A diszkont-repülőtársaságokra van a legtöbb panasz

nlc | 2008. Szeptember 01.
Törölték a járatodat, vagy túlfoglalás miatt nem fértél fel a gépre? Esetleg belefutottál egy reptéri sztrájkba, és külföldön rekedtél? Tudod, hogy mi ilyenkor a teendő, és milyen jogok illetnek meg? Eláruljuk!

Mikor kaphatunk kártérítést?

Egy tavaly év végén készült felmérés szerint a 25–45 éves magyarok fele nem ismeri a repülőjegy-foglalás során őket megillető jogokat, a megkérdezettek kétharmada pedig szeretne többet megtudni a járat foglalásával és törlésével kapcsolatos fogyasztói jogokról. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE) számos panasz érkezik a légi utazással kapcsolatban.
Keszthelyi Nikoletta projektmenedzser elmondta, hogy a legtöbb negatív jelzés az egyre nagyobb teret nyerő diszkonttársaságokkal kapcsolatos. Példaként egy olyan esetet hozott fel, amely bármikor előfordulhat. Mi ilyenkor az utasok lehetősége és mik a jogai?

A repülőtéren köd miatt nem szállt fel a járat. Két óra elteltével a légitársaság mindenkit hazaküldött, mégpedig úgy, hogy semmiféle alternatív megoldást nem ajánlott fel. Az utasok a saját költségükre buszt béreltek. Az OFE állítja: a légitársaság részéről az eljárás kifogásolható, az utasok kártalanítást kérhetnek, ha bizonyítani tudják, milyen káruk származott a diszkonttársaság eljárásából. Az alábbiakban az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület az alábbi jó tanácsokkal látja el a légi utasokat.

Fórumajánló: fapados foglalás »


Jogunk van a tájékoztatáshoz!

A légi fuvarozó kérés nélkül is köteles írásos tájékoztatást adni a kártalanítás és a segítségnyújtás szabályairól, valamint az eset kivizsgálására hatáskörrel rendelkező nemzeti szervről.

1. Amennyiben járatunkat törlik vagy beszállásunkat visszautasítják, kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére vagy más járatra való átfoglalásra van jogunk.

2. Ha beszállásunkat a mi hibánkból utasítják vissza – például késve érkezünk a repülőtérre –, akkor nem illetnek meg minket a fenti jogosítványok.

3. Járattörlés esetén nem jár kártalanítás, ha a törlésről legalább 14 nappal a menetrend szerinti indulási időpontot megelőzően tájékoztattak bennünket, vagy az eredeti menetrendhez közeli időben átfoglalást ajánlanak fel, illetve ha a járat törlését rendkívüli körülmények okozzák.

4. Előfordul, hogy sztrájk miatt nem indul el a repülőgép. Ezt vis maiorként, azaz előre nem látható esetként tartják számon, ilyen esetekben kártalanítás nem jár az utasoknak.

Ételt, italt kell biztosítaniuk

A légitársaságnak késés vagy járattörlés esetén gondoskodnia kell az ellátásunkról is. Az utasoknak díjmentesen fel kell ajánlani:

1. két telefonhívást, telex- vagy faxüzenetet, vagy e-mail küldését;

2. étkezést, frissítőket;

3. bizonyos esetben szállodai elhelyezést;

4. szállítást a repülőtér és a szálláshely között.


Mi számít késésnek?

• Két óra 1500 kilométeres vagy annál rövidebb útnál;

• három óra az összes Európai Közösségen belüli, 1500 kilométernél hosszabb út és az összes egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti út esetén;

• négy óra a fentieken túl.

• Legalább ötórás késés esetén, ha úgy döntünk, hogy már nem kívánunk elutazni, kérhetjük a jegy teljes árának visszatérítését.

Kártalanításkor a repülőút távolságától függően kapunk meghatározott kártérítést.

Kártalanítás mértéke (EUR) Repülőút távolsága
250 1500 km alatti út
400 1500 km-nél hosszabb, Európai Közösségen belüli út, és minden egyéb 1500 és 3500 km közötti út
600 többi

 

Fontos tudni!

Ha alacsonyabb osztályon helyeznek el bennünket, mint ahová a jegyünk szól, igényt tarthatunk arra, hogy visszafizessék nekünk a jegy árának bizonyos százalékát, aminek mértéke a repülőút távolságától függ. 1500 kilométer alatt 30%, 1500–3500 kilométer között 50%, afeletti kilométer esetén pedig a jegy árának 75%-ának visszafizetését kérhetjük. Ellenkező esetben – tehát ha az eredetinél magasabb osztályon oldják meg elhelyezésünket – a légitársaság nem kérheti tőlünk a különbözet megfizetését.

Ne féljünk külföldre utazni, az Európai Unió országaiban ugyanazok a jogok illetik meg az utasokat. Az utasok védelmét szolgáló kötelezettségek szerződésben nem korlátozhatók, és alóluk mentesülni nem lehet. Ha mégis ilyen szerződést írnánk alá, és emiatt alacsonyabb kártalanítást kapnánk, akkor követelhetjük a különbözet megfizetését.

Forrás: Meglepetés

Fapados.lap.hu
Repülőtér.lap.hu
Repülőjegy.lap.hu

Exit mobile version