Mozifilmek ikonikus ruhái és amiket eddig nem tudtál róluk

Benecz Judit | 2017. Július 29.
10 Weird Ways Iconic Movie Costumes Were Created

Egy film sikerét nemcsak a színészi kvalitás vagy a jó rendezés határozza meg, bizony az sem mellékes, milyenek a kosztümök, amelyeket az egyes karakterek viselnek.

Egy jól eltalált öltözék örökre beleéghet a közönség retinájába, nem kevés plusz bevételhez juttatva a készítőket a filmhez kapcsolódó reklámtermékek értékesítésével. Ráadásul egy korszak hangulatát, ízlését, stílusát is tökéletesen összefoglalhatja a filmes kosztüm. Már ha az épp nem egy intergalaktikus űr sci-fi.

A jelmezek azonban sokszor állítják viselőjüket nem várt nehézségek elé. Van, hogy kényelmetlenül kicsik, máskor egyenesen fullasztóak vagy épp mérgezőek is tudnak lenni.

Szombat esti láz

John Travolta filmben viselt ruhái igazi stíluskapszulaként őrzik a hetvenes évekbeli diszkóláz cuppanós szereléseit. A forgatás kezdetekor azonban az igazi diszkóőrület váratlan hirtelenséggel távozott a menőségek soraiból, így Travolta meglehetősen gondban volt a megfelelő ruhák beszerzésével. Filmbéli karaktere számára az üzletek leselejtezett készleteit forgatta át, hogy találjon néhány használható göncöt és platform cipőt. Ez ugyanis nem a jelmeztervező, hanem az ifjú színészpalánta feladata volt.

Az erőfeszítés azonban megérte, hiszen Travolta ezzel a filmmel robbant be a köztudatba, arra pedig már csak kevesen emlékeznek, hogy a háromrészes fehér ruha, amit kábé minden filmplakáton láthatunk, nem egy különleges designer darab volt, hanem egy Brooklyn-i filléres ruhabolt terméke.

Ollókezű Edward

Tim Burton 1990-es alkotása komoly kihívásokat tartogatott Johnny Depp számára a jelmezét illetően is. A hatalmas kusza paróka és nyakig begombolt, szoros bőrruhája épp annyira volt kényelmes, mint amennyire annak látszott. A jelmeztervezők megtettek mindent a viszonylagos komfortérzet megteremtéséért, még egy spéci, hűsítő réteget is tettek a ruha alá, hogy Depp ne főjön meg élve a forró floridai napsütésben.

Tökéletes megoldásnak azonban még ez sem bizonyult, így a hosszú forgatási napok minden szünetét arra használta fel a színész, hogy ventilátorok segítségével próbálta testhőjét elfogadható szintre csökkenteni.

További érdekesség, hogy a kosztümhöz nem csak bőrt és némi latexet használtak fel, de Tim Burton akkori lakásának egy szófáját is feláldozta a jó ügy, illetve az ütős jelmez érdekében.

Grease

Meggyűlt a baja Olivia Newton-Johnnak a jelmezével, mikor a történet szerint a szende Sandy-ből dögös csajszi lett, neki pedig fel kellett vennie a szűk, fekete szerelést. A nadrág ugyanis olyannyira szoros volt, hogy azt úgy kellett rávarrni a színszénőre minden forgatási nap elején, így szegény még a mosdóba sem tudott kimenni mindaddig, amíg minden jelenetet fel nem vettek. Mindezek alapján mozogni, létezni is épp elég lehetett a szűk kosztümben.

A film sikere azonban valószínűleg kárpótolta a kellemetlenségekért, hiszen bár a Grease csak egy alacsony költségvetésű, egynyári alkotásnak indult, végül a legsikeresebb filmmusicalek közt tartják számon a mai napig.

Óz, a nagy varázsló

Nagy volt a fennforgás az 1939-es film klasszikus Bádogember szerepe körül, az eredeti elképzelésekhez képest ugyanis csak harmadikra alakult ki a végleges szereposztás. Eredetileg Ray Bolgert kérték fel rá, ő azonban elcserélte karakterét Buddy Ebsennel, akit a Madárijesztő szerepére szerződtettek. Kár volt azonban belemennie Ebsennek a cserébe, mivel rövid idő alatt a rendezők úgy döntöttek, kirakják a filmből.

