Természetes a természetesség: környezettudatos gyerekek

Megyeri Nikolett | 2011. Május 29.
Amikor környezettudatosságról van szó, hajlamosak vagyunk távoli, nagystílű dolgokra gondolni. Pedig az egész sokkal közelebb van, mint hinnénk: valahol ott kezdődik, amikor egy óvodás nem kitépi, hanem megsimogatja a növényeket.

Mezítláb szaladgálnak az ovisok a Zölderdő Óvoda udvarán, nem csupán a májusi kánikula okán. A “mezítlábazás” itt a nevelés része: a kicsik talpa alatt ugyanis egy úgynevezett szenzitív lépegető kanyarog, melynek minden elemét más és más természetes anyag borítja. Ez a különleges felület azonban csupán csak egy az óvoda megannyi bel- és kültéri zöld játéktere közül, melyek használatával a kicsik a szó szoros értelmében természetes módon sajátítják el a környezettudatos élet alapjait.

Játékból értékek

Számukra még “csak” játék a különböző színű szelektív kukákba dobni a különféle hulladékokat, komposztálni, a teknősöket és a halakat etetni, vagy épp az esővízgyűjtőből csapolt vízzel locsolni a fűszerkert és a veteményes növényeit. “A gyerekek természetes kíváncsiságára alapozva épülnek be személyiségükbe és életmódjukba a környezetvédelemmel kapcsolatos ismeretek és értékek” – magyarázta Nagyvári Györgyné óvodavezető.

Abból, hogy miként mutatkozik meg mindez gyakorlatban, ottjártunkkor mi is kaptunk ízelítőt. Részt vettünk többek között bekötött szemű zöldségkóstoláson, műanyagpalack-roppantáson, jártunk a budai hegyvidék növényeiből összeállított tanösvényen, időjárás-megfigyelésen és napóraolvasáson. A legmeggyőzőbb élmény azonban mégiscsak az volt, ahogy az egyébiránt koruknak megfelelően virgonc kisgyerekek a növényekhez értek: egyikük sem nyúzta vagy tépte őket, hanem meglepően óvatosan, finoman, az élőlényeknek kijáró tisztelettel értek hozzájuk.

 

A Zölderdő Óvoda több mint húsz évvel ezelőtt vállalta fel a környezet- és természetvédelemre nevelés feladatát, emellett az intézményben intenzív logopédiai fejlesztés is zajlik. A kétféle profil számos ponton összekapcsolódik és jótékonyan hat egymásra. Az intézmény 2006 óta “Zöld óvoda” címmel is büszkélkedhet: ezt a minősítést olyan óvodák kaphatják meg, melyek szellemisége, pedagógiai módszerei és célkitűzései megfelelnek a minisztérium által megjelölt kritériumrendszernek.

Fotó: Oroszi Beáta
Nézd meg a többi fotónkat is!
Kattints a képre!

Az óvoda – egykor villaként funkcionáló – százéves épületének belső kialakítása is a lehetőségekhez mérten környezetbarát: természetes anyagokból készült eszközök, bútorok és burkolatok veszik körül a gyerekeket, a természetsarkokban pedig megfigyeléseket végezhetnek, kísérletezhetnek is. Az óvoda vezetője kiemelte, hogy idővel szeretnék minden tekintetben környezettudatossá tenni az épületet: a legsürgetőbb cél jelenleg az alternatív energiaforrásokat felhasználó fűtéskorszerűsítés.

A már említett, játékos ismeretszerzést szolgáló bemutató helyszínek és az irányított foglalkozások mellett rendszeres program a kirándulás is. A hagyományos óvodáktól eltérően itt nem évente néhány alkalommal, hanem heti rendszerességgel járnak a természetbe a gyerekek, ez is szerves része ugyanis a környezettudatos nevelésnek.

Könnyen hihetnénk, hogy ebbe az óvodába javarészt olyan családok íratják be gyermekeiket, akik eleve, otthon is környezettudatos életmódot folytatnak, ez azonban nem így van. Mint megtudtuk, bizony többségben vannak azok a gyerekek, akik innen “viszik haza” ezt a fajta szemléletet. Egyelőre haza, később pedig remélhetőleg tovább is. Az ő generációjuk számára ugyanis már nem valamiféle trend vagy lehetőség lesz a környezettudatos szemlélet, hanem az egyetlen életképes választás.

Gyermekrajz: Bolonyi Petra

Exit mobile version