Intézkedési tervet jelent be jövő márciusban a Magyar Zöldség-Gyümölcs Terméktanács annak érdekében, hogy megállítsák a szabolcsi almaültetvények területének csökkenését. A termelők attól tartanak, hogyha nem változik a helyzet, a szabolcsi alma akár teljesen kiszorulhat a piacról.
Magyarországon tizenöt-húsz évvel ezelőtt 42 ezer hektárnyi almaültetvény volt, mára 26 ezerre esett a terület nagysága, ami negyvenszázalékos csökkenést jelent. Szabolcs megyében 22 ezerről 16 ezer hektárra csökkent az almások területe, ráadásul a meglévő ültetvények harminc-negyven százaléka idős, elöregedett — mondta a Magyar Hírlapnak Apáti Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (Fruitveb) alelnöke.
Lassan tehát eljutunk oda – folytatta Apáti Ferenc –, hogy nem lesz annyi szabolcsi alma, amennyivel az áruházláncok kínálatába lehetne kerülni, vagy hogy exportálni lehetne belőle. Megfogalmazták, az ágazat oda jutott, hogy a tíz-húsz évvel ezelőtt még virágzó almaültetvények döntő része mára siralmas képet mutat, a tőke, a szaktudás és a munkaerő hiánya és más problémák miatt ma elhanyagolt almáskertek tömegével találkozunk.
Apáti Ferenc elmondta, annak érdekében, hogy a helyzet változzon, a Fruitveb konkrét lépéseket tesz, ennek részeként márciusban már konkrét intézkedési tervet jelentenek be.
Abban bíznak, hogy a szabolcsi almának egy saját brandet tudnak építeni. A márkanév kiépítésével kapcsolatban hozzátette, az egyelőre csak belföldön elképzelhető, többéves folyamat és kitartó munka eredményeként.
A MagyarországKúl szerkesztői most kitaláltak néhány potenciális nevet: szavazz, melyik tetszik a legjobban közülük!