Eladó a lakásod? Mutatjuk, hogyan győzd meg a vevőket!

Fodor Réka | 2014. Augusztus 14.
Mindenki tudja, mennyire fontos az első benyomás, az ingatlanhirdetésekre feltett képeket elnézve viszont mégis kevés az olyan fotó, aminek láttán azonnal beköltöznénk. Pedig kis odafigyeléssel, egyszerű, könnyen kivitelezhető praktikákkal és minimális anyagi ráfordítással a lakásod, házad, netán nyaralód könnyen kitűnhet a több ezer hirdetés közül.

Az öcsémék meghirdették az egyik eladó ingatlanokat gyűjtő portálon a régi lakásukat, én pedig egyből megnéztem, mit írtak róla. Jártam abban a lakásban: kedves, otthonos fészek volt, de a képek alapján fel sem ismertem: sötét zugok, üres falak, kábelrengeteg a sarokban, és egy linóleumpadlós lépcsőház köszönt vissza a képekről. Pedig a leírásban még az is olvasható, hogy csendes parkra néz, csakhogy az egyik képen se látszott.

Melyiket vennéd meg?

Ott ragadtam az oldalon, hogy lássam, vajon a többi lakással mi a helyzet. Egy szóval tudnám leírni: döbbenet. Volt ott szárítón lógó fehérnemű, ételmaradék az asztalon, vetetlen ágy, sőt, olyat is láttam, ahol egy bordó női melltartó beáztatva állt egy sárga vödörben a zuhanyfülkében.

Dr. Miklós-Somogyi Patrícia

Ezután találtam rá Dr. Miklós-Somogyi Patrícia lakberendező és home staging szakértőre, aki egyetértett abban, hogy komoly szemléletváltásra volna szükség. A home staging egy tőlünk nyugatabbra határozottan létező műfaj, ami arról szól, hogy felkészítjük a házat vagy lakást az eladásra, a legszebb arcát mutatjuk meg, és olthatatlan vágyat ébresztünk a vevőben arra, hogy itt éljen, ez legyen az otthona. Ugyanis a vevő célja, hogy a lehető legtágasabb, legvilágosabb és legszellősebb lakást szerezze meg.

A döntések 99 százalékban pedig érzelmi alapon dőlnek el.

Miért érdemes felkészíteni az eladásra kínált ingatlanunkat? Az átlag magyar lakás 200 napig áll eladatlanul a piacon, míg Patrícia home stagingelt ingatlanjai közül a maximum idő, amit valamelyik a piacon töltött, 4 hét volt. A másik véglet, amikor a hétfőn meghirdetett lakást szerdán már le is foglalózták.

Pedig az ügyfelei általában olyan tulajdonosok, akik már több mint egy éve árulják az ingatlanjukat, már csökkentették az árát is, de már nem akarnak, vagy nem tudnak tovább várni, és nekik nem kifogás, hogy “pang a piac”.

Szakértőnk 5 tippjét követve akár magunk is vonzóvá tehetjük értékesítésre szánt ingatlanunkat.

1. Dobozoljunk!

A fotókon minden százszorosan látszik. Ami normális élethelyzetben fel sem tűnik, az egy képen ordít. Ilyen például a fürdőszobában a kád mellett a 99 darab tusfürdő és sampon, vagy a gyerekszobában a több köbméter plüssállat és más gyerekjáték. Ha egy képen túl sok inger éri az agyat, akkor elvonódik a figyelem, és nem látjuk a teret. A képek elkészítése előtt könyörtelenül szelektálnunk kell:

Fotó: Jurassza Zsófia

–    A személyes tárgyainkat mind tüntessük el: a polcokról söpörjük le az összes kacatot, családi képeket, nippeket, a gyerkőc oviban készített gyurmafiguráit.

