Mr Pearl, a fűzőkirály, akinek karcsú derekát Sissi is megirigyelné

Benecz Judit | 2017. Július 19.
Az újkori fűzőviselés legnépszerűbb alakja egy férfi, aki 45 centis derékbőségével már évtizedek óta hol sokkolja, hogy ámulatba ejti a nagyérdeműt.

Több évszázados történelme során számos különböző formában és okból hordták már a fűzőt. Viseltek derékfűzőt, mell alatti fazonút vagy épp olyat, ami a teljes mellet elfedi, bálnaszilával készítettet, majd később inkább fém merevítőset.

Hordták a nők alakjuk formázására – majd égették el őket, protestálván az egyenjogúság mellett -, és persze felvették a férfiak is, hosszú, hosszú évtizedekig, hogy tartásuk daliásabb, pocakjuk laposabb legyen.

Fűzőkészítő hirdetése Angliában, 1899-ben

Mégis, ha a fűzőkre gondolunk, inkább csak a 17-19. századi hölgyek jutnak az eszünkbe, akik pihegve tengették napjaikat szorosan rögzített fűzőikben. Épp ezért is érdekes, hogy korunk fűzőviselésének egyik legnépszerűbb alakja éppen egy férfi, aki 45 centis derékbőségével már évtizedek óta hol sokkolja, hogy ámulatba ejti a nagyérdeműt.

Mr Pearl-ről, a legendás fűzőkészítőről van szó, aki a legnagyobb divatházaknak készített már fűzős ruhákat, ráadásul ő maga is megszállottja az ellentmondásos ruhadarabnak. Thierry Mugler, Jean Paul Gaultier, John Galliano és a néhai Alexander McQueen is dolgozott vele, Dita von Teese burleszk táncosnő és modell pedig az egyik legnagyobb rajongója munkáinak.

Mr Pearl évtizedek óta napi 24 órában, a hét minden napján viseli az alakformáló ruhadarabot, amelyet csak a tisztálkodások erejéig vesz le magáról, mára pedig extrém vékonyra zsugorította derékbőségét. De honnan ez a fanatizmus?

Markból Mr Pearl

Mark Erskine-Pullin néven született Dél-Afrikában, 55 évvel ezelőtt. Kisfiú volt még, mikor szülei elváltak, ő pedig a nagymamájához került, aki napi szinten viselt fűzőt és megengedte neki, hogy segítsen azt felvenni és megfelelően szorosra húzni. Ezek az élmények pedig úgy tűnik egy életre fellobbantották benne a lelkesedést a ruhanemű iránt.

Huszonéves volt, mikor Londonba került, ahol a Királyi Operaházban kezdett el jelmeztervezőként dolgozni. Itt ismerkedett össze Leigh Bowery-vel, a ’80-as évek Londonjának egyik legmeghatározóbb performansz művészével, aki egyúttal a híres-hírhedt Taboo klubot is üzemeltette. Bowery-nek több ruhát is tervezett éjszakai fellépéseihez, majd szép lassan ő is az éjszakai klubélet egyik oszlopos tagjává vált.

Az itteni ismeretségek hozták meg számára az első megrendeléseket, eleinte csak jelmezek formájában, idővel azonban egyre inkább körvonalazódott számára, milyen irányba szeretné tervezői képességeit elmélyíteni – jelesül, vizsgálni, tanulni kezdte, hogy speciális ruhaneműkkel mennyire karcsúsítható le a derék.

Nagy hatással volt rá egy fotó Fakir Musafarról, aki többek között saját testén végzett különböző kísérleteiről volt híres, így arról is, hogy kipróbálta, mennyire karcsúsítható le egy ember dereka. Sajátját 48 centisre sikerült. Mr Pearl 30 éves volt, amikor elkezdte hasonló kísérletét, ami aztán azóta is tart.

Pinterest

undefined


A fűzőkészítés művészetét a legjobb szakemberektől tanulta, idővel pedig a felkérések sem maradtak el. Így jutott el 1989-ben egy New York-i eseményre, ahol találkozott Thierry Mugler divattervezővel, aki felkérte, készítsen soron következő kollekciójához egy fűzőt.

