jelzéseket használva is legfeljebb 30 km/h sebességgel hajthatnak át a mentősök.
Jelenleg évente átlagosan 70 súlyos mentőbaleset történik Magyarországon, és úgy vélik, a figyelemfelhívő, edukációs célokat szolgáló kampányok és a szirénázó járművekre vonatkozó biztonsági szabályok együttesen alkalmasak lehetnek a balesetek megelőzésére és a mentők biztonságos és gyors közlekedésének elősegítésére.
A KRESZ szerint, ami a mentőket illeti:
- A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője – a rendőr és a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések jelzéseit kivéve – a közúti jelzéseket, továbbá a 24–43. §-okban foglalt rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette.
- Amennyiben a gépjármű kizárólag a megkülönböztető fényjelzést használja, akkor a gépjármű vezetője a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyeztet.
És mi a helyzet a közlekedés többi résztvevőjével? A Szép Mentés című felmérésből az derült ki, hogy a különböző közlekedési szituációknál érezhető a bizonytalanság, háromból csupán egy ember tudta, hogy autóvezetőként mit tegyen, ha mentőautó közeledik felé.
Az Országos Mentőszolgálat Alapítvány szerint a megkülönböztető jelzéssel közlekedő járműveknek úgy tudunk segíteni, hogyha elég körültekintők vagyunk, vagyis nem bömböltetjük a zenét, hogy meghalljuk a szirénát, és odafigyelünk a többi autóra és forgalomra, illetve ha már látjuk a járművet, akkor figyeljük annak az irányjelzőit is.
Hozzáteszik, a legcélszerűbb halszálka formában elengedni a mentőautót, az út két szélső oldalára húzódva, amit a következőképpen tehetünk meg a helyi viszonyoknak megfelelően:
- 2×1 sáv: tehát irányonként egy sávos az út, mögöttünk a mentő. Ebben az esetben a lehető legnagyobb mértékben jobbra kell húzódnunk, és a szembe jövő forgalomnak ugyanezt kell tennie. Így az úttest közepén keletkezni fog egy kis egérút, ahol elhaladhat a mentő.
- 2×2 sáv (osztatlan pálya): a mentőautó ilyenkor az úttest felezővonalához fog tartani, hiszen két irányból nagyobb eséllyel nyílik meg neki az út. Tehát megint jobbra kell húzódni, és ha kell, dudálhatunk is, hiszen vészhelyzet van.
- 2×2 sáv (osztott pálya): kvázi egyirányú, kétsávos útszakaszon vagyunk. A mentőkocsi középen fog utat keresni magának. A külső sávból jobbra, a belsőből balra húzódással segíthetünk a legjobban.
- 3 vagy több sáv: minden esetben meg kell nézni a tükörben, hogy melyik sávban jön a mentő. Ha a jobboldali visszapillantó tükörben tűnik fel, akkor balra kell tartani, ha a baloldaliban, akkor meg jobbra.
- ahol van buszsáv: mivel ezek a sávok általában kevésbé telítettek, itt fog haladni a mentő/tűzoltó/rendőr. Számítsunk azonban rá, hogy beragad egy busz mögé, ilyenkor nekünk kell balra húzódva beengednünk.