Jó, ha nyáron is tanul a gyerek?

TóCsa | 2017. Július 13.
A nyári szünet ne csak a vakációról szóljon, hanem férjen bele némi tanulás is. Szakértőnkkel utánajártunk, hogyan érdemes a nyári szünetből is a lehető legtöbbet kihozni.

 

Sokszor kevés a szeptemberi ismétlés

Sok kisdiáknak okoz problémát a szeptemberi iskolakezdés, ugyanis a nyáron megszokott pihenés után nem egyszerű visszarázódni a hétköznapi tanulás és padkoptatás mindennapi rutinjába. Az iskolák hiába kezdik az új iskolaévet az előző évi tananyag ismétlésével, az erre fordítható idő kevés, így nem árt már a nyáron is beiktatni némi tanulást a sok játék mellé. De hogyan és mennyi időt töltsön a vakáció idején tanulással a gyerek? Az írás, az olvasás és a számolás a legtöbb alsó tagozatosnál még nem beágyazódott képesség, hanem érdemes ezeket nyáron is szinten tartani kisebb gyakorlásokkal. A már harminc éve tanító, és főképp alsós gyerekekre specializálódott Főfai Katalin fejlesztő-pedagógus szerint a legfontosabb, hogy hagyjuk meg a gyerekek számára a választás lehetőségét.

Semmi kötelező!

“Ami nem kötelező, azt szívesebben megcsinálják a gyerekek, így a magam részéről inkább szorgalmi feladatokat szoktam csak kiadni a nyárra. Nem létezik hivatalos előírás arról, hogy lehet-e, és ha igen, mennyi feladatot írjunk elő a nyári szünetre, de a pedagógusok többsége a kötelező olvasmányokon túl nem nagyon szokott erre az időszakra feladatokat adni. A legtöbb gyerekre jellemző, hogy augusztus második felében elkezdi várni az iskolát, már csak a barátok miatt is. Nem minden szülő tud annyi érdekes programot belezsúfolni a nyárba, hogy az kitartson a szünidő végéig, és addigra már többnyire a nyaralásokból is visszajöttek, így előfordul, hogy néha unatkoznak is. Ezt a pozitív várakozást használhatják ki a szülők arra, hogy kicsit felkészüljenek velük a tanévre, és ne legyen ciki, hogy az első hetekben végig csendben ücsörög majd a padban…” – magyarázta nekünk Katalin.

Felejtsük el a könyveket!

Katalin szerint ilyenkor ne vegyük elő a tankönyveket, mert ez sok gyerek számára riasztó hatású, hanem inkább a kifejezetten erre a célra készült foglalkoztató füzeteket használjuk, melyekben minden tantárgyhoz találhatunk megfelelő gyakorló feladatsort. “A legjobb, ha a gyerek szabja meg, hogy mennyi időt tanuljon a nyáron, de ha megtörtént az egyezség például heti 2 x 1 óráról, azt tartassuk be vele. A tanulás erőltetése a nyári szünetben nagyon nehéz, és kötelező jelleggel egyáltalán nem hatékony, ezért ezt csak olyan helyzetben tegyük, ha például bukás esetén nyáron kell pótvizsgát tennie. Érdemes a szülőnek is a gyerekkel lenni tanuláskor, mert ha egyedül hagyjuk, nagy valószínűséggel úgyse azt fogja csinálni, hanem inkább a plafont nézi helyette” – avat be minket a trükkjébe Katalin.

A tanulási folyamat nem egyenlő az iskolával

A konkrét tanulást és ismétlést talán elegendő augusztusra hagyni, hogy legyen ideje a gyereknek is pihenni, ám a tanulási folyamat szerencsére nem egyenlő az iskolával. Főfai Katalin szerint a családnak van egy olyan szerepe is, hogy jártukban-keltükben tanítsa a gyereket: “Gyakran találkozom azzal, hogy amikor megkérdezem a gyereket, hol volt a szüleivel a nyáron, fogalma sincs róla, hogy hívták a helyet. Ilyenkor ki kéne nyitni a gyerekek szemét, hogy éppen milyen tájon vannak, mit hogyan neveznek, és álljanak meg egy-egy műemlék vagy szobor előtt… Ezek már adnak olyan témákat, amik bővítik a gyerek ismereteit. Nem kell ilyenkor tudományos szintre gondolni, de legalább valamit merítsen ezekből az élményekből is.”

Van, hogy nem elég az otthoni ismétlés

Azokkal a gyerekekkel kiemelten foglalkozni kell a nyáron, akiknek nagy a lemaradásuk, akár képességbeli, akár más indokból kifolyólag. Ilyen esetekben sokszor kevés az otthontanulás, és nem árt szakemberek segítségét kérni. Katalin szerint a nyári táborok is nagyon hasznosak lehetnek – nem csak a problémás gyerekek számára –, és rengeteg tematikus tábort hirdetnek meg. Ilyen esetekben is jó, ha a gyerek többféle lehetőség közül választhat: léteznek kézműves és nyelvi táborok, de még matektábor is. A nem bentlakásos napközis táborokban szintén foglalkoztatják a gyerekeket, így ez is jó megoldás lehet. Ám ha csak ráerőltetjük a részvételt, akkor ott nem sokat fog tanulni, csak a túlélésre fog játszani, így szakértőnk szerint ez semmiképp nem jó megoldás.

Exit mobile version