Ezért lett a nude a divat legkirekesztőbb színe

Benecz Judit | 2017. Augusztus 17.
Hogy miért tud nagy port kavarni egy ártatlan bézs árnyalat, az benne van már ebben a mondatban is: mert nem bézs. Vagy nem csak az.

Tombol a nude mánia, a rúzsoktól a körömlakkokig mindenben keressük a lágy, hozzánk passzoló színeket, a szépségipar pedig szerencsére már vette a lapot és kellően széles kínálattal turbózta fel magát. Nem úgy a divatvilág, ahol a testszínű ruhák választéka jórészt kimerül 2-3 árnyalatnál, már ha egyáltalán van annyi belőle.

Kylie Jenner testszínű bikiniben – a nude ruhák többek között neki köszönhetik népszerűségüket

Az ellentmondásosság igencsak érthetetlen. A nude ruhák, alsóneműk és fürdőruhák az egyik legnagyobb trendet képviselik, amelynek lényege épp az lenne, hogy alig ütnek el viselőjük természetes bőrszínétől. Eltakarják amit illik, az összkép mégis letisztult, egységes lesz. Ehhez képest a gyártók meglehetősen szűken értelmezik, milyen is a nők természetes testszíne és nem tudnak elszakadni a közepesen világos, bézs árnyalattól.

Így ha egy nő nem átlagos, fehér bőrszínnel rendelkezik, fel van adva neki a lecke rendesen, ha testszínű öltözéket szeretne találni magának. A hófehér bőrű, északi típusok és sötétebb bőrszínűek számára egyaránt nehéz dolog a vásárlás, bár határozott hátrányban mégis az utóbbiak vannak.

Nubian Skin

Kivételeket persze találni. A fehérneműk terén a Nubian Skin volt az első, amely kifejezetten a sötétebb bőrű hölgyek számára kínált nude alsóneműket, de több más kisebb márka is útjára indult már a világban, amelyek ezt a piaci rést hivatottak kitölteni.

Fast fashion fronton azonban siralmas a helyzet, a nude pikk-pakk leszűkül a bézses árnyalatra még a legnagyobbaknál is, mint a H&M, a Zara vagy a Mango, de a Zara családjához tartozó fehérnemű márka, az Oysho számára is csak a világosdrapp számít “natural” árnyalatnak.

A designer márkák esetén Kanye West sok kritikát kapott 2. Yeezy kollekciója tobzódott a különféle nude színekben, ami persze elvárható is volt, ha azt vesszük, hogy felesége és népes családja előszeretettel bújik testszínű ruhákba.

Rajta kívül Christian Loboutin számít említésre méltónak, a márka ugyanis évek óta kínálja piros talpú cipőit több, különböző nude színben is. Louboutin időben meghallotta vásárlói szavát, akik nem voltak restek számára jelezni, az általa készített nude cipő egyáltalán nem illett bőrszínéhez. 2013-ban ezért öt árnyalatot mutatott be Nudes kollekciójában, amely 2015-ben további kettővel bővült. Múlt évben pedig az elérhető fazonokat is bővítették, a pumps és tűsarkú cipők mellett balerinák is választhatóak különböző testszínekben.

Hogy miért nem lépnek a divatmárkák, annak egyik oka a befektetendő pénz nagysága. A varrodák viszonylag magas minimális darabszámmal vállalják a megrendeléseket, ez pedig jócskán megdrágítaná a dolgot egy kisebb márkának, ha 5-6 különböző színben szeretné ugyanazt a termékét kínálni, nem beszélve a különböző méretekről. A piac kis szereplői számára így szinte esélytelen ezt megugrani, a nagyok pedig úgy tűnik, szintén tartanak tőle, hogy nyakukon marad a sok ruha – vagy csak nem veszik észre az egészen nyilvánvalót.

A divatipart, ezen belül is a high fashiont úgy tartják, mint amit régről fakadóan a “fehérek” irányítanak, némileg elavult nézetei és kimondatlan szabályai miatt pedig borzasztó nehezen reagál felgyorsult világunk változásaira. Multikulti korban élünk, a legfiatalabb generációk jóval szabadabb, színesebb világba születnek bele, így nyitottabbak elfogadóbbak mindennel szemben, ami más, ami eltérő az átlagostól.

Forrás: The changing colours of the world’s population, https://ktwop.com

A látásmódbeli változások mellett pedig ott vannak a számszerűsíthető demográfiai változások: a gazdasági, politikai, társadalmi és megannyi más hatásnak köszönhetően a világ színes bőrű lakossága már most is nagyobb arányban nő, mint a világos bőrű, hagyományosan Európa és Észak-Amerika népei. A gazdasági fejlődés pedig kisebb-nagyobb mértékben a fejlődő országokat is jellemzi, a fizetőképes kereslet erősödésére ezért megérné még időben reagálni, nehogy bárki is megkapja a csődközeli állapotokat is előidézhető “kirekesztő” és “rasszista” jelzőket. Vagy még rosszabb, végig kelljen nézni, ahogy a versenytárs előbb lép és bezsebeli a plusz profitot.

Mentés

Mentés

Exit mobile version