6 legendás színész-rendező páros. Leonardo DiCaprio és a Viharsziget

TóCsa | 2010. Március 09.
Martin Scorsese a New York bandái, az Aviátor és A tégla után immár negyedszer dolgozik együtt Leonardo DiCaprióval, és a Viharsziget a páros eddigi legjobb mozija.

Az ötvenes években játszódó thriller olyan sűrű atmoszférával indít, hogy majd kitépjük a kezünkkel a székünk karfáját. Egy világtól elzárt, sziklás szigeten vagyunk, ahol egy elmegyógyintézetben a legveszélyesebb betegeket őrzik, akik szinte kivétel nélkül mind gyilkosságért ülnek itt. Amikor az egyikük nyomtalanul eltűnik, Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) rendőrbírót küldik oda, hogy megoldja az ügyet. A hely lakói azonban nem túl együttműködőek, sőt mintha titkolnának valamit.

Scorsese új munkája Dennis Lehane (Titokzatos folyó, Hideg nyomon) regényéből készült, ő a modern krimi egyik legnagyobb íróegyénisége. Új története is csavaros munka, de aki tapasztalt thrillernéző, az legalább a film felénél rájön majd a nagy csavarra, de itt jön képbe a rendezői bravúr. Scorsese ennek ellenére végig ébren tartja a feszültséget, és apró kérdéseket helyez el a néző agyában, ezek azután sem hagyják nyugton, hogy a rejtély nagy részét már megfejtette. A Viharsziget tökéletes paranoiamozi, ahol nem bízhatunk meg semmiben és senkiben, a főhőst is beleértve. Profin összevágott munka, a látványtervezők biztosan díjakat érdemelnének Daniels rémálmainak hátborzongató megjelenítéséért, a filmhez összeválogatott vészjósló zenéktől garantáltan frászt kapunk, DiCaprio pedig karrierje talán legérettebb alakítását nyújtja, végleg szakítva a Titanickal ráragadt kölyökséggel. Scorsese az 1995-ös Casino óta nem volt ennyire jó.
Forgalmazza: UIP-Duna Film
A film honlapja: www.shutterisland.com/intl/hu »

 

 

 6 legendás színész-rendező páros

Martin Scorsese – Robert De Niro

Közös filmjeik száma: 8 (Aljas utcák, Taxisofőr, New York, New York, Dühöngő bika, A komédia királya, Nagymenők, A rettegés foka, Casino)

Igazi alkotópáros, akik ugyan 1995 óta nem dolgoztak együtt, mégis máig megbeszélik egymással a filmterveiket, sőt néha nem is a rendező keres színészt az ötletéhez, hanem a színész kéri fel a rendezőt a projektjére (pl. Dühöngő bika). De Niro karrierjének legjobb alakításai Scorseséhez kötik, és a direktor is színészének köszönheti legkiemelkedőbb munkáit. Állítólag van egy közös tervük, miszerint 10 filmet akarnak együtt forgatni, így remélhetőleg hamarosan újra összeáll a nagy duó. A pletykák egy kiöregedett maffiózóról szóló sztoriról regélnek.

Robert De Niro a Taxisofőr című filmben (1975)

Woody Allen – Mia Farrow

Közös filmjeik száma: 13 (Szentivánéji szexkomédia, Zelig, Broadway Danny Rose, Kairó bíbor rózsája, Hannah és nővérei, A rádió aranykora, Szeptember, Egy másik asszony, New York-i történetek, Bűnök és vétkek, Alice, Árnyak és köd, Férjek és feleségek)

Woody Allen számára a feleségei többnyire nemcsak a magánéletben, hanem a munkában is partnernek számítanak, ami már Diane Keatonnel kapcsolatban is kiderült, ám felsorolásunkban mégis Mia Farrow kapcsán említjük meg, mert míg Keatonnel csak 7, Farrow-val összesen 13 filmben dolgozott együtt, amelyek szinte mindegyikében főszerepet biztosított az asszonynak. A válásuk környékén készült Férjek és feleségek Allen legszomorúbb és legszemélyesebb mozija, és hozzájuk fűződik az a szaftos botrány is, hogy a rendező pont a közösen örökbe fogadott lányukkal csalta meg a színésznőt.