A feladat nem volt kicsi, mindössze két hét alatt kellett elkészíteni a ruhát, így Mark, aki eddigre már felvette a Mr Pearl művésznevet, éjjel-nappal a ruhán dolgozott többedmagával, hogy sikerüljön időben végezni vele. A siker nem maradt el, Mugler egy sor további munkával bízta meg, amíg 2003-ban be nem zárta couture-házát.

Az út a couture-ig és onnan tovább

Mr Pearl 1994-ben nyitotta meg saját műhelyét, amelyet 2002-ben költöztetett át Párizsba, ahol azóta is készíti rendkívül aprólékos munkával egyedi fűzőit. A divat sohasem volt élete központi eleme, több korábbi interjúban is elmondta, míg a divattrendek jönnek és mennek, addig a fűző örök, aminek nemes voltát nem befolyásolja az, hogy épp mennyire kapja fel az adott divathullám.

Persze a hírnévhez nem ártott, hogy a divatházak keblükre öleljék. Alexander McQueen még pályája elején például arra is felkérte, hogy modellkedjen a kifutóján, aminek akkor egyetlen egyszer eleget is tett. Az 1995-ös kollekció bemutatóját követően (Mr Pearl vonulását 13:15-nél keresd a lenti videóban) azonban mindössze egyszer dolgoztak együtt, igaz az olyan csodás lett, hogy később múzeumba is került.

Az 1996-os őszi/téli kollekcióhoz készült lila-fekete csipkés, magasított gallérú ruhát több tízezren láthatták a New York-i MET által szervezett emlékkiállításon, ami Alexander McQueen legjobb munkáit mutatta be a tervező halálát követően.

Pinterest

undefined

De ő készítette el a fűzőt Victoria Beckham Vera Wang esküvői ruhájához, Kylie Minogue 2005-ös Showgirl turnéján viselt kék, csillogó Galliano ruhához és Thierry Mugler ikonikus motoros “felsőjének” elkészítésében is részt vett, amit később Beyoncé is viselt az I am turnéjának promotálásához – annak ruháit ugyanis Mugler tervezte.

Pinterest

undefined

Pinterest

undefined

A divattervezők közül Antonio Berardi és Christian Lacroix kollekcióihoz is készített remekműveket, de a Chloé divatháztól is kapott megbízásokat. Mindezek egy része azonban már csak a múlt, ugyanis még a gyorsaságukról nem túl híres couture-házak is szűkebb határidőkkel dolgoznak, mint amit ő teljesíteni tud.

Egy Mr Pearl fűző készítése minimum egy hónapig tart, miközben többször próbálnia kell azt a megrendelőnek, de mint interjúiban elmondta, egy bonyolultabb, aprólékosan díszített darab akár fél évig is készülhet. Erre pedig a mai, rohanó világban nem mindenkinek van türelme.

Pinterest

undefined

Saját életformájával kapcsolatban egy interjúban kifejtette, a plasztikai sebészetet sokkal durvább beavatkozásnak tartja, mint a fűző viselését, mégis, szerinte jóval több ember számára elfogadhatóbb a lehetőség, hogy kés alá fekszik, mint hogy egy fűzővel próbálja formálni alakját.

Bár 45 centis derékbősége mindennek tűnik, csak egészségesnek nem, Mr Pearl szerint egy saját alkatra szabott, megfelelően elkészített fűző nem tud semmilyen kárt tenni a testünkben – az általa elért derékbőség pedig hosszú évek fokozatosan kialakított eredménye, amit bizony csak rengeteg áldozat és kötöttség árán tud fenntartani.

A fűző szorítását ő inkább egyfajta szigorú keretként értelmezi, ami miatt ügyelnie kell rá, hogy ne stresszeljen, ne rohangáljon és ne habzsoljon. Máskülönben a fűzőnek csak a szorítását érezni, nem azt a különleges tartást biztosító szerepét, amitől bárki magabiztosabbá válik.

Dita von Teese Jean-Paul Gaultier 2011 őszi/téli Haute Couture divatbemutatóján egy Mr Pearl által készített fűzős ruhában

 

Mentés

Mentés

Mentés

Exit mobile version