Mert ez kínai!

Orvos Hajnal | 2005. Július 14.
Amikor az egyik számunkra igen kedves tevékenység, a vásárlás lesz a beszédtéma, egyre többször üti meg fülünket az a mondat, hogy „voltam a kínaiban, és vettem egy cipõt!”





Ne tagadjuk: mindannyian estünk már kísértésbe, s nem egy alkalommal térünk be kínai áruházba vásárlás céljával. Majd, miután kimostuk vagy kivasaltuk a megvásárolt holmit, és az rövid időn belül felmondta a szolgálatot, azonnal megfogadtuk: soha többet! De valóban olyan rossz minőségűek ezek a termékek? Mi a véleményük a vásárlóknak és az üzletekben dolgozóknak? Írásunkban a kínai üzletekben való vásárlás rejtelmeibe pillantunk.


Bármit eladhatnak!





Az EU Bizottság április végén vizsgálatot indított a Kínából származó textil- és ruházati import kilenc kategóriájában (pólók, pulóverek, blúzok, harisnya és zokni, női kabátok, melltartók, stb.)
Egy hazai vezető női felsőruházati márkaüzlet tulajdonosa szerint „kétbalkezes” cipők röhögnek a kínai polcokon: – A magyar termékekkel szemben igen magas minőségi elvárásokat támasztanak, míg a Távol-Keletről áramlik be a silányabb minőségű áruk tömege! Ilyenkor hol a fogyasztóvédelem?! Ezen



termékek esetén a pamut alapanyag ismeretlen, ruháik nyúlnak, és abszolút nem nedvszívók, vagyis garantáltan izzadás-megindítók! Nem az EU mérettáblázat alapján gyártanak, ruhaneműik például annál jóval rövidebbek és bővebbek. A molettebb hölgyeket méretbeli hiányosságok miatt nem tudják felöltöztetni, extra méretű férfiholmikat sem árulnak. Nekünk nincsenek jó szakembereink, akik százszor különbeket gyártanak?! – kérdezi bosszúsan az üzlettulajdonos.

Üzletmustra





Ezzel szemben mégis egyre többen vásárolnak a kínai üzletekben. Betértünk mi is egy nagyobb vidéki város kínai „bevásárlóközpontjába” – jelzem, az utcában ezzel együtt öt hasonló jellegű áruház működik –, s feltérképeztük a kínálatot, valamint a vásárlói szokásokat.
A helyi eladók tapasztalatai alapján már nem elsősorban a termékek olcsósága a fő szempont abban, hogy idejönnek a vásárlók: – Érdekes megfigyelni, hogy lassan a vastagabb pénztárcájúak is nálunk vásárolnak, ennek pedig az lehet az egyik oka, hogy egyre jobb színvonalú ruházati termékek kerülnek polcainkra, ezzel párhuzamosan pedig kevesebb selejtes holmi kerül vissza.




Kína dinamikusan bővülő piaca igen fontos a világgazdaság egészének lendülete szempontjából: a foglalkoztatottak több mint 13 százaléka a textil- és textilruházati iparban dolgozik, ezen belül a legnagyobb ütemben a kötöttáru, a pulóverek és az alsónemű gyártása nő. Kína legendás mértékű textilexportja mellett egyben a legnagyobb importőrnek is számít.
Az eladó szerint a vásárlók már rájöhettek arra, hogy a nagyobb bevásárlóközpontokban is szaporodik azoknak az üzleteknek a száma, ahol a minőségibb termékek közé az eladók bizony olcsóbb, piacokon is megvásárolható, gyengébb minőségű árut is becsempésznek, s jókora árréssel számolva értékesítik azokat. 
Sőt, ha igazán körülnézünk egy elegánsabb pláza alsó szintjén, találunk olyan üzletet, ami silányabbat árul, mint a kínai, de “pláza árakon”!
Fontos tudni, hogy kínai és kínai között is van különbség. Egy vidéki város kínai üzlete olcsóbb árakkal dolgozik, mint fővárosi „társai”. Ha őszinte akarok lenni, talán a cipők minősége más, mint márkásabb rokonaiké, de a közeljövőben ez is változni fog.



De mit is veszünk itt?





Már nem csak az egyszer használatos, hamar elhasználódó és kidobható árukért, valamint öltözék-kiegészítőkért állunk sorba, hanem akkor is, ha tetőtől-talpig, kompletten szeretnénk felöltözködni.

Az üzletben való mustrálgatás során képzeletben összeállítottuk a gyerek útravalóját a táborozáshoz: kék színű, kényelmesnek tetsző gyermekszandál: 700-2500 Ft-ig; fehér színű atléta: 400 Ft; póló, 3-as kiszerelésben: 500 Ft; pulóver: 1000-2000 Ft; pizsama: 800-1000; pamut zokni: 200-300 Ft; kis hátizsák: 3-500 Ft; bögre: 150-400 Ft;

Hölgyeknek  felsők, topok, blúzok: 400-2000 Ft. A fiatalok körében a leggyakrabban vásárolt termék a farmernadrág, mert akár 2500 Ft-ért is hozzá lehet jutni. 
Női-férfi pizsama 1200-1600 Ft-ért, ennél a méretezéssel lehet probléma, leginkább a nadrág hosszával, így ahol arra lehetőség nyílik, mindenképpen próbáljuk fel, vagy mérjük hozzá a lábhosszunkhoz!





A cipőkért
valamivel többet kell fizetni, de ha megfigyeljük, már a kínaiba is beszivárognak a divatosabb lábbelik, sőt ha szemfülesek vagyunk, kifoghatunk 1-1 különlegesebb fazont is. Női papucsok 2000-4000 Ft-ig, szandálok 2500-4500 Ft-ig, az elegánsabb, zárt orrú alkalmi cipők pedig 3000-5000 Ft között már megszerezhetők. Igaz, ezek a cipők ritkán készülnek bőrből, leginkább szintetikus alapanyagúak.  

Ha szerencsések vagyunk, az őszi-téli szezonra kifoghatunk magunknak női kabátot akár 2000 Ft-ért is, ebben az esetben akár többet is beszerezhetünk, mondjuk ugyanabból a fazonból kétféle színben.
Érdekes szokása az igényesebb női vevőkörnek, hogy míg bugyit, melltartót nem szívesen vásárol azok olcsósága miatt (150-800 Ft), addig párjának bátran választ pamut(?) alsónadrágot vagy boxert 200-600 Ft-ért. 





Kiegészítőket
, pl. táskákat, esernyőket, kendőket, sapkákat, nyakkendőket is megéri vásárolni, pár száz forintért már hozzá lehet jutni egy-egy jobb darabhoz belőlük, s egyáltalán nem biztos, hogy csak egy szezon erejéig bírják a harcot.

A női táska
választékot tekintve megállapítottuk, hogy a most trendinek számító, feltűnő méretű és színű, virágos-strasszos dizájnúak 800-3000 Ft között kelletik magukat. 
A ruházati termékeken kívül a kínai üzletek sok más egyebet is kínálnak, melyek használati célját tekintve nem a magas minőség a mérvadó. Ilyenek például a hajgumik, a kabalafigurák, lakásdíszek, konyhai kiseszközök, ajándéktárgyak, 200-3000 Ft között.
Exit mobile version