Eldobott gyeplő
A film valós problémára hívja fel a figyelmet: a nagyvállalatok gyakran hazudnak, kizsákmányolják a dolgozóikat valamint a természetet, és a gazdasági érdekek gyakran felülírják a lelkiismeret szavát. Az üzenet hitelességét azonban veszélyezteti, hogy a filmben nyüzsögnek a tárgyi tévedések, történelmi ferdítések, meg a propagandista megszólalások. Nem nélkülözi a szájbarágós, hatásvadász megoldásokat sem, miközben megfeddi és elítéli a gyermekagyat átmosó reklámok készítőit. Bort iszik, de vizet prédikál, ráadásul ostoba fajankóként kezeli a nézőt. Nehéz egy ilyen felütésből jól kijönni. A The Corporationnak is csak mérsékelten sikerül, viszont célját eléri, hiszen elgondolkoztat.
Spanyolviasz
A nagyszabású dokumentumfilm forgatása hat évig tartott, a riportok mellett felhasználtak hozzá tévés reklámokat, másodvonalbeli mozifilmekből való jeleneteket és vállalati propagandafilmeket is. |
A több mint 40 megszólaltatott interjúalany vezérigazgatók, brókerek, tőzsdeguruk és ipari kémek közt ott vannak a Pfizer, a Goodyear Tire, a Royal Dutch Shell (a világ második legnagyobb energiatársasága), a Burson Marsteller (vezető PR világcég) és az IBM számítógép-óriás első számú vezetői, továbbá hangot kap Milton Friedman Nobel-díjas közgazdász, Vandana Shiva indiai fizikus és környezetvédô aktivista, Noam Chomsky, médiakritikus és a Massachusetts Institute of Technology nyelvész professzora, Naomi Klein globalizációkritikus író, és a dokumentumfilmes Michael Moore. |
Hurrá, repülünk!
Néhány balga annak idején azt hitte, repül, amikor a hegytetőről elrugaszkodott, pedig zuhant, csak még nem látta a földet. Ugyanez a hamis illúzió igaz a nagyvállalatokra és a lázadóra is.
A nagyvállalatok támadhatóak, sőt a támadások többsége mögött valós problémák húzódnak, de addig nem születik hatékony megoldás, amíg szellemeket kergetünk, szidjuk a nagyvállalatokat, miközben vásárlóik vagyunk.
Rendezte: Mark Achbar és Jennifer Abbott
Kapcsolódó fórum »