A külföldi autós balesetek többsége kisebb koccanás és “horzsolás”, amit abból adódik, hogy ismeretlen városokban és utakon járunk a jól ismert turista temperamentummal: figyelmünk ilyenkor inkább a tájon, a sok újdonságon és látványosságon kalandozik el, a vezetés pedig kicsit háttérbe szorul. Gyakran megesik például a kirándulásokon, hogy egy parkolóban húzzuk meg az autót, ami ugyan általában nem jelent beláthatatlanul nagy kárt, de bosszúságot annál inkább: nem csupán arról kell majd gondoskodnunk, hogy itthon helyreállítsák az autó sérüléseit, hanem el kell intézni már ott helyben a másik kocsiban okozott kárral kapcsolatos ügyes-bajos dolgokat is.
A zöld kártya ne maradjon otthon
Ha mi vagyunk a vétkesek, akkor az még a szerencsésebb a helyzet, mert a nemzetközi zöld kártya – vagyis kötelező biztosításról szóló nemzetközi gépjármű-felelősségbiztosítási bizonylat – megfelelő védelmet jelent a külföldön bekövetkező balesetekre, ám tisztában kell lenni azzal, hogy ez csupán az általunk másoknak okozott kárt téríti meg helyettünk. Ettől még azonban célszerű, hogy ezt a zöld kártyát mindig magunknál tartsuk még azokban az országokban is, ahol elvileg ez nem kötelező, mert az ügymenetet meggyorsítja, ha a helyszínen fel tudjuk mutatni. (Az európai országok közül 8 országban kötelező magunknál tartani ezt a kártyát. Ezek a következők: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Lengyelország, Macedónia, Románia, Szerbia, Montenegró. Ha a jármű üzembentartója, vezetője nem rendelkezik érvényes zöldkártyával, az illető ország határán kell az előírt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést megkötni. Javasolt a zöldkártya kiváltása Görögországba és Lengyelországba történő utazáskor is.)
Betétlap helyi nyelven
A zöld kártyán kívül még fontos, hogy legyen nálunk betétlap is, és ha igazán előrelátóak vagyunk, akkor még az indulás előtt letöltjük ennek a formanyomtatványnak a célországban használatos verzióját a nyelvi problémák elkerülése érdekében. A hivatalos ügymenet szerint, ha ezt a két dokumentumot kitöltve átadjuk (a zöld kártyát és a betétlapot), akkor megtettük a ránk eső kötelezettségeket. Emellett azonban tanácsos fotót is készíteni az okozott kárról, és ha vitás a helyzet arra nézve, hogy ki is felelős mindezért, akkor legjobb, ha rendőrt kérünk a helyszíneléshez.
Parkoljunk megfontoltan, vagy bízzuk rá az autóra
Ezek az ügyek még a legegyszerűbb esetben is sok kellemetlenséggel járnak, ezért a legjobb, ha megelőzzük azokat a helyzeteket, amik a bajhoz vezetnek. Például ne kockáztassunk olyan parkolással, ahol láthatóan szűk a hely és centizgetni kell – helyette inkább keressünk egy távolabbi, de megfelelő méretű helyet. Ha zsúfolt a forgalom, és sürgetnek minket, akkor se kapkodjunk – mindenki jobban jár, ha kicsit lassabban, de biztonságosan parkolunk le. Sőt még ilyen helyzetben is inkább cseréljünk helyet és adjuk át a volánt, ha mi magunk nem vagyunk biztosak a dolgunkban – sokan például egy párhuzamos parkolást nehezen oldanak nyugodt körülmények között is, nyomás alatt pedig még valószínűbb hogy hibáznak, és esetleg sérülést okoznak az autón.
Sok parkolásos problémától kímél meg, ha a technikára bízzuk magunkat. ma már számos autóban van tolatóradar sőt egyes típusok még arra is képesek, hogy emberi beavatkozás nélkül, saját magukat kormányozzák be a parkolóhelyre. Például így: