Állatok szenvedésével szépülünk?

Kibelbeck Mara | 2005. Július 15.
Amikor megveszünk egy kozmetikumot, vagy akár egy szappant, többnyire nem tudhatjuk, hány állat életébe került annak kifejlesztése. Az interneten borzasztó képeket látni kétfejû és megcsonkított állatokról.





Az állatvédők odaadó küzdelme ellenére a legnagyobb cégek többsége nem hagy fel a kísérletekkel.
A világszerte felháborodást kiváltó állatkísérletek harmadát kozmetikai célokból végzik. Ez a tesztelési forma kiváltható modernebb, humánusabb kísérletekkel is, ráadásul a fejlett országokban – így Magyarországon is – törvények tiltják. Ezzel együtt a hazánkban piacvezető nagy kozmetikai cégek egy része még mindig ehhez a módszerhez folyamodik termékei előállításakor.


Vannak humánus kutatások!

Ma már néhány nagyobb cég kifejezetten ellenzi az állatkísérleteket, s nem is alkalmazza azt termékei tesztelésénél. Ezek a vállalatok többnyire nagy múltra tekintenek vissza, a piacon biztos alapokkal rendelkeznek. Az természetes, hogy minden kozmetikai cégnek kötelessége meggyőződni arról, hogy termékei semmilyen módon nem veszélyeztetik fogyasztóik egészségét, nem rákkeltők vagy DNS károsítók, illetve nem okoznak bőrirritációt, allergiát. Ennek előfeltétele, hogy csak ártalmatlan, nem mérgező alapanyagokat használhatnak. 
 




Az EU-n belül 2004. szeptemberében lépett életbe egy rendelet, amely szerint a kész kozmetikai cikkekhez nem lehet állatkísérleteket folytatni. Azonban az alapanyagok vizsgálatához még 2009-ig megengedett az állatokon végzett kutatómunka. 
Ma már többségében baktériumokon és sejttenyészeteken (ín vitro tesztek) végzett kutatások helyettesítik az állatkísérleteket. Az egyik ilyen in vitro tesztet a Beiersdorfnál fejlesztették ki. A Beiersdorf kutatóintézete már 1977-ben felhagyott a kozmetikumok értékeléséhez szükséges állatkísérletekkel. Az ideális az lenne, ha minden állatkísérlet helyett in vitro teszteket alkalmazhatnának. Sajnos, ez egy nehezen megvalósítható cél, ugyanis még a legtökéletesebb in vitro rendszer sem tudja az egész szervezetben lezajló komplex folyamatokat utánozni.


Kutatás boldog egereken

Mikor a kozmetikumok végtelen tárházából válogatunk a drogériák polcai előtt hajladozva, természetesen a legtartósabb, legnívósabb, legjobb árfekvésű és hangsúlyozottan bőrbarát termék megvásárlása lebeg célként szemünk előtt. Kevesen tudják, hogy kedvenc samponjukat, eső- és könnyálló szempillafestéküket, amely egyáltalán nem irritálja a szemet, kis nyulakon tesztelték.






Több mint 10.000 kifejlett majom – akik az állatvilágban a legközelebbi rokonaink- szenved és hal meg az EU állatkíserleti laborjaiban évről évre. Évente 2000-re tehető azoknak a majmoknak a száma, akik Németországban esnek áldozatul. 

Egy-egy kísérlet a bezártságon túl károsítja is az állat szervezetét, ráadásul az anyagok hitelesítéséhez több igazolásra is szükség lehet, így a szerek bevizsgálása több állat életét is megkeserítheti.

Egér és a patkány: Rágcsálók. A kísérleti állatok talán legszaporább faja, mert roppant gyorsan reagálnak a különféle anyagokra.
Nyúl, csincsilla, kis ragadozók: A laborokban szaporítják és megfigyelik őket. Gyakran az öregedést, az öröklődést, a betegség terjedését is vizsgálják ezeken az állatokon, mivel igen szaporák és reagensek.
Kutyák és cicák: Melegvérű ragadozók. Nemcsak az erre a célra tenyésztett, hosszú családfával és genetikai mintával rendelkező állatok közül kerülnek ki, hanem a kóbor kutyák, macskák közül is.
Majmok: Az állatvilág legfejlettebb csoportja, amely az embert is magában foglalja. Drága tartásuk és a rágcsálókhoz, kisemlősökhöz képest ritkább szaporulat miatt csak a nagyobb kutatóintézetekben találjuk meg őket.







Állatkísérleteket nem végző cégek

Avon Products, Inc.»

Beiersdorf »
(Nivea, Eucerin, La Prairie, Atrix, Labello, Juvena, Futuro, Hansaplast és Leukoplast)

Benetton Cosmetics Corp.»

Clarins Paris»

Clinique»

Dr. Hauschka Cosmetics»

Esteé Lauder»

Gigi Laboratories»

Lancome»

Redken Laboratories, Inc.»

Sunrider International»

Tesco»

Tommy Hilfiger»

Weleda»

The Wella Corporation»

Yves Rocher, Inc.»     

Exit mobile version