Archívumból a kifutóra – így ismétli magát a divat, 2. rész

Megyeri Nikolett | 2014. December 02.
Ami egy divatháznak egyszer már bejött, az simán bejöhet még egyszer. Az új kollekció megalkotásakor ezért olykor az archívumhoz nyúlnak a tervezők.

Sorozatunk előző részében bemutattuk, hogy a kortárs divattervezők miképp inspirálódnak más  divatházak, legendás kreátorok évtizedekkel ezelőtti munkáiból. Ezúttal pedig arról lesz szó, amikor egy-egy nagy múltú divatház mai tervezői az adott márka korábbi jellegzetes dizájnját veszik elő és gondolják többé-kevésbé újra.

Coco Chanel 1912-ben viselte azt a kényelmesen sikkes szettet, mely így 102 évvel később megihlethette a Chanel divatház kreatív igazgatóját, Karl Lagerfeldet az idei resort kollekció tervezésekor.

 

A Vionnet divatház alapítója, Madeleine Vionnet az aszimmetrikus szabásvonalak alkalmazásának egyik úttörője volt. A bal oldali képen látható ruhát 1930-ben tervezte. A márka jelenlegi kreatív igazgatója, Goga Ashkenazi a 2013-as tavaszi-nyári kollekcióban idézte meg a dizájnt.

 

A Christian Dior divatház idei haute couture kollekciójából való a jobb oldali ruha, melynek sziluetteje egyértelműen Dior egyik 1951-es kreációjára hajaz.

 

A látványos, dupla soros köpenykabát 1963-ban debütált a Balenciaga divatháznál, és a 2006-os tavaszi-nyári kollekcióban került elő újra.

 

Ugyanebből a kollekcióból való egy másik, archívumból előkapott dizájn: a kockás szett ugyanis 1966-ban szerepelt először a Balenciagánál.

 

Szintén Cristóbal Balenciaga kreációja 1967-ből ez az eredetileg menyasszonyi fejfedőnek készült  kalap, mely azóta több alkalommal, így 2008-ban és 2012-ban is újra felbukkant a divatház kollekcióiban.

 

Valentino Garavani 1968-ban tervezte ezeket a delfti porcelán ihlette ruhákat. Divatházának jelenlegi kreatív igazgatói, Maria Grazia Chiuri és Pierpaolo Piccioli pedig a tavalyi őszi-téli kollekcióban rukkoltak elő a maguk variációival ugyanerre a témára.

 

Yves Saint Laurent szájmintás ruhája ikonikus darab, 1971-ből. Az idei tavaszi-nyári kollekcióban feltűnt, újraélesztett változata valamivel kevésbé sikerült emlékezetesre. Talán azért, mert jó néhány divatház már 2012-13-ban kijött szájmintás darabokkal, így a Hedi Slimaine-féle Saint Laurent kreáció némileg megkésett.

 

Minden idők egyik legemlékezetesebb ruhája az a biztosítótűs Versace estélyi, melyben az akkoriban  inkább még csak Hugh Grant barátnőjeként ismert Liz Hurley megjelent a Négy esküvő és egy temetés című film premierjén. A biztosítótűs ötletet Anthony Vaccarello használta fel újra abban a kollekcióban, melyet idén a Versace-birodalom egyik márkája, a Versus számára tervezett.

Exit mobile version