Nézegess csodaszép tavaszi Pantone-kompozíciókat!

nlc | 2018. Április 23.
És tudd meg, miért olyan menők mostanában!

A színek végtelenül bonyolult dolgok: ami az egyik embernek világoskék, az a másiknak szürke, ha egy kicsit megszalad a kezünk a korallal, rögtön naranccsá válik, vagy ha kicsit vérszegényre sikerül, akkor barackvirággá szelídül. És akkor arról a dilemmáról még nem beszéltünk, hogy ami a képernyőn egy bizonyos szín, az könnyedén lehet teljesen másféle a valóságban.

Ezért vezették be a színkódokat, amelyek közül a leghíresebb egyértelműen a Pantone: a színelmélet és -gyakorlat lingua francája.

A Pantone az amerikai kémikus, Lawrence Herbert nevéhez fűződik, aki 1963-ban kitalálta, hogy hogyan lehet minden egyes színárnyalatot adott összetevőire bontani, ami azt is jelentette, hogy a fény változásai és az egyéb fizikai körülmények nem befolyásolták a színt – ami például globalizálódó világunkban marketingszempontból is nagyon fontos. Mi lenne például, ha a Coca-Cola máshogy lenne piros országonként (eredetileg Pantone 484), vagy a Starbucks másmilyen zöld lenne (Pantone 3298) az USA-ban, mint nálunk?

A Pantone-színek jelentőségét mutatja az is, hogy 2000 óta minden évben kihirdetik „az év színét”, amelyet tervezők, divatszakemberek, designerek közreműködésével amolyan előrejelzésként tesznek közzé. Az idei év például az ultraviola jegyében zajlik.

Ez azonban még nem elég: maguk a Pantone-színkártyák váltak a designszakemberek által használt szükséges kellékekből népszerű kultúránk ikonjaivá. A négyzetes alapon megjelenített szín, körülötte a fehér, hosszúkás téglalappal és a szín számát és fantázianevét leíró szöveggel az alsó szegélynél már maga is esztétikai tárgyként jelenik meg számunkra – és a cég erre különböző vizuális fogásokkal rá is játszik.

Az ikonikus fehér keret a legkülönbözőbb tárgyakon  – bögréken, termoszokon – megjelenik, ugyanakkor egy ellentétes mozgás is megfigyelhető.

A négyzet alakú kép és a fehér keret egy másik, napjainkban szintén igen elterjedt esztétikát, az Instagram képiségét is mozgósítja. Nem véletlen az sem, hogy a legtöbb, Pantone-logikát követő projekt a képmegosztó oldalon talál otthonra, hiszen mindkét kezdeményezés a 21. századi ember tapasztalatának alapvetően vizuális voltára világít rá.

Sőt külön hashtag létezik #pantoneposts néven, amelyet a különböző kompozíciókba, mintázatokba rendezett Pantone-színkártyák jelölésére rendszeresítettek.

A posztokból kiderül, hogy világunk nagyon színes: a citrusfélék,

a káposztafélék,

a tyúktojások,

a gumicukrok,

… de még a banánok is elképesztően színesek.

 

Exit mobile version