A kreativitás fejlesztése

nlc | 2003. Február 24.
Sokan egyenlõséget tesznek a tehetség és kreativitás közé, pedig ezek a fogalmak nem egymás szinonimái. A kimagaslóan kreatív személyek csupa paradoxonokból állnak: nyitottak és mégis zárkózottak, bolondosak és komolyak egyszerre.

Mi jellemzi a kimagaslóan kreatív gyermekeket?






  • Igényli a kényelmet, a biztonságot, az elfogadást, hogy ugyanolyan legyen, mint a többiek, ugyanakkor kényszert érez magában a másságra.

  • Nem fogadja el, hogy csak egyetlen jó megoldás létezik, de mereven ragaszkodik a saját megoldásához.

  • Rendkívül önálló, erősen elbizakodott, mindent maga akar felfedezni, mégis nagyon vágyik arra, hogy kreatív ötleteit, produkcióit, megoldásait másokkal megossza és a csoporttal elfogadtassa.

  • Az összetett és nehéz feladatokat preferálja, de egy sor dolgot leegyszerűsít, tartva a rövidzárlattól.

  • Következtetéseiben megfontolt, jó humorérzéke játékos kedvvel párosul.

  • Nagyon érzékenyen érinti, ha bírálják vagy nem fogadják el, ugyanakkor a kudarcok vagy a megoldatlan helyzetek hidegen hagyják. 



    Fontos jellemző még:

     




    – önállóság, önfegyelem
    – esetenként tekintélyellenesség
    – a csoportnyomással szembeni ellenállás, máskor feltűnő alkalmazkodóképesség
    – kalandvágy
    – tolerancia a kétértelműséggel szemben
    – az unalom nem tűrése
    – az aszimmetria előtérbe helyezése
    – a szokásostól eltérő gondolkodás ill. megoldások alkalmazása
    – a részletekre is kiterjedő figyelem
    – jó esztétiakai érzék
    – rendhagyó nemi szerep elsajátítása






    Hogyan tudunk segíteni?

    Nyilvánvaló, hogy a kimagaslóan kreatív gyermekek egyedül, tanári és szülői segítség nélkül nem tudnak megbirkózni ezekkel a paradoxonokkal, márpedig ennek híján nem tudják kibontakoztatni képességeiket. A kreatív gyermekek neveléséhez a következő segítséget adhatjuk:

    – az önkifejezés bátorítása,
    – az elfogadó légkör megteremtése,
    – elismerés, a tisztelet megadása,
    – a bizalom állandó éreztetése.
    – érzelmi támogatás,
    – annak megengedése, hogy ha a gyereknek úgy jó, nyugodtan térjen vissza az életkorának megfelelő viselkedéshez;
    – a fegyelmezettséggel kapcsolatos követelmények félreérthetetlen formában való közlése,
    – teljesítményközpontú légkör megteremtése,
    – szimulációs játékok, amelyek az ötletteremtésre és a divergens gondolkodásra építenek,
    – valamint az olyan önálló munka, amelyet csoportos megvitatás követ.
  • Exit mobile version