Égi muzsika

nlc | 2001. Augusztus 09.
Várakozással nézünk elébe fiatal magyar muzsikusok nyáresti BACH-koncertjének, ahol barokk kori hangok versenyeznek egymással a közönség kegyeiért.

A korabeli hangulatot idéző zene segítségével reményünk lehet egy letisztult, harmonikus világban ücsörögni, megmerítkezni a jól megkomponált, nyugodt csöndben, akár behunyt szemmel is.
Csöndnek nevezem, mert ma a látványok hatásvadász zsúfoltsága már annyira kimerítette érzékszerveinket, hogy J.S.Bach muzsikája egyfajta jóleső csöndnek hallható. Ez a zene megelégszik kevés szólammal, kevés hangszerrel, kevés hangerővel – vagyis nagyszerűségéhez méltó szerénységgel, egyedülállóságában is egyedül. Az est fényét emeli egy Magyarországon kevesek által ismert „régi korokat” idéző vonós hangszer, a gamba használata, melynek tiszta muzsikája megrezgeti lelkünk húrjait. A fiatal Sonora Hungarica Consort régizene együttestől és vendég előadótól „hallgatólagosan” elvárhatunk egy valóban harmonikus estét, ahol a hangszerek, az énekhang és a gondolatok is egymásra találhatnak.

Találkozzunk az I. ker. Polgármesteri Hivatal aulájában, augusztus 12-én, este fél 8 órakor!

A hangversenyen a hangszeres műveken – blockflöte-, viola da gamba, szonáták és triószonáták – kívül hallhat a közönség három áriát is J.S.Bach egyházi kantátáiból.

Az elsőként megszólaló Mein Seelenschatz ist Gottes Wort–ária a Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fällt kantáta (BWV 18) egyetlen áriája. Keltezése a szerző weimari éveire tehető. A meglepően rövid ária különlegesen bensőséges hangvételű.

A második „Höchster was ich habe” ária a Brich dem Hungrigen dein Brot (BWV 39) kantátából való. Alfred Dürr a következő gondolatot fűzi a kantáta magyarázatához: „A zene arról tanúskodik, hogy Bach a mű komponálásakor művészete csúcspontján volt.” A legenda azt tartja, hogy Bach e „menekült kantát” az 1732-ben Salzburgból elűzött protestánsok emlékére tartott istentiszteletre írta. Az ária, mely az 5. tétele a kantátának a felebaráti szeretetről és a keresztény ember legfőbb Isten felé intézett kérésről szól, hogy fogadja őt irgalmasan magába.

Az áriák közt utolsóként fog megszólalni a Weichet nur, betrübte Schatten kantátából (BWV 202) „Sich üben in Lieben” ária. Ez az első a „Mennyegzői” kantáták közül. A művet valószínűleg 1718 és 1723 között komponálta Bach, a pontos keletkezési időpont nem ismeretes. Az ária a 7. tétel vidám hangvételével a kantátában a záró részben helyezkedik el. Élénk zárlatot továbbfokozva Bach az ária után a kantátát még egy záró Gavotte-tal is megtoldja. Minden bizonnyal egy paraszt-, v. legföljebb nemesi esküvőnek lehet a hallgató tanúja, mert a kantáta szerényelőadói apparátusa nem tükrözné az előkelőbb megrendelő pompáját.

Néhány szó az együttesről:

A SONORA HUNGARICA CONSORT 1992-ben alakult hivatásos historikus zenészekből. Repertoárja az úgynevezett régizene időszakának – a reneszánsz és barokk kor – kamarazenéjéből áll. A SONORA HUNGARICA CONSORT magja egy trió: blockflöte – csembaló (orgona) – viola da gamba, mely gyakran bővül ki énekesekkel és egyéb régizenei hangszerekkel, alkalmassá válva így kisebb oratórikus és zenekari művek előadására (kantáták, concertók stb.) Az együttes fennállása óta több száz koncertet adott Magyarországon és külföldön egyaránt (Ausztria, Szlovákia, Németország, Svájc, Olaszország, Franciaország), ahová szerepléseiket követően rendszeresen visszahívják őket. A SONORA HUNGARICA CONSORT-nak 1997-ben, 1998-ban és 2000-ben jelent meg önálló CD-felvétele: „J.S.Bach-Concertos”, „J.S.Bach:-Sonatas” és „Német és francia zene a XVII és XVIII századból”.


A Johann Sebastian BACH hangverseny pontos programja:

F-dúr szonáta BWV 529
Mein Seelenschatz ist Gottes Wort – ária BWV 18
D-dúr gambaszonáta BWV 1040
Höchster was ich habe – ária BWV 39
g-moll szonáta BWV 1034
Sich üben im Lieben – ária BWV 202
F-dúr triószonáta – BWV 529

Előadói:

Sonora Hungarica Consort
Dézsi Bernadett – szoprán
Lachegyi Imre – blockflöte
Szászvárosi Sándor – szoprán és basszus viola da gamba
Nagy Zsuzsanna – csembalo
Kalmanovits Zoltán – viola da gamba

Exit mobile version