Fotó: Jurassza Zsófia

Azért fontos semlegessé tenni a lakást, hogy a vevő a saját életét is oda tudja képzelni; elmerengjen azon, ahogy majd a teraszon issza a reggeli kávéját, a nappaliban a kanapén fekve pedig megnézi a kedvenc sorozatát. Mindez a mi személyes tárgyainkat, családi festményeinket látva nem megy.

Fotó: Jurassza Zsófia

–    A könyvespolcok ne legyenek roskadásig tömve, mert borzasztóan néz ki a fotókon. A home staging szabálya szerint a könyvespolcok csupán harmadáig, maximum feléig lehet könyv.

Fotó: Jurassza Zsófia

–    A polcokon nem lehet mappa, olyan főleg nem, amiből még a csekkek is kilógnak.

–    Az éjjeli szekrényre is elég egy lámpa, a családi fotót szedjük le.

–    Az ágy legyen beágyazva, letakarva, párnákkal feldíszítve.

Fotó: Jurassza Zsófia

–    A gyerekszobát is ki kell üríteni, a játékokat eltenni szem elől, még ha csak egy fotó erejéig is.

És hogy mi motiváljon ebben a fáradságos munkában? Gondolj arra, hogy ha holnapután költözni fogsz, akkor úgyis dobozolnod kell.

2. Takarítsunk!

Miért kell makulátlan tisztaság? Már írtuk, de ezt muszáj megismételni: a fotókon minden százszorosan látszik!

–    Ne legyen vízköves a csaptelep és pöttyös a tükör, vagy penészes a fuga.

–    Kis befektetéssel látványos eredményt érünk el, ha lecseréljük a konyhapult és a csempe találkozásánál lévő vízvetőt. Nagyjából 5000 forintból az egész konyhának új hatása lesz.

–    Semmi szükség újraburkolni a fürdőszobát, de érdemes a fugákat felfrissíteni, átfesteni. Igaz, hogy ez pepecselős munka, de ez sem kerül sokba, 2000 forint körül már kapható fugafesték.

–    A falakat is célszerű átfesteni. Nem jó hozzáállás azt mondani, hogy “majd a vevő olyanra festi, amilyenre ő akarja”, mert hupilila és babarózsaszín falakkal nem fogjuk bevonzani a vevőt.

Fotó: Jurassza Zsófia

Fessük a falakat fehérre, mert az tágítja a teret. Azonban a szakértő szerint a hófehér sem ideális, mert annak egy kicsit hideg, kórházi hangulata van. Legjobb a tört fehér, amit úgy érünk el, hogy a fehéret pár csepp sárgával megbolondítjuk. Az sokkal barátságosabb hangulatot kölcsönöz a lakásnak. Tapasztalat alapján a festés bőven megtérül: 600 százalékkal növeli a lakás árát, vagyis, ha 50 ezer forintot költöttünk festésre, az a lakás árát 300 ezerrel tornázza fel. Viszont dr. Miklós-Somogyi Patrícia kiemelte, hogy ez csak a jó állapotban lévő lakásoknál igaz, mert a felújításra szoruló ingatlannál a festés olyan, mint halottnak a csók.

3. Rendezzük be!

Jó tudni, hogy 100 emberből csupán 4 rendelkezik olyan képességgel, hogy bármiben meglátja a lehetőséget, és akár a csupasz falak alapján is el tudja képzelni álmai otthonát. A többi 96-nak viszont meg kell mutatni. Nem véletlen, hogy az új építésű lakóparkoknál is berendezett lakások alaprajzait mutatják meg, vagy ha már áll az ingatlan, akkor egy berendezett bemutatólakásba hívják a vevőket.

Fotó: Jurassza Zsófia

–    Minden helyiséget funkciójának megfelelően, szellősen rendezzünk be. A bútorokkal agyonzsúfolt lakás nem kellemes látvány. Tüntessük el azokat a “még jó lesz valamire” bútorokat, amik esetleg egy-egy örökség révén maradtak ránk, és mivel nem volt szívünk kidobni, ezért betettük a szobába, a többi mellé. Így most úgy néz ki a lakás, mint egy szedett-vedett bútorraktár.