Történt ugyanis, hogy Ebsennek a forgatás kilencedig napján légzési nehézségei adódtak, tüdeje összeesett és kórházba kellett szállítani. Mint kiderült, az ezüstszínű maszk volt az, ami miatt majdnem belehalt a színjátszásba. Arcát ugyanis a szerep kedvéért minden nap fehér festékkel fonták be, amelyre vastag rétegben vittek fel alumínium port a fémes hatás eléréséért. A kórházi vizsgálatokból kiderült, a színésznél egy idő után allergiás reakciót váltott ki az alumínium por és ettől lett rosszul.

Ebsen két hétig volt kénytelen kórházban maradni, ami idő alatt a filmkészítők végül úgy döntöttek, a legegyszerűbb megoldás, ha színészt cserélnek, így villámgyorsan leszerződtették Jack Haley-t. Neki mázlija volt, a port belekeverték a maszkba, úgy vitték fel az arcára, így ő egy enyhe szemgyulladással megúszta a filmfelvételeket. Mivel csak négy napot esett ki a forgatásból, Haley-t már nem tették ki a filmből.

Batman Visszatér

Tim Burton egy másik kasszasiker filmje körül is adódott némi cécó a jelmezekkel. Az 1992-es Batman Visszatérben Michelle Pfeiffer alakította a Macskanőt, akinek érthető módon szűk, fekete ruhát szántak a jelmeztervezők. A latex ruci azonban olyannyira szűk lett, hogy minden alkalommal vastagon be kellett hintőporozni a színésznő testét, majd vákuumal szívták ki a levegőt, hogy az tökéletesen rácuppanjon. Olyan passzentos volt, hogy nem csak levegőt volt nehéz venni benne, de a maszk annyira rátapadt a fejére, hogy saját hangját is alig hallotta.

Mindez azonban nem volt elég. Hogy kellőképp fényes legyen a jelmez, a kosztümtervezők szivacsos ecsettel vékony réteg szilikonnal fedték be, amitől az irtó jól mutatott az éjszakai jelenetekben. A szilikon azonban elég macerás volt, ugyanis mindenfelé csöpögött a színésznőről.

Gyűrűk Ura

Hogy Viggo Mortensen a lehető leghitelesebben játssza el Aragorn szerepét, úgy döntött, valóban el kell nyűnie a ruháját, hogy az kellőképp viseltesnek hasson a filmben. Mivel zuhanyzós jelenetekkel nincs épp megtűzdelve a filmes eposz, fontos volt, hogy a bőr ruha igazán olyan legyen, amely illik a hős vándor karakteréhez.

Mortensen ezért amikor csak tehette, a jelmezében járt kelt, abban élt, izzadt és létezett. Ha elszakadt, maga varrta meg, épp úgy, ahogy Aragorn karaktere is jó eséllyel tette volna. Erőfeszítéseit siker koronázta, hiszen a kész felvételeken látható jelmez tökéletesen illett a szerephez és a filmbéli környezethez is.

Halloween

Michael Myers alakja 1978 óta hozza ránk a frászt és okoz álmatlan éjszakákat, ha arra vetemedünk, hogy megnézzük a Halloween horror film valamelyik részét. Pedig a konyhakéssel gyilkolászó, két lábon járó rémálom eredetileg elég mókás módon kapta meg az agyakba bevésődött sápatag maszkot.

Az első rész vágója, Tommy Lee Wallace talált rá a maszkra egy hollywood-i üzletben, nevezetesen a Burt Wheeler’s Magic Shopban, ami híres volt akkoriban a jó minőségű latex maszkjairól. Wallace azonban érdekes módon közelített a témához, ugyanis nem valami tömeggyilkoshoz illő darabbal távozott az üzletből, hanem a Star Trekes Kirk Kapitányt, vagyis William Shatner színészt ábrázoló maszkkal. Hogy a maszk jól illeszkedjen Myers elképzelt megjelenéséhez, nagyobb lyukakat vágott a szemeknek, valamint az egészet lefújta egy kékes-fehér festékspray-vel.

Mentés

Mentés

Mentés

Exit mobile version