Dugig van eladó lakásokkal mostanában a piac, a vevők pedig kényesen válogatnak az ajánlatok között. Hozzád is már egy tucat érdeklődő kopogott be, de az üzletet mégsem sikerült nyélbe ütni. Vajon mi az oka? Hidd el, nem csupán szerencse kérdése, hogy megtaláld a vásárlódat. Apróságok sora kell ahhoz, hogy a vevő vonzónak találja a lakásod, úgyhogy fordíts ezekre gondot. Kifizetődik, meglátod!
A küllem
Mielőtt az utcára kilépsz, szedd rendbe magad! Ugyan ez érvényes a lakásodra is. Ha piacra viszed, csinosítsd ki az alkalomnak és célnak megfelelően. Hiába jó adottságú az ingatlanod, a vevők többsége nem tud elvonatkoztatni a benne található tárgyaktól és azok elrendezésétől, és ha az nem találkozik az ízlésével, tudat alatt már el is le is mondott a lakásról, mondván, “ez nem az én stílusom”. Alapvető fogás, hogy lehetőleg semleges legyen az otthonod megjelenése. Hiába imádtad a hálószobád vérvörös falfestését, egy ilyen extrém megoldás a legtöbb ember ízlésétől távol áll. Ezért eladás megkezdése előtt tüntesd el a szélsőséges színeket, elrendezési módokat, szabadulj meg felesleges bútoroktól és tedd szellőssé, átláthatóvá a lakást. A zsúfoltság rossz benyomást kelt.
Vegyél néhány új kiegészítőt a fürdőszobába és a konyhába, és ezt a két helyiséget nagy rendben és tisztaságban tartsd, mert a vevők számára ez a két legfontosabb pontja a lakásnak. Legyen jó illatú a lakásod, szellőztesd ki, és finoman – de tényleg csak finoman – fújd be kellemes parfümmel. Még jobb, ha néhány csokor friss virág áraszt jó illatokat. A nagy, terjedelmes szobanövényektől szintén szabadulj meg. Jobb, ha az árusítás idejére – de legalább a vevők látogatásakor – kiadod megőrzésre a kutyát, és legfeljebb a csiripelő kanárit tartod bent a lakásban. Ugyan ez érvényes a többi családtagra, ha sokan laktok együtt. Legfeljebb ketten – te és a párod legyetek ott, amikor vevő érkezik. És végül te magad is légy kifejezetten csinos és összeszedett, és eladóként is kelts minél jobb benyomást.
Jó időben jó helyen
A lakás megtekintésére olyan időpontot ajánlj fel, amikor az a legjobb arcát tudja mutatni. Ha alapvetően sötét a lakásod, akkor azokra az órákra időzítsd a találkozót, amikor a legtöbb napfény éri az ingatlant, és erre segíts még rá azzal is, hogy felkapcsolod a villanyokat is. Ha tudod, hogy a szomszéd menetrendszerűen minden délután nekiáll a harsonáján gyakorolni, vagy épp a családja nevelését folytatja 5 és 6 között túlzott hangerővel, akkor ne erre az időpontra hívd a vásárlódat. Az sem baj, ha első megtekintésre több vásárlót is összeszervezel ugyanarra az időpontra, akkor legalább érzik a versenyhelyzetet, és ez a nyomás előbbre lendítheti őket a döntésben.
A marketing
Hiába sminkeltél ki és szedted ráncba a lakást, ha erről senki nem tud. Bizony, marketingelned kell. Ha ez idegen tőled, képzeld magad a piaci kofa helyébe, aki eladja a portékáját. Te leszel a kofa, úgyhogy rikkantsd el magad, tudasd mindenkivel és minden lehetséges módon, hogy eladó a lakásod. Használj fel minden internetes közösségi oldalt, ingyenes és kevés pénzért használható ingatlanportált, apróhirdető site-ot, helyi újságot, megyei napilapot, a házad kapuját, a nyilvános
Az árazás
Van fotód, hirdetésed, tele van cetlizve a kerület, és a lakás ragyog. Vevő meg sehol. Az ok, hogy túl magas árat szabtál. A leggyakoribb hiba, hogy a tulajdonos túlértékeli a saját lakását érzelmi alapon, vagy ahhoz igazítja az árat, hogy neki mennyi pénzre van szüksége. A helyes megközelítés, ha körbenézel a környéken és átlagolod az eladó lakások árát, hogy megtudd, mennyi az elfogadható négyzetméterár arrafelé. Kérj szakembertől is segítséget ehhez.
Az ár helyes meghatározása kulcskérdés. Kérdezz meg üzletkötőket, mennyiért eladható a lakás. Valószínűleg a legalacsonyabb összeget mondó ingatlanosnak lesz igaza. Ezt csökkentsd tíz százalékkal és várd a vevők rohamát. A sok vevő majd úgy is egymásra licitál, és ezt a tíz százalékot be fogod hozni ebben a kis házi tenderben.