A megtorló

nlc | 2004. Július 08.
Egy ügynök sosem vonulhat vissza. Frank Castle (Thomas Jane) sok halált látott már. Kommandósként kezdte, aztán az FBI különleges ügynöke lett, most szeretné végre a békés hétköznapokat élvezni felesége és kisfia oldalán.

Ám az utolsó akciójába hiba csúszik, és egy fiatal kollégája meghal. Azt senki sem tudta, hogy az ifjú ügynök apja a nagyhatalmú üzletember, Howard Saint (John Travolta). A férfi bosszút esküszik, és mert vagyonát a törvényen kívül szerezte, bőven megvannak a kapcsolatai hozzá, hogy véres tervét végre is hajtsa. Castle ügynök már nem tudja megmenteni a családját. Magára marad, és nincs vesztenivalója. A törvényben nem bízik, és csupán egy dolog élteti: a megtorlás. Nincsenek természetfeletti képességei, nincs varázsereje. De a fájdalom megkeményíti, a gyűlölet szárnyakat ad neki. Nem szuperhős, mégis győzni fog.

A megtorló
(The Punisher)
Színes, feliratos amerikai-német akciófilm, 2004

Főszereplők: Thomas Jane, John Travolta, Rebecca Romijn-Stamos, Roy Scheider
Rendezte: Jonathan Hensleigh

124 perc
Columbia TriStar
InterCom

Mozipremier: 2004. július 15.

Háttér:

A Marvel Comics 1974 februárjában mutatta be Frank Castle, a Megtorló néven ismert bosszúálló figuráját, ekkor azonban még csak a The Amazing Spider-Man mellékszereplőjeként bukkant fel. Castle egy olyan popkultúrában kezdte pályafutását, mely rokonszenvvel fogadta az olyan magányos antihősöket, mint Popeye Doyle a Francia kapcsolatban vagy a Clint Eastwood által többször is megformált Harry Callahan a Piszkos Harry-filmekben. Ezek a zsaruk a maguk könyörtelen módján szálltak szembe a nagyvárosok bűnözőivel. 1974 júliusában – öt hónappal a Megtorló első színre lépése után – mutatták be a Bosszúvágy című filmet, melyben a főszereplő Charles Bronson egy New York-i építészt játszott, aki maga vette kezébe az igazságszolgáltatást. „A filmekhez hasonlóan a képregények is reflektálnak a korra, melyben keletkeznek – mondja Avi Arad producer, a Marvel Stúdió elnöke. – A Megtorló a hetvenes évekbeli össztársadalmi szorongás terméke.”

Frank Castle már nem csak 1974 igazságosztója, mert a film egy másik korszak szorongásairól szól. „Szerintem ez a figura napjainkhoz tartozik – mondja Hensleigh. – Az igazság kérdése és a bosszú vagy büntetés problematikája a ma emberét is erősen foglalkoztatja. Filmesként nem foglalok állást egyik oldal mellett sem. Nagyon figyeltem arra, hogy a képregényhez hasonlóan szabályokat állítsak fel a szereplőnek. Ha egy ember a bosszúnak szenteli életét, ha úgy tetszik, a társadalom nevében, akkor jól teszi, ha kemény, hatékony szabályai vannak. Castle célja, hogy azok nyomába eredjen, akiket jól ismer, akikről kétségkívül tudja, hogy szörnyű tetteket követtek el. Nem válik mértéktelenné a bosszújában.”

A Megtorló kezdettől fogva kitűnik a szuperhősök univerzumából, neki ugyanis nincsenek természetfeletti adottságai. Amit tud – legyen az test elleni harc, fegyverhasználat vagy stratégiai tervezés -, mind megtanulható. A Megtorló az olvasókhoz hasonló hús-vér ember. Olyan népszerű figura lett, hogy saját sorozatot indítottak neki, és 1990-re már havonta három alkalommal jelent meg. Az utóbbi években a történet megújult, Garth Ennis írta és Steve Dillon illusztrálta a sorozat könyveit, köztük a Welcome Back Frank című szériát.
Az elmúlt néhány évben a Marvel Comics-képregények és azok karakterei alapján készült filmek szép sikerrel szerepeltek a mozik műsorán, köztük az X-Men, a Pókember, a Daredevil és a Hulk. Mivel a Megtorló nem tipikus Marvel szuperhős, a cég munkatársai úgy érezték, hogy a filmváltozatnak is sajátosnak kell lennie. A Marvel és Gale Anne Hurd producer Jonathan Hensleigh-re bízta a történetet, aki olyan akciófilmek forgatókönyvét jegyzi, mint A szikla, a Con Air, az Armageddon vagy a Die Hard 3. Hensleigh-t a Welcome Back Frank sorozat annyira magával ragadta, hogy azonnal elkötelezte magát a film mellett. A téma és a képregény hangneme egyaránt vonzotta. „Szeretem a bosszútörténeteket – mondja -, csak az a gond velük, hogy ezek az amerikai mozi fontos árucikkei közé tartoznak, és emiatt a műfaj kicsikét túljátszott már. Ez a sztori azonban végig fogva tartotta a figyelmemet, új színt vitt a műfajba. Van benne egyfajta frissesség a mellékszereplők révén. Ők nagyon nagy szerepet játszanak a ’Welcome Back Frank’ című sorozatban. Azt hiszem, jelentős mértékben nekik köszönhető, hogy a történet olyan nagy hatást gyakorolt rám.”

Exit mobile version