Csapóajtó és babák a tóban – 3 keddi sorozat a 80-as évekből, amiktől félni lehetett

Papp Sándor | 2017. Május 30.
Egy ország imádta a A Fekete-erdei klinikát, gyűjtött Isaurának és nevetett Surda depresszív csetlés-botlásán, hiszen amikor egyetlen tévécsatorna volt, szinte kiürültek az utcák a kedd esténként sugárzott folytatásos történetek idejére.

Derrick és a pult mögött álló nők kalandjaira szinte mindenki emlékszik, és könnyes tekintettel nosztalgiázik, amikor valamelyik csatorna újra műsorára tűzi ezeket a klasszikus sorozatokat. A keleti blokk bájos és ártalmatlan, valamint a nyugatnémetektől vett zsarus sorozatok mellett viszont keveseknek ugranak be azok a gyöngyszemek, amelyek egészen különleges minőséget hoztak a kedd esti tévébámulásba.

A halál archívuma

Ó, az a csapóajtó a kopasz náci szobájának padlóján! A keletnémet sorozat Archiv des Todes címen készült 1980-ban, és olyan izgalmakat hozott világháborús témába csomagolva, amikre gyerekként nem is biztos, hogy fel voltunk készülve. Persze, néztük rendületlenül. A történet szerint egy titkos csapat egy még sokkal titkosabb bevetésre indul, hogy egy igazán, de tényleg titkos német levéltár dokumentumait megszerezze. Ez persze, cseppet sem egyszerű, hiszen csak ketten, Georg és Borisz ismerik pontosan a célt, ráadásul a nácikkal állnak szemben, akik nem válogatnak a módszerekben, ha a kicsit is gyanús elemek eltüntetéséről van szó. Külön szívünkhöz szóló momentuma volt a Halál archívumának, hogy Borist minden idők legnémetebb jugoszláv indiánja, Gojko Mitic alakította. A sorozat kifejezetten sötét és hátborzongató tónusú volt, ám minőségében jócskán rávert a sok későbbi dél-amerikai végtelen történetre.

Örvény

Igazi pszichológiai thiller volt, a legjobb fajtából! Az eredeti címén Maelström című, hatrészes brit-norvég sorozat 1985-ben készült a BBC-nél, nálunk 1989-ben vetítették, és a szakirodalom nem véletlenül hasonlítja a Twin Peaks titokzatosságához és hátborzongató atmoszférájához. A sztori nagyvonalakban arról szól, hogy egy norvég milliomos sok pénzt hagy végrendeletében egy újságíróra, Catherine Durrellre, aki emiatt Norvégiába utazik, ahol – mint kiderül – két mostohatestvérével találkozik. Catherine úgy érzi, folyamatosan figyelik és az életére is törnek, ezért nyomozásba kezd.
A sorozat lebilincselően izgalmas volt a nyolcvanas évek végén, és bár a Magyar Televízió elkövette azt a baklövést, hogy az utolsó rész csattanóját, amit egy hétig vártunk feszült izgalommal és találgatással, a napközbeni műsorajánlókban lelőtték, így is maradandó élmény és emlék az Örvény. A zavaros vízben „bámuló” babafejek a mai napig okozhatnak rémálmokat.

Özvegyek

A brit sorozatipar remeke hozzánk is eljutott, és bár a Widows-t 1983-ban forgatták, 1988-as hazai vetítésekor is hihetetlenül izgalmas, fordulatos és kúl volt.
A krimisorozat címe következtetni enged az alapsztorira: három fegyveres rabló, Harry Rawlins, Terry Miller és Joe Pirelli halálos balesetet szenvednek a Londonban, kocsijuk összeütközik egy pénzszállítóval, és felrobban.  Az özvegyek, Dolly Rawlins, Shirley Miller és Linda Pirelli úgy döntenek, hogy miután szeretett és alapos férjeik hátrahagyták a kidolgozott terveket, a következő akciót maguk csinálják végig.
Természetesen az Özvegyek is tartogatott csavarokat a történet végére, igazi erénye mégis a karakterépítésben, a remek színészekben és a legszebb brit bűnügyi történeteket felidéző feszültségében és hangulatában rejlett. Dollynak nem szívesen lettünk volna az ellenségei.

https://www.youtube.com/watch?v=d1xzM6_uxXE

Még régi sorozat:

Exit mobile version