Sajtófotó 2003

Váradi Péter | 2004. Március 30.
Ezt látták tavaly a magyar fotósok kamerái: elõbukkan az újszülött feje egy apás szülésen, Bob Dole egykori amerikai elnökjelölt Leninnel kacsint össze, körmendi nõk elvesztett állásukat siratják, s 64 foggal mosolyog Medgyessy és Schröder.

Fagyálló címmel forró teát ivó hajléktalanokat is láttak, amerikai katonákat Bagdadban, Zoran Gyingyics temetését Belgrádban, és neonfényeket a detoxikáló futurisztikus folyosóin. Mindezek után pedig jön Zira, a 27 éves, 7 éve heroinfüggő lány, és belövi, eladja, elhagyja magát, családját, életét.







Csurka István
A zsűri 22 kategóriában adott ki díjakat, és összesen 5317 képet nézett meg. A legnagyobb értékű két díjat kapta Benkő Sándor egy éppen bezáró cipőgyár munkásnőinek arcáról készült képével, melynek címe Utolsó nap a tűzősoron, illetve Magyar Ádám, aki egy indiai bentlakásos fiúiskolában készített fotókat. Megrázó erejű képek elsősorban nem nagypolitikai pillanatokat örökítettek meg tavaly, hanem személyes eseményeket. Gárdi Balázs egy apás szülésről készítette sorozattal nyert megérdemelt első díjat, Dóka Béla pedig a „szétesett” hernyós lányról készített sorozatával nyert az ’Emberábrázolás, portré’ kategóriában. De a már említett főszereplők mellett találkozhatunk még Terry Blackkel és Danikával is, vagy mikrofonszeművé fotózott Csurka Istvánnal. Ez utóbbi a Humor kategória második helyezettje, ahol nem adták ki az első díjat.

Egy jeggyel egyébként négy kiállítást nézhetünk meg idén. Az elsőt Sajtófotó 2003 címen, majd a National Geographic állítja ki „best of” felvételeit, jelen van a Raiffeisen Bank saját, Párbeszédek című pályázatának díjazottjaival, valamint Pap Jenő, a nemrég elhalt fotós legjobb képeit is megnézhetjük. A National Geografic talán legjobb képén egy kőszénbányász nő áll egy kis szoba közepén. Éppen cigarettára gyújt, a felirat nélkül rá se jönnénk, hogy nő. Szénpor színű az arca, mögötte a lánya ül egy ágyon, menyasszonyi ruhában, esküvője előtt közvetlenül. A lány az arcát kezébe temeti, 15 éves. A kép hihetetlen, elmondhatatlan.

A Presser Gábor és Soltész Rezső jelenlétével megerősített megnyitón egyszer csak Verebes István-féle videófalba ütközünk, melyen a mester osztja az észt. Mindez azért, mert ő, valamint Erős Antónia is tagja volt a Presser-féle zsűrinek, mely a Budapest Fotográfiai Ösztöndíj nevű jutalmat osztotta ki. Jutalmazottjuk ehhez mérten az összművészetet képviselte, amennyiben képei egy vándorcirkusz bensőséges pillanatait osztották meg velünk. Volt öreg, fáradt bohóc, nyerítő póni, teve-hátsó meg egy erőművész, akinek a feje nyak nélkül folytatódott vállizomzatában. A szerző Dezső Tamás.

Glatz Ferenc megnyitója után kiadónk, a Sanoma Budapest Kiadói Rt. képviseletében Ruszkai Nóra vezérigazgató-helyettes jelent meg. Ruszkai Nóra alkalomhoz illő térd fölötti pasztellzöld kiskosztümöt viselt. A vezérigazgató-helyettes elmondta: a Sanoma harmadik éve a rendezvény főszponzora, és ameddig a Magyar Sajtófotó Kiállítás létezik, addig a Sanoma támogatni fogja az eseményt. Ennek örömére a Néprajzi Múzeum is felajánlott egy különdíjat. Ekkor lassan felhangzottak a díjazottak nevei, a megnyitó közönsége azonban jószerivel már a kiállítás ajtajában lógott, úgyhogy tapsolni alig jutott ereje. Látni akarta, amiről fentebb már írtunk.







Benkő Sándor : Utolsó nap a tűzősoron Kattints a képre!
Ha utólag valami hiányérzet támad a nézőben, az nem a kiállított képek miatt lesz, hanem azok miatt az események miatt, melyekről nem készült felvétel. Örültünk volna, ha ilyen vértelen (és nem vérszegény!) lett volna a tavalyi év, de sajnos nem így volt. A kiállított képek viszont tényleg nagyszerűek, rögzítik és elmélyítik emlékeinket. Szórakoztatnak, de ettől nem fogunk mindig nevetni.

XXII. Magyar Sajtófotó 2003
(2004. március 25. – április 25., Földszint)
Néprajzi Múzeum, Kossuth Lajos tér 12.
Exit mobile version