Kígyót melengetett a keblén a Dolce and Gabbana? |
A magyar Champs Elysées, ahogy fénykorában emlegették az Andrássy utat. Sok turista, színes, fényes kirakatok, drága boltok és nagy teraszos éttermek. Ugye te is így emlékszel rá? A helyzet azonban jelenleg elég elkeserítő, nagyjából a sugárút fele kiadó vagy eladó, az egész kezd kísértetiesen hasonlítani a Rákóczi útra, amely Budapest kedvenc bevásárlóutcájából a „tudod, ahol a 7-es busz megy” úttá degradálódott. A boltok és éttermek egymás után zárnak be, a látvány mostanra elég lehangoló, és a legtöbben inkább átsétálnak a pár lépéssel arrébb lévő Zrínyi utcába, ahol ha boltok nem is, de legalább élet van.
Drága és kész
Havi 3-4 millió forintot kell annak a vállalkozásnak kitermelnie, amelyik az Andrássy úton akar üzletet, ennyibe kerülnek ugyanis a bérleti díjak. És akkor még az egyéb költségekről nem is beszéltünk. Kisebb bolt esetében persze az ár is alacsonyabb, de az Andrássyn ilyenből elég kevés akad, maradnak tehát a tágas terek, próbababák helyett papírborítású kirakattal. Egy önmagát megnevezni nem kívánó ingatlanszakértő szerint a sugárút helyzete nagyjából két éve stagnál. A válság miatt sok befektető megijedt és már eleve nem is mertek Magyarországra jönni, a hazai cégeknek pedig az Andrássy út túl drága mulatság. A bérlők helyzetét tovább bonyolítja, hogy a világörökség részévé nyilvánított úton szigorú szabályokhoz kötik a felújítási munkálatokat. Nem ritka eset, hogy csak az utcafronti portál kialakítása 13 millió forintba kerül, ugyanis a szabályozás értelmében a homlokzatot mindig az eredeti formájára kell visszaállítani. És ha a dolog így áll, akkor az már bizony nem felújításnak, hanem restaurálásnak minősül, ami megduplázza a költségeket. És ehhez persze még hozzáadódik a bürokrácia által okozott bosszúságok tömkelege, amelyek a tervrajz-egyeztetéstől az ajtó nagyságáig szinte mindenre kitérnek.
„A szabályozási nehézség ellenére szerintem kimondottam szerencsés, hogy az Andrássy úton ilyen szigorúan veszik a műemlékvédelmet. Egy Sao Paulóból érkező turista a napokban például elismerően beszélt a magyarországi helyzetről, szemben azzal, amit Brazíliában tapasztal” – nyilatkozta lapunknak Végh Dávid, aki maga is megjárta már az Andrássy út kálváriáját.
Még mindig menő nyugaton vásárolni
Végh Dávid szerint az Andrássy út kihaltságát nem az állami szabályozásban kell keresni. „A magyarokban még mindig megvan az a régről hozott szokás, hogy külföldön kell vásárolni, holott már a termékek legnagyobb részét itthon is be lehetne szerezni. A luxusboltok kínálata ráadásul kimondottan bőséges e tekintetben. Két dologra lenne szükség, egyrészt egy pozitív országimázsra, amely idecsalogatja a turistákat, másrészt a magyar vásárlói szokások megváltoztatására.”
A dolgot még az is nehezíti, hogy a magyarok még akkor is nehezen vásárolnak luxustermékeket, ha megtehetik. Még most is élénken él bennük, a nehogy a szomszéd meglássa, hogy Gucciban járok mentalitás. Vásárlók hiányában pedig kevés vállalat mer újabb boltot nyitni, még akkor is, ha jelen lenni az Andrássy úton presztízsértékkel bír. Mert ugye senki nem gondolja komolyan, hogy a nagy világmárkák megengedhetik magunknak a drága boltokat, még akkor is, ha azok veszteségesek?
A Magyarországon jelen lévő világmárkák mindenesetre ragaszodnak az Andrássy úthoz, bár hivatalos nyilatkozatot nehéz vagy szinte lehetetlen kicsikarni, annyit azért mindenhol elmondtak, hogy a jelenlegi boltok bezárását nem tervezik. Persze, az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy melyik nagy márka engedhetné meg magának, hogy meglebegteti a sajtóban a bezárás lehetőségét…
Mi lesz veled, Andrássy út?
Akárkivel is beszéltünk a témáról egy biztos: mindenki bizakodik. A kétéves stagnálás után azt várják, hogy valami lassan beinduljon, ami végre visszahozza az életbe a sugárutat.