Hamarosan a ruhát is részletre vásároljuk

nlc | 2019. Július 15.
Nem biztos, hogy jó az irány, mégis népszerű.

Bár itthon még nem dívik a szokás, világszinten már több mint 17 000 kereskedőnél vásárolhatunk alacsony kezdő részlettel, kamatmentes részletfizetésre divatcikket – épp úgy, mint valamilyen elektronikai cikket. Míg azonban ez utóbbiak több százezer forintos tételt is jelenthetnek, amelyek esetén könnyen elképzelhető élethelyzet, hogy a pénzügyekben megfontolt ember is rákényszerül a hirtelen túlköltekezésre, a ruhák és táskák világában nehéz olyan, valóban súlyos állapotot elképzelni, mikor egy konkrét öltözéket akkor is meg kell vásárolnunk, ha épp nincs rá pénzünk. 

A valóság persze az, hogy egyáltalán nem kell szorult helyzet hozzá, hogy egy pólót részletre vegyünk, pláne ha fiatalok vagyunk, és bohók, a szombati esti outfit pedig állati sokat nyom a latban a haveri körben. Az új fizetési opciót ugyanis nem az őszi iskolakezdéstől stresszelő szülőknek, sokkal inkább a fiatal korosztálynak találták ki, kiszagolva a tényt, hogy huszonévesen a többség még nem áll a tudatos pénzgazdálkodás csúcsán, ellenben már van bevételük, és igényük rá, hogy el is költsék azt.

Az Afterpay szolgáltatás jelzése az Urban Outfitters márka webshopjában

A részletfizetési opciót már több startup cég is kidolgozta, közülük is az ausztrál Afterpay a legfelkapottabb, amelynek 28 éves alapítója mára már milliárdos üzletember lett az ötletből, hogyan költekezzük túl magunkat stílusosan. A részletfizetés a ruházati cikkek esetén egészen hasonlóan működik, mint mondjuk mobilvásárlásnál: rendeléskor csak egy csábítóan alacsony összeget vonnak le a számláról, a fennmaradó részt pedig három-négy részletben, időben elosztva kell kifizetni. Ha nem fizetünk időben, akkor persze büntetést számítanak fel, de úgy tűnik, ennek kockázatával is megéri a vásárlóknak a lehetőség. Erre utal legalábbis, hogy azokban a webáruházakban, ahol az Afterpayt bevezették, jelentősen megugrottak a rendelések értékei, és jóval kevesebb árut hagytak magukra a kosárba téve. A fizetési lehetőség a kereskedőknek is tetszik, annak ellenére is, hogy az Afterpay például a vásárlási összeg 4-6 százalékát teszi zsebre magának, ami jóval magasabb, mint a bankkártyás vásárlások díja.

A részletfizetési lehetőség persze még mindig jobb, mint hitelkártyán halmozni az adósságot, amelyre még kamatot is felszámítanak, mégis megvan a veszélye, hogy a vásárló, élve a kihagyhatatlan lehetőségek sorozatával, annyira túlköltekezi magát, hogy aztán nem tudja fizetni a fennmaradó részleteket. Ebből a szempontból pedig a kamatmentesség még plusz csáberőt is jelenthet.

Exit mobile version