Fotó: Jurassza Zsófia

–    A nappaliban legyen egy kanapé, szőnyeg, tévéállvány és polc.

–    Az étkezőben álljon asztal és páros számú szék. Az asztalt érdemes szépen megteríteni, mintha vendégeket várnánk.

Fotó: Jurassza Zsófia

–    A hálószobába elég egy ágy, egy éjjeliszekrény és egy komód vagy gardrób. Sokszor látni bababölcsőt a hálóban, de azt tüntessük el, hogy semlegessé tegyük a lakást.

–    A terasz nagyon sok helyen olyan, mint egy raktár. Minden kacatot oda tesznek el szem elől, pedig ott is meg kell mutatni a benne rejlő lehetőséget. Ezt egy kávézóasztallal, két székkel és sok szobanövénnyel könnyen megoldhatjuk.

–    A konyhapultot teljesen pucoljuk le: tegyük el a csöpögtetőt és a takarítószereket szem elől. Viszont tegyünk az ablakba fűszernövényt és a pultra egy szép üveg- vagy fémtálkába zöld almát vagy más gyümölcsöt. 

Fotó: Jurassza Zsófia

–    Szobanövényekkel, gyertyákkal és friss virágcsokorral díszítsük a lakást.

4. Fotózzunk okosan!

–    Nappal kell a képeket elkészíteni, de nem akkor, amikor betűz a nap.

–    Próbáljunk minél nagyobb teret befogni a szobából. A képen legyen ablak vagy ajtó.

Fotó: Jurassza Zsófia

–    Látszódjon a képen, hogy mi mivel kapcsolódik, hogy a vevő már fotók alapján be tudja járni gondolatban a lakást helyiségről helyiségre.  

–    Az ajtók legyenek nyitva, de ha nem szép a mögöttük lévő rész, akkor csak résnyire. A függönyök is legyenek elhúzva, főleg akkor, ha szép a kilátás. Érdemes a panorámát is lefotózni ebben az esetben.

–    Ne legyenek sötét, félhomályos lyukak lefotózva. Ezek a tudatalattiban rossz érzéseket gerjesztenek.

Fotó: Jurassza Zsófia

Ahol nincs természetes fény, oda tegyünk inkább be maximális erősségű izzót, vagy ahova illik, gyertyákat.

5.    Bemutatáskor varázsoljuk el a vevőt!

Ha már a képeink kikerültek az ingatlanos oldalakra, és felkeltették a vevők érdeklődését, akkor így tudunk közelebb kerülni az üzlet nyélbeütéséhez:

–    Ideális, ha a fotókon látható állapotot hellyel-közzel meg tudjuk őrizni. Élőben kevésbé zavaró például az elől hagyott gyerekjáték vagy a mosogatóflakon. De azért legyen rend, várjuk úgy a vevőt, mintha vendéget várnánk.

Fotó: Jurassza Zsófia

Hassunk minden érzékszervére:

–    Az illatokkal is tudunk a vevőre hatni, kínáljuk meg kávéval, keksszel. A kávéillat a legtöbb emberben kellemes emlékeket ébreszt. Ám a szagokkal, mint például dohányszag, macska- vagy kutyaszag gyorsan elriaszthatjuk.     

–    Friss virág vagy kívánatos gyümölcs ilyenkor is legyen az asztalon.

Ezek után már csak ügyesen kell tárgyalni. Viszont még egy jó hír azoknak, akik belevágnak a home stagingbe: ezekből a lakásokból már nem szoktak a vevők alkudni. Úgy érzik, hogy az erre szánt pénzükért a maximálisat kapják, így inkább igyekeznek az üzletet gyorsan lezárni, nehogy más elkapkodja az orruk elől álmaik otthonát.
 

Exit mobile version