Isteni cipőboltba futottunk bele, az összes cipő 5000 forint alatt van, százféle szín, ezerféle fazon, sőt még álmaink papucsát is megtaláltuk mindössze 2000 forintért. Hatalmas boldogság. Törzsvásárlók leszünk a boltban, gondoltuk. Aztán eltelt pár óra, és a szuper papucs mindkét fele elszakadt. Ugyanott. Felhúztuk magunkat, és elhatároztuk, hogy visszavisszük. Három hét után jött ki úgy a lépés, hogy a nyitvatartási időben el tudunk menni a boltba a panaszunkkal. Azzal nyitottak, hogy nem tudják, mit vártunk egy 2000 forintos papucstól… (Egyébként csak annyit, hogy 4 óránál hosszabb ideig maradjon hordható.) Majd közölték, hogy a papucsokra egyébként csak 1 hónap garancia van. Mi ugyan 3 hét után vittük vissza, ezért ezzel sem tudtak érvelni, de mit tehet az, aki kicsúszik az „egy hónapos” garanciából? Megkérdeztünk egy fogyasztóvédelmi szakértőt.
Tényleg csak 1 hónap a garancia? |
Jótállás vagy szavatosság
„A jótállás tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, e körbe a papucs nem tartozik bele, az említett esetben a szavatosság jogi szabályozását kell figyelembe venni. A gyártónak fél éven keresztül kell vállalnia azt, hogy amennyiben rendeltetetésszerű használat során az adott termék a tulajdonos hibáján kívül sérül, az eladó köteles cserélni vagy javítani, és ez nem annak függvénye, hogy mekkora értékben vásároltuk az adott terméket” – magyarázta lapunknak Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő.
Persze akkor sem kell kétségbe esni, ha fél év után megy tönkre a cipő önhibánkon kívül. A jogszabály szerint ugyanis lehetőségünk van arra, hogy a terméket saját költségen bevizsgáltassuk, és ha beigazolódik, hogy a cipő vagy ruha gyártási hiba miatt vált használhatatlanná, a cég köteles kifizetni a bevizsgálás költségét, és cserélni vagy javítani az árut. „Persze azt érdemes végiggondolni, hogy milyen összeghatár felett vállaljuk, hogy kifizetjük ezt a 8000 – 15 000 forint közötti költséget, egy 2000 forintos papucs esetében én elgondolkodnék rajta…” – folytatta a szakértő.
Jogsértés és jegyzőkönyv
Sértett és elkeseredett vásárlóként persze elkezdhetjük felsorolni a vonatkozó jogszabályokat, de kizárt, hogy a pult mögött álló pénztáros bármit is tud reagálni a mantráinkra. Ő csak egyet tud, amit a tulajdonos vagy boltvezető utasításba adott neki. Saját munkáját féltve nem lehet jószívű és belátó. A szakértő Siklósi Máté szerint ilyenkor egyet tehetünk: megkérjük az eladót, hogy vetessünk fel jegyzőkönyvet, és az abban leírt panaszokat a fogyasztóvédelmi hatóságnak kötelező kivizsgálnia. „A fenti esetben egyébként két jogsértés is történt, ugyanis az eladó félretájékoztatta a vevőt, másrészt a vevő panaszáról nem készült jegyzőkönyv, ilyenkor a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a kivizsgálás után az esetek nagy részében bírságot szab ki.” Ezek szerint a legtöbb, amit tehetünk, hogy határozottan megkérjük az eladót, hogy vegyünk fel jegyzőkönyvet, és várjunk türelmesen, ameddig visszakapjuk a papucsunk árát…