Hogyan működik az akkumulátortöltő?

hirdetés | 2023. Január 05.
A gyakori rövid utak, állandó megállással és indítással nagyon megterhelik az akkumulátort, különösen télen, amikor a fűtés, a fényszórók, a fűtött ablakok és az ablaktörlők az idő nagy részében működnek.

Végül, mivel az akkumulátorból több áram kerül felhasználásra, mint amennyit a generátor vissza tud adni, az akkumulátornak nem marad elég energiája az indítómotor bekapcsolásához. Az ilyen állapotban lévő akkumulátort hívjuk lemerültnek.

A lemerült akkumulátor elkerülhető, ha rendelkezünk akkumulátortöltővel – ez egy viszonylag olcsó, de fontos tartozék. Az akkumulátortöltő hálózati áramot használ az áram pótlására, a pólusokhoz csatlakoztatott pozitív és negatív vezetékek segítségével.

Hogyan kell tölteni az autó akkumulátort?

Egy átlagos autó akkumulátor kapacitása körülbelül 48 amperóra, ami azt jelenti, hogy teljesen feltöltve 48 órán keresztül 1 amper, 24 órán keresztül 2 amper, 6 órán keresztül 8 amper és így tovább.

Egy alaptöltő általában körülbelül 2 amperrel tölt – és így 24 órára van szüksége ahhoz, hogy teljes mértékben feltöltse a 48 amperórás akkumulátort.

A piacon azonban a különböző töltési sebességű töltők széles választéka létezik – 2-től 10 amperig. Minél nagyobb a töltési teljesítmény, annál gyorsabban töltődik fel egy lemerült akkumulátor. A gyors töltés azonban nem kívánatos, mivel meghajlíthatja az akkumulátor lemezeit.

Az akkumulátor terhelését a különböző elektromos alkatrészek által felhasznált áram mennyiségéből lehet megítélni: a fényszórók körülbelül 8-10 amper, a fűtött hátsó ablak körülbelül ugyanennyi.

Elméletileg egy teljesen feltöltött akkumulátornak, anélkül, hogy áramot venne el a generátortól, körülbelül tíz percig kellene működnie, az önindítónak nyolc órán át, a fényszóróknak és a fűtött hátsó ablaknak 12 órán át. Ahogy az akkumulátor közeledik a teljes lemerültséghez, a fényszórók ereje fokozatosan halványodik, és végül teljesen kialszanak.

A rövid utazásokon és a hideg időjáráson kívül más okok is befolyásolhatják az akkumulátor állapotát. A meghibásodás gyakoribb a dinamóval és nem generátorral felszerelt autóknál, mivel a generátor több áramot termel és jobban tölt alacsony fordulatszámon.

A megoldás minden ilyen esetben a gyakori ellenőrzés hidrométerrel, hogy lássuk, mennyi kapacitás marad az akkumulátorban, és szükség esetén egy akkumulátortöltő használata a feltöltéshez.

Az akkumulátortöltő csatlakoztatása

Mindig ellenőrizzük az elektrolit szintet, mielőtt az akkumulátort a töltőhöz csatlakoztatjuk. Szükség esetén töltsük fel és tisztítsuk meg az akkumulátor pólusait. Ha van kéznél konnektor, az akkumulátor az autóban is maradhat, amennyiben a töltési sebesség csak 3-4 amper. Ha azonban a gépkocsiban van generátor, akkor előbb húzzuk ki az akkumulátor pólusait: ellenkező esetben egyes generátorok – általában a régebbi típusúak – károsodhatnak.

Ha külön cellasapkák vannak felszerelve, a szellőzés érdekében távolítsuk el őket. Hagyjuk fent a fedelet, kivéve, ha a töltési sebesség magas. Csatlakoztassuk a töltő pozitív (+) vezetékét (általában piros színű) az akkumulátor pozitív pólushoz. Csatlakoztassuk a negatív (-) vezetéket (általában fekete színű) a negatív pólushoz.

Csatlakoztassuk a töltőt a hálózathoz, és kapcsoljuk be. A jelzőlámpa vagy a mérőműszer (ampermérő) jelzi, hogy az akkumulátor töltődik. A mérőműszer eleinte magas töltési sebességet mutathat, de ez fokozatosan csökken, ahogy az akkumulátor feltöltődik.

Ha nagyon le volt merülve, a töltés valószínűleg sokáig fog tartani; ellenőrizzük rendszeresen egy hidrométerrel, miközben folytatjuk a töltést.

A végső fázisban a cellák buborékosodnak és gázt bocsátanak ki. Ha valamelyik a többi előtt kezd el gázosodni vagy hevesebben teszi ezt, akkor az akkumulátor valószínűleg hibás, és azt egy szervizben vagy szerelővel kell ellenőriztetni.

A lecsatlakoztatás előtt húzzuk ki a csatlakozót. Töltés után mindig kapcsoljuk ki a hálózatot, és húzzuk ki a töltőt, mielőtt levesszük a csatlakozó csipeszeket – ellenkező esetben a klipszek szikrázhatnak, amikor levesszük őket, és lángra lobbanthatják a töltés során kibocsátott gázt.

Ügyelni kell arra is, hogy az akkumulátor visszaszerelésekor ne legyen bekapcsolva semmilyen elektromos áramkör az autóban – a második akkumulátorpólus visszahelyezésekor szikra keletkezhet, és meggyulladhat az akkumulátorgáz.

Autó akkumulátortöltő típusai

Az alapvető otthoni akkumulátortöltő egy transzformátort és egyenirányítót tartalmaz, amely a 110/220 voltos hálózati váltakozó áramot 12 voltos egyenárammá alakítja, és lehetővé teszi, hogy a hálózati tápegység az akkumulátor állapota által meghatározott sebességű töltőáramot biztosítson. Egy jó állapotú akkumulátor esetében a töltési sebesség egy normál otthoni töltővel 3-6 amper körül lehet.

A már végleg elhasználódott akkumulátor nem fogad be semmilyen újratöltést, és semmiképpen sem fogja megtartani a töltést.

Egyes töltők magas és alacsony (Hi-Lo) kapcsolóval vannak felszerelve, hogy két töltési sebesség közül választhassunk – jellemzően 3 vagy 6 amper –, ha az akkumulátornak egy rövid éjszakai töltést szeretnénk adni, akkor válasszuk a 6 ampert, nem pedig hosszabb töltést 3 amperrel.

Sokan rendelkeznek töltésjelzővel, amely lehet egy figyelmeztető lámpa, vagy a töltési sebességet amperben kifejező mérőműszer.

Vegyük figyelembe, hogy a hálózati vezetéknek minden töltőnél biztosítékkal kell rendelkezni. Ha nem, használjunk hárompólusú biztosítékkal ellátott dugót. További elővigyázatosságból szereljünk fel egy biztosítékkal ellátott vezetékkábelt az akkumulátorhoz.

Exit mobile version