Woody Allen és Mia Farrow a Broadway Danny Rose című filmben (1984)

 

Billy Wilder – Jack Lemmon

Közös filmjeik száma: 7 (Van, aki forrón szereti, Legénylakás, Irma La Douce, A szerencsesüti, Címoldal, Avanti!, Haver, haver)

A neves vígjátékrendező így nyilatkozott egyik kedvenc színészéről: „Rendkívül jól megértjük egymást, és mindig nagy öröm vele dolgozni. Gondolkodó színész, de nem az a vitatkozó fajta. Olyan, aki ha 9-kor kezdődik a forgatás, már 8.15-kor kopog az ajtómon, és elmondja, milyen remek ötlete van, mit kellene kipróbálni, stb., és amikor ezután ránézek, csak annyit mond, hogy »igazából nekem sem tetszett«, majd kisétál az ajtón.”

Jack Lemmon és Shirley MacLaine az Irma La Douceban

 

Steven Soderbergh – George Clooney

Közös filmjeik száma: 6 (Mint a kámfor, Ocean’s Eleven – Tripla vagy semmi, Solaris, Ocean’s Twelve – Eggyel nő a tét, A jó német, Ocean’s Thirteen – A játszma folytatódik)

Úgy tűnik, George Clooney örökké hálás lesz Steven Soderberghnek azért, hogy sok rosszul sikerült mozis próbálkozás után a Mint a kámfor főszerepével kirántotta őt a tévészínész skatulyából, és megalkotta neki azt a hiperlaza, ugyanakkor elegáns imázst, amely máig jellemzi, és közös franchise-uk (Ocean’s-trilógia) Hollywood egyik legsikeresebbjének számít. Ráadásként mindketten szeretik a filmnyelvi kísérletezgetéseket, legyen szó akár remake-ről (Solaris) vagy Humphrey Bogart szellemének megidézéséről (A jó német).

George Clooney Jacob Geismer szerepében a The Good German című filmben
(2006)

Ridley Scott – Russell Crowe

Közös filmjeik száma: 5 (Gladiátor, Bor, mámor, Provence, Amerikai gengszter, Hazugságok hálója, Robin Hood)

A brit rendezőlegenda nehéz természetét máig sokan rettegve szokták felidézni a stábjából (lásd a Szárnyas fejvadász werkfilmjeit), Russell Crowe kérlelhetetlen stílusáról pedig a bulvármédia is előszeretettel cikkezett (rendszeres újságíróverések…). Úgy tűnik, jó hatással lehetnek egymásra, mivel egymás mellett láthatóan lenyugodtak, és mára kezes bárányokként viselkednek a forgatásokon, viszont továbbra sem hajlandóak beletörődni a bukásokba. Crowe és Scott is máig kitart amellett, hogy a Bor, mámor, Provence jó film, a kritikai és pénzügyi bukta ellenére.

Az Amerikai gengszter című film
forgatási szünetében: Russell Crowe és Ridley Scott

Tim Burton – Johnny Depp

Közös filmjeik száma: 7 (Ollókezű Edward, Ed Wood, Az Álmosvölgy legendája, Charlie és a csokigyár, A halott menyasszony, Sweeney Todd – A Fleet Street démoni borbélya, Alice Csodaországban)

Ilyen az, amikor két különc egymásra talál. A szépfiúszerepektől mindig is irtózó Johnny Deppben Tim Burton látta meg először azt a szomorú szemű, álmodozó kívülállót, amiként a színész is jól érezte magát a vásznon, sőt észrevette, hogy Depp azon különleges aktorok közé tartozik, akiknek minél radikálisabb a sminkjük és a jelmezük, annál jobban játszanak. Ő fedezte fel a színész komikusi vénáját, és jött rá, hogy az igazán őrült szerepek mennyire illenek hozzá. Mivel az életben is jó barátok, ezért a közös munkának a jövőben sem lehet semmi akadálya.

Tim Burton és Johnny Depp a Sweeney Todd forgatási szünetében

 

 

Exit mobile version