Nyolc perc kellett hozzá, hogy a mozdonyvezető észrevegye, hogy a vonat, amit vezet, kisiklott. Nem hibázott, de későn észlelte a bajt, sőt nem is egyből jelentette, hogy 9 kocsi siklott ki, több pedig felborult 2023 májusában Téglás közelében – írja a haon.hu.
A több mint egymilliárd forint kárt okozó vonatbalesetet egy túlmelegedett csapágy okozta – derül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete ltal közzétett zárójelentésből, melyben részletesen leírják, hogyan történhetett meg az, hogy 2023. május 7-én Hajdúhadház és Újfehértó között kisiklott a vonat, és kiderül az is, van-e felelőse a vonatbalesetnek.
A vizsgálat feltárta, hogy az ügyeletre az esetet 2023. május 7-én, 10:50-kor (a bekövetkezés után 20 perccel) jelentette a MÁV Zrt. rendkívüli helyzeteket kezelő irányítója. Mint kiderült, egy közeli tanyáról lakossági bejelentést kapott a Katasztrófavédelem, miszerint vasúti baleset történt. A mozdonyvezető eleinte nem észlelte a kisiklást, csak a vonalfeszültség megszűnését (ami a kisiklás és rongálódás következménye volt). Csupán az irányítótól, telefonon tudta meg, hogy valójában kisiklás történt, majd e beszélgetés közben észlelte is a kisiklott kocsikat a visszapillantó tükörben.
Az, hogy a mozdonyvezető megállás után még hosszabb ideig nem ismerte fel, hogy kisiklás történt, más helyzetben, sűrűbb vonatforgalom mellett már ütközéses baleset veszélyét is növeli – áll a jelentésben, amely szerint a vonatbaleset előtt már napokkal jelentkezhetett a csapágy hibája.
Kiemelt fotó: illusztráció, iStock