1. Vigyázz az akciókkal és a leértékelésekkel! |
Ha el szeretnéd kerülni a csapdákat, találd ki előre, mit szeretnél venni, mire van szükséged, és célirányosan vásárolj. Főleg az alapdarabok (fekete nadrág, fehér ing, ceruzaszoknya) beszerzésénél legyél résen. Ezeknél a holmiknál válassz klasszikus, időtálló fazonokat, hogy szezonokon keresztül viselhesd őket.
Tipp: A leértékelések vagy egyéb akciók keretében érdemes a divatos tucatcuccok helyett az amúgy drágább, klasszikus holmik, a jobb minőségű anyagból készült ruhák (bőrkabát, selyeming), a fehérnemű vagy a harisnyák közül csemegézni.
2. Vigyázat! Csúnyuló darabok |
Nagyon jól tudod, hogy nem áll jól a barackszín, a próbafülkében mégis valamiért jól mutat rajtad az a tündéri ruha? A homályos, gyér megvilágítású, szűk és sötét próbafülkék sokszor csalóka fényben mutatják a ruhát. A legjobb, ha a fény nem rád, hanem a tükörre esik, így viszonylag valós képet kapsz.
Tipp: Kérdezd meg az eladót, hogy megnézheted-e az ablak melletti tükörben is a ruhát, vagy egyszerűen lépj ki a fülkéből, hátha ott már jobbak a fényviszonyok!
3. Csak kényelmesen! |
Lehet, hogy magára a vásárlásra nem hagysz magadnak sok időt, egy dolgot viszont érdemes betartani. Csak kényelmes, könnyen le- és felvehető ruhában, kevés csomaggal indulj útnak! És ami a legfontosabb: ha tudod, milyen ruhát szeretnél, a megfelelő fehérneműben menj vásárolni.
Tipp: Egy zűrös munkanap után, „talpig” idegesen biztos nem fogod tudni a plázákban levezetni a feszültséget. Inkább halaszd másnapra a vásárlást!
4. Hallgass a „konzumösztönre”! |
Hiába áll szenzációsan, ne vedd meg azt a pulcsit, amelytől viszket a bőröd. És jobb, ha elfelejted azt az inget, amelyről süt, hogy képtelenség kivasalni.
Tipp: „Majd jó lesz, ha lefogyok.” „Majdcsak fel tudom venni valamikor.” „Legfeljebb odaadom a tesómnak.” Ilyen gondolatok esetén ne a kassza felé vedd az irányt, inkább nézz szét még egyszer az üzletben!
5. Kombinálj fejben! |
A nagykönyv szerint az éri meg, ha azt a ruhadarabot, amelyet megveszel, legalább két másik meglévővel tudod kombinálni. Vásárlás előtt tedd fel magadnak a kérdést, akármilyen trendi is az adott darab, hogy vajon tényleg a te egyéniségedet tükrözi-e.
Tipp: Nagy segítséget nyújthat az a barátnőd, aki képes objektíven ítélni, a tiedhez hasonló ízlése van, és ismeri a ruhatárad.
6. Ne vásárolj csak azért is |
Üzletbe be, üzletből ki, és sehol nem terem neked semmi? Ilyenkor biztosan úgy érzed, hogy ha már 50 kilométert utaztál az outletig, akkor MUSZÁJ valamit találnod! Így biztos nem a megfelelő darabokkal lesz tele a ruhatárad.
Tipp: Elkeseredésedet inkább öld egy csésze kávéba vagy egy szelet süteménybe, jobban megéri, mint otthon keseregni a kidobott pénz miatt. A következő vásárláskor biztosan találsz valami hozzád illőt.
Divat a válság idején |
A gazdasági változás a divatipart sem hagyja ki a szórásból. Egy szakmai kerekasztal-beszélgetésen vett részt Lilu, aki a saját üzletében luxusholmikat forgalmaz, Szabó Patrícia, a Cosmopolitan főszerkesztője, Réz András esztéta, Lakatos Márk stylist és Fabricius Gábor reklámszakember.
A beszélgetést hallgatva úgy tűnt, egyelőre maguk a meghívottak sem tudják, milyen hatása lesz a válságnak hosszabb távon. Azt már több felmérés is kimutatta, hogy visszafogjuk a kiadásainkat, és lényegesen kevesebbet költünk ruhaneműre, mint pár hónappal korábban. Réz András szerint két dolog képzelhető el: vagy összefogva lábra állnak a gigászok, vagy a fogyasztói kultúra változik meg.
Liluval a tapasztalatai mondatták, hogy aki korábban megvette a márkás luxustáskákat, az nagy valószínűséggel most sem gondolkozik azon, hogy otthagyja-e az adott összeget a kasszánál. Szerinte az első sokk utáni döbbenet márciusra véget ért.
Szabó Patrícia, aki részt vett a New York-i divathéten, hozzátette, hogy egy dolog biztos nem fog változni, vagyis mindenki jól akar kinézni. Ez viszont a beszélgetők szerint nehéz úgy, hogy a tömegtermékeket (silány anyagokból és rossz megmunkálással) vásároljuk nyakra-főre. Halkan hozzátesszük: érdemes lenne felmérni, hogy a mostanában futtatott magyar tervezők amúgy káprázatos ruháit kik engedhetik meg maguknak.
Fabricius Gábor szerint a divat és ezzel együtt az esztétikum kezd egyre inkább perifériára szorulni. Ez azért baj, mert a divat az egyéni identitás kifejezése (kellene, hogy legyen), így viszont megáll a fejlődés a kreativitás területein.
Azt azonban ne felejtsük el, hogy ha az ízlés nem pénz kérdése, akkor a tömegtermékekből is össze lehet válogatni egy tökéletes ruhatárat. Szóba került természetesen az örök darabok, mint a Chanel-féle kis fekete kérdése is. Hiszen ha az ember lánya ilyen évekig viselhető, kiváló alapanyagból készült és időtlen formájú darabokat vásárol, és ezeket dobja fel egy-egy olcsóbb darabbal, az is megoldás lehet.